آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه

۱۹۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

بهینه سازی سایت فرایندی از ارتقای ‫وب سایت به صورتی است که بیشتر در معرض دید نتایج موتورهای جستجو قرار گیرند. هرچه وب سایت بیشتر در معرض دید نتایج جستجو قرار گیرد بازدید کنندگان بیشتری آن را پیدا کرده و به آن سر میزنند. برای درک بهبودی های انجام گرفته بر نتایج موتورهای جستجو اول از همه باید هدف موتورهای جستجو را درک کنیم.

 به طور کلی برای سئو سایت، موتورهای جستجو سعی میکنند که محتویات موجود در ‫اینترنت را پیدا و درک کنند ‫و سپس نتایج معتبر و مرتبطی را بر اساس ‫عبارتی که کاربر آن را جستجو کرده است ارایه دهند.

 

‫ابتدا میخواهیم در مورد مرتبط بودن صحبت کنیم. برای نمونه وقتی کاربری عبارتی همچون بهینه سازی سایت را جستجو میکند، موتورهای جستجو لیستی از نتایج مرتبط با مبحث بهینه سازی سایت رابه او نشان میدهند.

 ‫موتورهای جستجو تمامی صفحات وب که بازدید میشوند را تحلیل کرده و ‫مرتبط ترین صفحات به بهینه سازی وب سایت را انتخاب میکند.

 

 آنها اینکار را با عوامل مختلفی ارزیابی میکنند، از جمله چگونگی نوشتار محتوا، ‫پیاده سازی آن در کدها و همچنین لینک کردن دیگر وبسایتهای  موجود در اینترنت به شما ‫و تمامی اینها در یک الگوریتم الویت بندی شده ی ‫بسیار بزرگ و پیچیده قرار میگیرد ‫و در نهایت در کسری از ثانیه موتور جستجو میتواند ‫صفحات وب را بر اساس ارتباطش با عبارت مورد جستجوی شما- ‫در این نمونه بهینه سازی سایت – رتبه بندی کند درک این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است،

 

چون موتورهای جستجو ‫به شکل دقیقی محتویات در مورد ‫بهینه سازی سایت را ‫با محتویات مرتبط با عبارتهای دیگر همچون ‫بهینه سازی یا عبارتی مثل سئو تفکیک میکند ‫موتورهای جستجو میتوانند درکی معنایی و موضوعی از واژه ها ومفاهیم داشته باشند. ‫بگذارید مثال دیگری بزنم : خانه سگ.

 

موتورهای ‫جستجو میدانند صفحاتی که خانه سگ میفروشند ‫ارتباط خیلی زیادی به کوئری جستجو ‫دارند ولی همچنین میدانند که ‫وب سایتهایی در مورد تجهیزات حیوانات خانگی نیز ارتباط خوبی با آن دارند ‫همچنین میدانند وب سایتی که غذا یا ‫اسباب بازی حیوانات را معرفی میکند نیز ‫به این کوئری جستجو ارتباط دارد، ولی ارتباطش کمتر است.

 

عامل دیگری که بر رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر دارد اعتبار است.

 

 ‫به عبارت دیگر، در شبکه جهانی ارتباطات که هر کسی میتوا‫ند پستی در مورد هر چیز بگذارد ‫آیا وب سایت شما یک مکان مطمئن در اینترنت است که ‫موتورهای جستجو بخواهند آن را به کاربران نشان دهند؟ ‫

 

یکی از راه های متداولی که موتورهای جستجو اعتبار یک صفحه یا دامین را تعیین میکنند ‫با استفاده از ارزیابی وب سایتهای دیگر از شما میباشد و ‫این کار توسط لینکهایی که به شما اشاره می‌کند سنجیده میشود ‫شما میتوانید به لینک به عنوان رای در اینترنت نگاه کنید ‫وقتی که وب سایتی لینک سایت شما را قرار میدهد ‫به این معناست که من به‫ محتویات سایت شما اطمینان دارم و برای همین آن را در سایت قرار میدهم ‫و افراد را ترقیب به بازدید از سایتتان میکنم. ‫

 

این راه سئو سایت اعتماد است و موتورهای جستجو از آن برای ارزیابی و مرتب سازی تمامی داده های موجود در صفحات اینترنت میتوانند استفاده کنند ‫ولی باید پیش از هرچیزی بدانید که این مسابقه ی محبوبیت نیست که در آن تلاش برای دریافت رای بیشتر در اینترنت کنید موتورهای جستجو نگهبانهایی برای پیشگیری از اینگونه تقلبها دارند و ‫آنها بر ارتقای کیفی یک لینک تاکید میکنند.

