آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه

۴۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


 

راهنمای خرید دستگاه کپی – از آنجایی که تقریبا تمام دستگاه های فتوکپی قابلیت پرینت و اسکن را دارا هستند.

 قبل از معرفی مشخصات دستگاههای فتوکپی بهتر است به این بپردازیم که نوع کار شما به یک دستگاه فتوکپی حرفه ای نیاز دارد و یا یک دستگاه پرینتر چند کاره هم پاسخگوی نیاز های شما می باشد .

 

قبل از خرید دستگاه کپی , نیاز خود را کالبد شکافی کنید

 

الف ) یکی از موارد مورد نیاز برخی کاربران چاپ با کیفیت بر روی کاغذ های گرم بالا در تیراژ بالا است.

متاسفانه هیچ یک از چاپگر ها و چندکاره های جوهر افشان توان چنین کاری را ندارند .

بنابراین اگر شما هم یکی از این کاربران هستید بهتر است یک دستگاه فتوکپی رنگی تهیه نمایید .

این دستگاه ها نیز کاغذ تا ۱۷۰ – ۱۸۰ گرم را با کیفیت بالا پرینت میگیرند .

که با توجه به اینکه هزینه این دستگاه ها  و همچنین آموزش تعمیر فتوکپی بالاست در صورتی که استفاده شما مقطعی است و یا از کاغذ سنگین تر استفاده می کنید بهتر است کار چاپ خود را به چاپخانه بسپارید .

 

راهنمای خرید دستگاه کپی

 

ب ) سوالی که معمولا برای کاربران پیش می آید این است که با وجود امکانات و سرعت برابر دستگاههای چندکاره لیزری و فتوکپی چرا دستگاههای فتوکپی قیمت بیشتری دارند؟

 

دستگاه های چندکاره در مقایسه با دستگاههای فتوکپی سرعت بیشتری دارند ولی توان ماهانه دستگاه های فتوکپی بسیار بیشتر می باشد.

یا به عبارتی ممکن است که شما در چند دقیقه تعداد بیشتری پرینت یا کپی با یک دستگاه چند کاره لیزری بگیرید .

 

ولی دستگاه فتوکپی ساعات متوالی طولانی تری در روز کار می کند به علاوه این که تونر های با حجم بسیار بالا و با قیمت مناسب تر مصرف می کنند و هزینه چاپ بسیار پایین تری دارند .

 

به عبارتی اگر شما در روز بیش از ۱۰۰۰ برگ پرینت یا کپی دارید بهتر است یک دستگاه فتوکپی تهیه کنید .

اما اگر میزان کار روزانه شما کمتر از این مقدار است بهتر است به جای هزینه کردن برای یک دستگاه کپی با قیمت بالا یک چندکاره لیزری تهیه کنید .

توجه کنید که دستگاههای فتوکپی رنگی قیمتهایی به مراتب بالاتر از دستگاهها فتوکپی سیاه و سفید دارند .

اگر شما حجم کار بالایی کپی سیاه و سفید دارید و هر از گاهی نیز به چاپ رنگی نیاز پیدا می کنید یکی از راه ها، خرید یک دستگاه فتوکپی سیاه و سفید به همراه یک پرینتر جوهر افشان یا لیزری رنگی است .

 

یکی دیگر از مزایای دستگاه فتوکپی داشتن تغذیه کننده کاغذ حجم بالا و آموزش تعمیرات فتوکپی می باشد به علاوه اینکه برای استفاده در انتشارات آپشن هایی مانند سورتر کاغذ و منگنه زن و … نیز وجود دارد و یا به دستگاه ها اضافه می شود.

 

 

 

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

آموزش تعمیرات تبلت


 

کاراموزانی که این دوره را انتخاب میکنند با بردهای تبلت آشنا شده و میتوانند براحتی آنها را عیب یابی و تعمیر کنند.

 تجهیزات تخصصی و پیشرفته و کارشناس تضمین کیفیت آموزشگاه ها است.

 

برخی از سرفصل های دوره آموزش تعمیرات تبلت :

 

    شناخت انواع مختلف بردهای تبلت موجود در بازار ایران شامل تفاوت های کیفی برد و شباهت ها

    آشنایی با مدلهای تبلت سیم کارت خور و بدون سیم کارت خور

    آموزش الکترونیک تخصصی تبلت

    آموزش بازکردن تبلت (آیفن و سامسونگ)

    آموزش ویادگیری ابزارهای تخصصی برداشتن چیپ تبلت

    آموزش روت کردن آندرید تبلت

    آموزش نصب استوک رام و کاستوم رام

    آموزش طریقه WIPE کردن

    آموزش نصب SENCE & LUNCHER

    آموزش S OFF کردن

    آموزش برداشتن PATTERN LOCK

    توضیح و تشریح APP2SD

    آموزش گرفتن NAND BACK UP

    آموزش Clockwork Mod

    تشریح و آموزش  قسمت های Radio

    آموزش تعمیر تبلت Brick شده

    آموزش تعمیر تبلت وعیب یابی کلی و روشهای رفع عیوب مختلف تبلت

    تشریح حالت کاری Verbose Mode و شناخت مزایای استفاده از آن در تبلت های Brick شده

 

 

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


 

ANPR ، مخفف Automatic Number Plate Recognition است و به معنای شناسایی شماره پلاک به طور اتوماتیک می باشد.

  ANPR یک سیستم نرم افزاری است که دوربین های مداربسته ای که مجهز به این سیستم هستند، می توانند بیش از 3000 شماره پلاک در ساعت را اسکن کنند.

 تصاویر دیجیتال توسط دوربین های ANPR گرفته می شود و سپس تصاویر دیجیتال به داده DATA تبدیل می شود و در سیستم ANPR پردازش می گردد.

سیستم ANPR بدین صورت عمل می کند که هنگامیکه یک ماشین به دوربین نزدیک می شود، نرم افزار یک سری عکس فوری (نمایش لحظه ای SNAPSHOT ) از تصویرتهیه می کند و آنها را در یک فایل ذخیره می کند.

 

وقتی که پلاک  اندازه کافی و مورد نیاز نرم افزار OCR را داشته باشد، فریم اسکن می شود و شماره ثبت شده به کد ASCII تبدیل می شود و در یک لیست نگه داشته می شود.

این عمل برای یک سری از عکس های گرفته شده انجام می شود. لیست بدست آمده برای بررسی مشابهت و همسانی ها اسکن می شود و یک مورد برگزیده برای حفظ کردن و نگاه داشتن انتخاب می شود.

 در این آموزش نصب دوربین مدار بسته سیستم معمولاً  جهت داشتن دقت بالا حدود  10 تا 15 تصویر را اسکن و مقایسه می کند.

 

البته باید به این نکته توجه کنید که انجام عملیات درست و دقیق به فاکتورهای مختلفی مانند تنظیمات دقیق دوربین، لنز، میزان نور و روشنایی موجود، زاویه دید دوربین و موقعیت استراتژیک قرار گرفتن دوربین  نیز وابسته است.

 

جهت درک بیشتر مطلب فوق این مثال را در نظر بگیرید که اگر شما یک DOCUMENT را در سیستم PC خود اسکن کنید و سپس آن را در پردازنده WORD باز کنید، نمی توانید به هیچ وجه آن را ویرایش کنید به این دلیل که آن یک بیت مپ است که از هزاران پیکسل ساخته شده است.

نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند این پیکسل ها را به کاراکترها تبدیل کنند.

نرم افزار OCR که مخفف Optimal Character Recognition به معنای شناسایی کاراکتر بهینه است، پیکسل ها را اسکن می کند و ارزیابی می کند که آیا قابلیت تبدیل به یک حرف چاپی( letter ) را دارد یا خیر. سپس پیکسل ها را با کد های ASCII جایگزین می کند.

 ASCII مخفف American Standard Code for Information Interchange می باشد و به عنوان مثال برای حرف a  به صورت  01100001 است. سیستم نرم افزار OCR تکنولوژی پایه ای استفاده شده درسیستم ANPR است.

 

 

 

کاربرد نورافکنی مادون قرمز در ANPR

 

را ه حلی که برای برطرف کردن مشکل خواندن پلاک ماشین ها در شب به کار می رود، به صورت  تمرکز بر روی شماره پلاک می باشد تا تصویر اطراف آن و از نورافکنی مادون قرمز در این مورد استفاده می شود.

اگرچه پلاک ها درکشورهای مختلف مشخصات ویژه خود را دارند اما به طور کلی retro-reflective هسند و سطح پلاک ها از صدها نیمکره (گوی) بسیار ریز پوشیده شده است که موجب می شوند نور تابانده شده به آنها به منبع خود منعکس گردد.

 

دوربین باید به بخش مادون قرمز طیف ( گستره تابش ) تا حداقل 850 نانومتر حساس باشد و سپس به یک فیلتر مجهز باشد تا بخش مرئی گستره طیف را محدود کند و همچنین به یک منبع مادون قرمز همجوار دوربین تجهیز گردد.

در نتیجه با استفاده از مزیت ویژگی retro-reflective پلاک ها، نور تابانده شده از نورافکن های مادون قرمز مستقیماً به سمت منبع نور یعنی دوربین، منعکس می شود.

بدین صورت تنها نور مادون قرمزمشاهده می شود بدون هیچ نور مرئی یا دیگر انعکاس ها یا انکسارها.

البته تصویر بدست آمده سیاه و بدون هیچ جزئیاتی به استثناء شماره پلاک، خواهد بود.

 

از دوربین های مداربسته ANPR در پمپ بنزین ها، فرودگاه ها، بندرگاه ها، پارکینگ، ساختمان هایی دارای سیستم امنیت بالا، ادارات و مراکز تجاری و صنعتی، راه آهن و ایستگاه های اتوبوس، در بزرگراه ها و خیابان ها برای بررسی ترافیک و تخلفات رانندگی و... استفاده می شود.

 

امروزه بسیاری از ماشین ها از کشورهای مختلف در جاده ها رفت وآمد می کنند وبسیاری از آنها نشانه ها و اتیکت های مختلفی در ترکیب با پلاک دارند، بنابراین سیستم ANPR باید قادر به خواندن آنها باشد و برای این منظور نرم افزار باید حاوی یک لیست از سبک های پلاک های مختلف باشد.

تنها تصویر برداری از شماره پلاک و ذخیره کردن آن کافی نیست بلکه پایگاه داده ها باید قادر به ارائه اطلاعات بیشتری باشد و بتوان جستجو را بر اساس مبناهای گوناگونی انجام داد مانند: تمام پلاک، بخشی از پلاک، ساعت وتاریخ... .

 

یک دوربین مداربسته ANPR می تواند به سیستم کنترل ورودی ACCESS CONTROL مانند بولارد، راهبند و یا درب بازکن های اتوماتیک ، وصل گردد و حین شناسایی و ثبت کردن پلاک ها و آموزش دوربین مدار بسته در صورت نیاز، فرمان لازم جهت بازگشایی مسیر را به سیستم های کنترل ورودی ارسال کند

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


 

درب بازکن های اتوماتیک یکی از ابزارهای مهمی هستند که به واسطه پیشرفت شگفت آور و پیوسته تکنولوژی وارد زندگی ما شده است.

 اگر یک دقیقه وقت صرف کنید برای اینکه سبک زندگی اکنون خود را با زندگی، فرصت ها و گزینه های موجود در 50 و یا 100 سال گذشته مقایسه کنید متوجه می شوید که حتی عادی ترین و رایج ترین دستگاه های موجود یک نعمت در زندگی ما محسوب می شوند.

ما با این تکنولوژی های به ظاهر ساده و معمولی بزرگ شده ایم، آنچنان به آنها عادت کرده ایم و متکی شده ایم که تصور زندگی بدون آنها غیر ممکن به نظر می رسد.

 

یک درب بازکن اتوماتیک  و آموزش درب اتوماتیک هم به همان اندازه معمول و رایج است، اینطور به نظر می رسد که انگارهمیشه وجود داشته است.

در حقیقت اولین درب ریلی که کشف شده بخشی از عجایب یونان باستان بوده است که برای حفاظت از یک معبد ساخته شده بود و ابزار پیچیده ای در آن به کار رفته بود. اما امروزه درب های اتوماتیک بسیار رایج هستند.

 

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید می بینید تقریباً همه خانه ها از درب بازکن اتوماتیک استفاده می کنند.

یک درب بازکن اتوماتیک صرفاً یک وسیله هوشمند است که این امکان را برای شما فراهم می سازد که درب را باز کنید بدون اینکه آن را لمس کنید.

شما همانطور که در ماشین خود نشسته اید با فشار دادن یک دکمه وارد ساختمان می شوید به جای اینکه از ماشین بیرون بیایید و در را باز کنید و بعد از پارک کردن ماشین دوباره در را ببندید.

 انواع مختلفی از درب بازکن ها وجود دارند به همراه ویژگی ها، عملکرد ها و متعلقات گوناگون بسته به شرایط و موارد استفاده آنها.

 

درب بازکن های اتوماتیک هم برای درب های ریلی هم برای درب های لولایی وجود دارند که به دو دسته الکتروهیدرولیک و الکترومکانیک تقسیم می شوند.

 

بر اساس میزان تردد در طول شبانه روز می توانید درب بازکن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

 به طور کلی درب بازکن های الکترومکانیک برای تردد های پایین و متوسط ودرب بازکن های الکتروهیدرولیک برای ترددهای بالا استفاده می شوند.

 

البته همیشه همه چیز به این خوبی پیش نمی رود.

 

 درست است که این سیستم ها  و همچنین آموزش نصب درب اتوماتیک موجبات آسایش را فراهم می آورند اما در صورت بی احتیاطی در اثر برخورد با افراد یا اشیاء می توانند خطرساز نیز باشند.

 

برای جلوگیری از این خطرات احتمالی باید حداقل از دو نوع مکانیزم امنیتی استفاده شود.

 

 درب ها باید مجهز به حسگر داخلی باشند (internal sensing device) که این حسگرها برای این طراحی می شوند که در صورت وجود یک مانع در حین باز و بسته شدن درب جهت حرکت درب را معکوس کنند.

 

همچنین وجود مکانیزم بیرونی external mechanism نیز مورد نیاز است مانند حسگر در لبه های درب an edge sensor و یا چشم الکترونیکی an electronic eye .

 باید در نظر داشته باشید که ایجاد امنیت همیشه در الویت قرار دارد.

 

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 


 

پنل ال سی دی شامل قاب فلزی ، مدار کنترل ، نوار انتقال دهنده داده (tcp)، نوار اتصال اتوماتیک ،IC های راه انداز ال سی دی ،بک لایت ها (لامپ ها) پلارایزر ،فیلم یا صفحه انتشار،صفحه هدایت کننده نور و صفحه منعکس کننده است.

کار پنل ال سی دی رساندن نور به بهترین وجه ممکن به ماده کریستال مایع است .

 برد کنترلر

عملکرد اصلی برد کنترلر گرفتن اطلاعات مربوط به صفحه نمایش از مادر برد و راه اندازی ترانزیستور های سطرها و ستون های واقع در پیکسل ها که باید خاموش یا روشن شوند،است.

این ترانزیستور ها با سیگنال ها کنترل شده دیجیتال که از IC کنترلر واقع در برد کنترلی ارسال می شوند عمل و برای آموزش تعمیر مانیتور  می باشند.

 

 TCP

TCP یا نوار انتقال دهنده داده ،به دو صورت مکانیکی و الکتریکی رابط میان نمیه هادی ها (IC ها) می باشد.به عبارتی رابطی بین مدار راه انداز و صفحه نمایش تخت است .

 

نوار اتصال دهنده اتوماتیک(TAB)

در صفحه نمایشگرها TAB یک تکنولوژی اتصال بین لایه های LCD و IC درایور (در TCP) می باشد.

در این روش به جای انتقال داده از طریق پایه های مسی که هر پایه حاوی یک سیگنال است از IC به عنوان انتقال دهنده سیگنال استفاده می شود.

 

 بک لایت

 منبع نور کاملا ثابت و یکنواخت است . نور تولید شده توسط بک لایت روی پنل LCD متمرکز می شود .

 

پلارایزر

پلارایز صفحه ای بسیار نازک است که نور را فقط در یک جهت متمرکز و منتشر می کند. صفحه پلارایزر در لایه های ما بین خود شامل فیلتر رنگی ،شیشه فیلتر رنگی ، کریستال مایع و شیشه TFT است .

 

فیلم یا صفحه انتشار

صفحات منتشر کننده که معمولا در پنل LCD استفاده می شوند برای اطمینان از این است که شدت نور یکنواخت و تولید شده با حداکثر روشنایی و کیفیت مطلوب به چشم کاربر برسد.

 

صفحه هدایت کننده نور

صفحه هدایت کننده نور ،نور ساطع شده از بک لایت را به طور یکنواخت در کل صفحه نمایش منتشر می کند.

 

صفحه انعکاس دهنده

نور تولید شده توسط بک لایت را دریافت کرده و آن را مستقیما به LGP می تاباند.

 

تعمیر پنل تلویزیون ال سی دی

بهترین راه برای رفع ایرادهایی از قبیل صفحه سفید و شکستگی و پاشیدگی رنگ و خرابی برد کنترلر، افتادن خط های در جهت افقی یا عمودی یا شکستگی TCP و غیره ،تعویض پنل  LCD و آموزش تعمیرات بردها اکترونیکی است

به این نکته توجه کنید که هرگز نمی توان پنل LCD یک مدل را با مدل دیگر جایگزین کرد .زیرا خصوصیات پنل ها از جمله رابط ها و سیگنال های ارسالی و ولتاژها و ... با هم متفاوتند.

تعویض پنل  LCD  از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست .

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


 

شرکت نیکون چند روز پیش در تاریخ 12 سپتامبر 2014 (21 شهریور 1393) از دوربین فوق العاده کامپکت 16 مگاپیکسلی Nikon Coolpix S6900 رونمایی کرد، که مخصوص گرفتن عکس های سلفی طراحی شده است.

آموزش تعمیرات دوربین و  این دوربین عکاسی کامپکت جدید مجهز به یک صفحه نمایش LCD مفصل دار و تاشو همراه با یک استند دوربین یکپارچه است که باعث می شوند کاربران بتوانند در بهترین حالت وژست از خود عکس های سلفی بگیرند و از سوی دیگر با اضافه کردن افکت های حالت Glamour در طول گرفتن عکس، پرتره های بسیار باکیفیتی بگیرند.

 شرکت نیکون در دوربین عکاسی کامپکت Nikon Coolpix S6900 از یک سیستم Wi-Fi داخلی و یکپارچه استفاده کرده است که فن آوری NFC یا اتصال میدان نزدیک را ساپورت می کند.

 این سیستم که قادر به انتقال تصاویر گرفته شده تنها با چسباندن یک وسیله مجهز به سیستم Wi-Fi با قابلیت NFC به دوربین است، باعث می شود به اشتراک گذاشتن عکس های سلفی زیبایی که با این دوربین عکاسی گرفته شده اند بسیار آسان و راحت شود.

 

این دوربین کامپکت سلفی برای گرفتن عکس ها و فیلم های فول HD با سهولت بالاتر دارای ویژگی Gesture Control است که این امکان را برای کاربران فراهم می کند با تکان دادن یک دست دوربین را کنترل کنند.

 از سوی دیگر، دوربین عکاسی Nikon Coolpix S6900 دارای زوم اپتیکال 12x است و قدرت زوم آن با استفاده از ویژگی Dynamic Fine Zoom برای نزدیک شدن بیشتر به سوژه و حادثه به 24x افزایش می یابد.

 حالت عکاسی Self–wide این دوربین از طریق ترکیب شات های متوالی برای تولید یک تصویر و عکس واید قادر به تولید عکس های دسته جمعی و گروهی بسیار زیبایی به سبک و سیاق عکس های سلفی است و همچنین آموزش تعمیر دوربین به طور است.

ویژگی هایی نظیر ISO بالا، حالت فوکوس خودکار Target Finding AF یا فوکوس خودکار هدف (سوژه) یاب، و سیستم Blur Reduction یا کاهش تارشدگی تصویر باعث می شوند دوربین عکاسی کامپکت و جیبی Nikon Coolpix S6900 هم در محیط های باز و هم در فضاهای بسته عملکرد خوبی داشته باشد و در هر دو محیط قادر به گرفتن عکس های سلفی زیبا و شات های خیره کننده ای باشد.

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

رایانه و عیوب آن


 

رایانه‌ها یکی از الزامات اصلی برای هوشمندسازی مدارس هستند. در صورت خرابی و یا از کار افتادن رایانه‌ها ممکن است در فرآیند ارائه هوشمند دروس اختلالی ایجاد شود.

 در صورتی‌که رایانه به صورت کلی توسط یک پیمانکار و یا شرکت بیرونی گارانتی نشده باشد. ممکن است تمایل داشته باشید در مراحل اولیه، رایانه را بررسی نموده و در صورت امکان عیب آنرا  با آموزش تعمیر کامپیوتر برطرف سازید.

 

خرابی رایانه دلایل متفاوتی دارد که تمامی آن ها حل ناشدنی نیستند. گاهی اوقات با یک دستکاری ساده که چند دقیقه هم بیشتر طول نمی کشد و خرجی هم ندارد می‌توان رایانه را تعمیر کرد.

 در بعضی موارد هم نیاز است تا مبلغ کمی برای قطعات جایگزین هزینه کنیم و با صرف یکی دو ساعت وقت می‌توان رایانه را دوباره به روز های خوبش بازگرداند.

 در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد کهچگونه با رایج‌ترین مشکلات رایانه‌ای روبه رو شده و آن ها را برطرف کنید .

 

خنک‌سازی

 

برای اینکه یک رایانه یا لپ تاپ به خوبی کار کند ؛ باید تمامی محتویات و قطعات درونی آن ها خنک نگه داشته شود که این کار توسط فن ها و سیستم تهویه هوای آن ها صورت می گیرد . اگر فن های سیستم شما پر سرو صدا کار می کنند ،نشانه نقص در عملکرد آن ها است و اگر رایانه شما چند دقیقه پس از روشن شدن خاموش می شود ، به دلیل گرمای زیاد درون سیستم  است که به دنبال نا کارآمد شدن فن ها اتفاق می افتد . حالا برویم برای معاینه ! رایانه را از برق بکشید ، در کیس را باز کنید و تمامی فن ها و پره های آن ها را چک کنید که تمییز و سالم باشند .

اگر درون آن ها گرد و غبار جمع شده آن را تمییز کنید و سپس سیستم را دوباره به برق وصل کنید و گردش تمامی فن ها را چک کنید . اگر بعضی کارنمی کنند شاید اشکال در کابل برق باشد پس دوباره  رایانه را  خاموش کنید و کابل ها را سفت کنید . اگر پس از انجام این کار باز هم مشکل حل نشد نیاز به تعویض و جا به جایی فن ها دارید . فن های 8 cm و 12 cm کمتر از 10 پوند (14 هزار تومان) در بازار موجود اند . معمولا فن های جدید با آداپتور هایی عرضه می شوند که قابلیت تبدیل و تنظیم برق را دارند .

 

CPU

 

پردازشگر رایانه (CPU) با یک خنک کننده و فن احاطه شده است. زمانی که دمای یک پردازشگر خیلی بالا برود باعث می شود که سرعت سیستم بسیار کاهش بیابد. اگر فن پردازشگر از کار بیافتد، باید کل مجموعه خنک‌کننده تعویض و جایگزین شود . چرا که فن و خنک کننده به همدیگر متصل می‌باشند . چک کردن اینکه فن پردازشگر به درستی کار می کند یا دچار نقص شده است کار آسانی می‌باشد. کافی است تا فقط نگاهی به آن بیندازید تا از چرخش آن مطمئن شوید . اما اگر فن به درستی نمی چرخد بلافاصله رایانه را از برق بکشید و مجموعه فن و خنک کننده را تعویض کنید .

 

قیمت CPU cooler ها در حدود 10 تا 50 پوند (14 تا 70 هزار تومان) است و نصب آن کمی قلق دارد اما مشکل نیست. پردازشگر های مختلف از cooler هایی با طرح ها و مدل های مختلف استفاده می‌کنند. چرا که چیپ های مختلف به روشهای متفاوتی به مادربورد نصب شده اند . بنابراین دانستن مدل دقیق یک پردازشگر ، پیش از خرید جایگزین جدید ، بسیار مهم است . این موضوع هم به آسانی قابل حل است. شماره مدل پردازشگر ر روی آن درج شده است .

 

 هارد دیسک

 

نقص در هارد دیسکی که ممکن است حاوی اطلاعات و مدارک شخصی شما باشد نیز بسیار ناراحت کننده است . اگر به روند عملکرد هارد دیسک خود شک کردید ، رایانه خود را restart کنید . اگر نقصی در عملکرد دیسک وجود داشته باشد با پیغام های خطایی مثل " عدم شناسایی سیستم عامل"   یا  "سیستم عامل گمشده" و یا "عدم شناسایی رابط بوت کننده " مواجه می شوید . هارد دیسکی که دچار مشکل شده است ، به ندرت علامتی از خود نشان می دهد .

هرچند ممکن است منجر به آسیب دیدن فایل ها و صدمه دیدن سیستم شود . البته گاهی اوقات نیز تولید سرو صداهایی از سوی هارد دیسک نیز نشانه ایجاد اختلال در عملکرد آن است .

به هر حال اگر آموزش تعمیرات هارد را دیده باشیم احتیاج به دنبال نقص نیاز به جابه جایی و تعویض درایو داریم که کار آسانی است .

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


 

تغییرات و پیشرفت های زیادی در سیستم مدار بسته هم در کیفیت تصاویر و هم در تمامی جوانب مرتبط رخ داده تا بتواند پاسخگوی نیاز جدید بازار سیستم های مدار بسته گردد.

 

دوربین های Definition High (HD) و دوربین های تحت شبکه تکنولوژی اخیر در سیستم های مداربسته (CCTV) می باشند.

تغییرات و پیشرفت های زیادی در سیستم مداربسته هم در کیفیت تصاویر و هم در تمامی جوانب مرتبط رخ داده تا بتواند پاسخگوی نیاز جدید بازار سیستم ها و آموزش دوربین مدار بسته گردد.

در این میان دوربین های تحت شبکه راهکاری مناسب در جوابگویی به این نیازها (بخصوص ضبط و ارسال تصاویر با کیفیت بالا) بود ولی تغییر سیستم های مداربسته قدیمی به سیستم های تحت شبکه جدید نیازمند صرف هزینه زیاد و همچنین تعویض کل زیرساخت سیستم های مدار بسته قدیمی بود.

روش انتقال HD-SDI راهکاری بود که در راستای حل این مشکل ارائه گردید تا سیستم SD را به HD تغییر داده که از مهمترین مزایای این روش استفاده از کابل های کواکسیال نصب شده در سیستم مدار بسته قدیمی می باشد.

 

 در زیر اطلاعاتی درباره این سیستم داده شده است:

 

HD: Definition High

 

کیفیت تصویر با تعداد پیکسل ها در یک فریم تعیین می شود و HD به این معنی است که در یک فریم بیش از 1000000 پیکسل می باشد. HD می تواند با اسم مگاپیکسل هم خوانده شود.

 

SDI: Serial Digital Interface

 

فن آوری SDI اجازه می دهد تا ویدیوی دیجیتال غیر فشرده بر روی یک کابل تک به جریان بیافتد، این تکنولوژی از کلمات 10 بیتی سیگنال های ویدیویی دیجیتالی غیر فشرده برای پشت سر هم فرستادن از طریق کابل کواکسیال 75 Ω استفاده می کند.

همانطور که گفته شد در سیستم های HD هم از کابل کواکسیال به عنوان رابط انتقال و آموزش نصب دوربین مدار بسته استفاده می شود و ممکن است شما فکر کنید که مانند سیستم های آنالوگ SD می باشد اما این سیستم یک سیستم دیجیتال کامل است و برخلاف سیستم های آنالوگ با کیفیت انتقال در مسافت و میرایی متفاوت است و برای یک مسافت معینی استفاده می شود.

 سیستم های SD تا 350 متر می تواند انتقال تصویر داشته باشد ولی HD تا 150 متر می تواند انتقال تصویر داشته باشد و برای مسافت های بیش از 150 متر می توان از repeater استفاده کرد.

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


 

سامانه متصل به رایانه

 

سیستم مرکزی، یک سامانه تشخیص حریق است.

در این سامانه اعلام‌های حسگرها تجزیه و تحلیل شده و برای اعلام حریق یا در حالت‌های مشکوک، اعلام نیاز به بازبینی انسان تصمیم گیری می‌شود.

این سیستم‌ها اغلب به صفحه کلید برای ورود فرامین توسط انسان و مانیتور برای مشاهده فرامین مجهز هستند.

این سیستم‌ها امروزه یه رایانه متصل شده و از طریق نرم‌افزار مخصوص خود، برنامه را دریافت می‌کنند.

 یکی دیگر از وظایف این سیستم‌ها انتخاب نوع خروجی (آژیر خطر عمومی، آژیر خطر در جاهای خاص، تماس با مرکز آتش نشانی و سایر خروجی‌ها) است.


خروجی‌ها

خروجی سیستم‌های دزدگیر و اعلام حریق ، بسته به محل وقوع یا نوع حریق ایجاد شده، می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد.

تماس خودکار با آتش نشانی محلی، روشن نمودن تابلوهای خروج اضطراری، فعال سازی سیستم اطفای حریق خودکار، به صدا درآوردن آژیرهای خطر، قفل کردن یا از حالت قفل خارج کردن دربهای محل‌های مختلف (مانند در خروجی‌های اضطراری) همگی از مواردی است که می‌تواند بسته به تصمیم سیستم انجام شود.


سیم کشی

 

دو روش کلی برای سیم کشی سیستم‌های اعلام حریق وجود دارد.

 روش حلقه‌ای (Loop) یا روش ستاره‌ای.

در قدیم که سیستم‌های آدرس‌پذیر وجود نداشتند، اغلب از روش حلقه‌ای استفاده می‌شد.

در این روش، حسگرها برروی یک حلقه مستقر بودند و این حلقه، از اتاقی به اتاق دیگر، و از حسگری به حسگر دیگر می‌رسید

بعدها، تصمیم بر این شد که هرگروه از حسگرها که مربوط به محلی خاص در ساختمان هستند، با رشته سیم مجزایی به سیستم مرکزی متصل باشند تا بتوان تشخیص داد که حریق دقیقا در کدام محل رخ داده‌است.

با پیشرفت فن‌آوری، سیستم سیم کشی مجددا به حالت حلقه‌ای بازگشته‌است.

 به این مفهوم در آموزش دزدگیر و اعلام حریق  که جریان تغذیه توسط دو رشته سیم و جریان اطلاعات توسط دو رشته دیگر با سیستم مرکزی می‌رسد.

برای هر حسگر کد مخصوصی اختصاص داده شده‌است و سیستم بدون نیاز به سیم کشی مجزا برای هر حسگر، آن حسگر و محل قرار گیری آنرا به خوبی (از روی کد مخصوصش) می‌شناسد.

 ارسال کدها و اطلاعات بین حسگرها و سیستم مرکزی در هر ثانیه چندین بار صورت می‌گیرد و حسگر حتی نیاز خود به سرویس و تعمیر را نیز به سیستم مرکزی اعلام می‌نماید.

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


 

استاندارد باز BACnet

 

در داخل یک ساختمان هوشمند از استاندارهای ارتباطی متفاوتی استفاده می شود که تمامی آنها با مشخصات خاص خود، کاربری های متفاوتی را دارا می باشند که این کارآئیها شامل ملاحظات ریالی و امکانات کنترلی تا حد زیادی بستگی به حجم ساختمان و کاربری آن دارد .

 

استانداردهایی از قبیل :KNX, BACnet , Cbus , Lonworks ,LON  از جمله این استانداردها می باشند .

 در آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان که دو نمونه از بهترین آنها که علاوه بر عضویت در سازمانها و انجمن های کنترلی معتبر دنیا از امکانات یکپارچه سازی بسیاری برخوردار می باشند، KNXو BACnet   می باشند.

استانداردBACnet  خاص سیستمهای بزرگ با تعداد نقاط کنترلی بالا می باشد که توانای بسیار زیادی در یکپارچه سازی داشته و اصولا به عنوان راه  حلی جامع در ساختمان مطرح می گردد. لذا در اینجا به توضیح اندکی از آن پرداخته می شود.

علت ایجاد استانداردBACnet   تمایل فراوان  مالکین ساختمان برای هم سان سازی سیستم های ساختمان بود .

 همسان سازی یعنی قابلیت همکاری تجهیزات مختلف با سیستم کنترلی ساختمان صرف نظر از تولید کنندگان آنها .

برای دستیابی به این هدف کمیته استانداردسازی  انجمن تولیدکنندگان وسایل گرمایشی و سرمایشی آمریکا (ASHRAE)  بررسی  همه جانبه خود را برای وضع استاندارد جامعی که بتواند پاسخگوی این نیاز جامعه باشد به کار گرفت و در این راه با همه کمیته های استاندارد داخلی و خارجی ارتباطات گسترده ای را انجام داد  .

بالاخره پس از 9 سال بحث و تحقیق کمیته استاندارد سازیASHRAE  در سال 1995 BACnet  را بر پایه آخرین دستاورد های علم انتقال اطلاعات به صنعت عرضه کرد .

 BACnet  در دسامبر همان سال به وسیله موسسه استاندارد آمریکا ، به عنوان استاندارد ملی اتوماسیون شناخته شد .

کمیته استانداردسازی همواره برای توسعه و افزایش قابلیت های BACnet تلاش می کند و همواره در ارتباط با صنایع و شرکتهای بیشماری که خدمات اتوماسیون را برای صنایع و ساختمانها ارائه می کنند ، همکاری داشته است.

از این روست که استاندارد BACnet   به عنوان یک استاندارد باز همواره مورد استقبال مهندسان و طراحان قرار می گیرد .

 

BACnet امروز

 

استانداردBACnet  که با موشکافی و حساسیت ویژه ای طراحی گردید، به سرعت گسترش یافته و مورد استفاده قرار می-گیرد و کاملا مورد اعتماد مهندسان اتوماسیون می باشد .

این استاندارد که گواهی های بین المللی زیادی مبنی برکارایی فوق العاده و مورد انتظار مهندسان و طراحان را دارد در سال 2003 موفق به اخذ گواهی نامه ISO 16484-5  شده است .

BACnet  به مدیران و مالکان امکان می دهد تا بهمراه صرفه  جویی در هزینه از محصولات کنترلی که در شرکتهای مختلف ساخته شده اند به صورت یکپارچه و منسجم استفاده کنند.

BACnet  برای سیستم های کنترل یکپارچه و اتوماسیون ساختمان از قبیل روشنایی ، HVAC/R  ،کنترل دسترس ، امنیت ، آسانسور و … طراحی گردیده و بکار گرفته می شود.

با استفاده ازBACnet  مالکین ساختمان می توانند بهترین تکنولوژی و خدمات قابل ارائه از هر شرکتی را برای خود انتخاب کنند بدون آنکه نگران باشند ، سیستم انتخابی با سیستم های قبلی سازگار است یا خیر .

این امکان در حقیقت قابلیت تعویض کنترل کننده های مختلف را به مالک می دهد بدون آنکه نیازی به تعویض سیستم کنترلی باشد .

هوشمند سازی ساختمان  و قبل از طراحی این استاندارد ، تولید کننده های وسایل کنترلی ، هر یک برای ارتباط وسایل خود با شبکه ساختمان ، از استاندارد ساخت خود استفاده می کردند .

این استانداردها به هیچ وجه با یکدیگر سازگار نبود و اگر مالک تصمیم به تعویض یک کنترل کننده می گرفت ، می بایست هزینه  نصب سیستم کنترلی جدید را نیز  می پرداخت و این به صرفه نبود .

همچنینBACnet  امکان کنترل همه  جانبه  وسایل کنترلی را از یک ایستگاه کنترل میسر می سازد و در ساختمانی که از این استاندارد استفاده شده است ، اپراتور نگران برقراری ارتباط بین وسایل کنترلی نصب شده در هر گوشه ای از ساختمان نیست

 

 


  • mina afshar