 

 ‫برای نمونه، موتورهای جستجو اگر لینکی از یک سایت معتبر یا شرکتی دریافت کنید ‫مانند شرکتی که دارای وبلاگ یا آژانس دولتی یا غیرخصوصی بوده و در عرصه ی کاری شما قرار دارد اعتماد بیشتری میکنند.

 

لینکی که از سایتی با قدمت یک ماهه باشد که هیچ ارتباطی به شما یا شرکت شما ندارد و زیر‫ متن ” من هر چیزی که بخواهید را به قیمت ۵ دلار لینک میکنم” به همان اندازه ارزش نخواهد داشت ‫از نقطه نظر موتورهای جستجو لینکها در رای دادن به سایت شما و تعیین اعتبار سایت شما تاثیر بیشتری دارند

 

 ‫بنابراین میتوانید سیستم را به عنوان یک دموکراسی در نظر بگیرید که در آن‫ برخی از رای ها ‫ارزششان از رای های دیگر بیشتر است. حال که درکی از اهمیت مرتبط و معتبر بودن سایت برای موتورهای جستجو بدست آوردید ‫میتوانید این عوامل را بهتر ارتقا دهید به این صورت بهتر از پیش در معرض دید نتایج موتورهای جستجو قرار گرفته ‫و بازدید کنندگان بیشتری خواهید داشت.‫

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

سئوی کلاه سیاه

 

تعریف سئوی کلاه سیاه : سئوی بلک هت عملی است که با آن رتبه سایت را در موتورهای جستجو از طریق نقض کردن قوانین بالا می برند. کلمه بلک هت (کلاه سیاه) از یک فیلم غربی برگرفته شده که در آن “افراد خوب” که کلاه سفید بر سر داشتند را از “افراد بد” جدا می کردند. اخیرا از این اصطلاح برای هکرهای کامپیوتر، تولیدکنندگان ویروس و افرادی که کارهای غیراخلاقی کامپیوتری انجام می دهند، استفاده می شود.

 

مواردی که شما در این مبحث می آموزید:

• دقیقا سئوی کلاه سیاه چیست

• فن و روشهای سئوی کلاه سیاه

• چگونه  سئو ی کلاه سیاه را ریپورت کنیم

• سئوی کلاه سیاه چگونه بر سایت شما تاثیر می گذارد

• چگونه به نتایج سئوی بلک هت دسترسی پیدا کنیم بدون آنکه کاری غیراخلاقی انجام دهیم و تجارت بلند مدت خود را به خطر نیندازیم

اجرای تاکتیکها و استراتژیهای بلک هت می تواند سایت شما را از موتورهای جستجو ممنوع سازد و شما را از منبع شماره یک ترافیک اینترنت بودن محروم سازد. از طرفی دیگر برخی از تاکتیکهای بلک هت می تواند به طور قابل ملاحظه ای مفید باشد. داشتن درک درستی از سئوی بلک هت و عواقب آن بسیار ضروری است.

 

سئوی کلاه سیاه چیست؟

 

سئوی کلاه سیاه معمولا به عنوان یک کاربرد ناپسند تعریف شده است که باعث بهبود رنک و رتبه یک سایت در نتایج موتور جستجوی گوگل می شود. این روشها برخلاف قوانین موتور جستجو هستند و ممکن است سایت شما را از موتور جستجو و سایتهای وابسته به آن محروم سازد. افرادی که در سئوی بلک هت تخصص دارند یک لیستی از روشها و استراتژیهای آن در Google Webmaster’s Guidelines و Bing’s Webmaster Guidelines تهیه کرده اند. ” آیا کاری که من انجام می دهم به ارزش کاربری اضافه خواهد کرد و یا فقط برای دیده شدن سایت من در موتورهای جستجو است؟” این سوالی است که به هنگام امتحان کردن روش سئوی بلک هت در راهنماییهای موتور وب مستر بررسی می شود. اگر در بررسی مشخص شد که هیچ ارزشی به کاربر اضافه نشود اما رتبه سایت شما بهتر شود، به طور حتم انتخاب شما بلک هت خواهد بود.

 

تاکتیکهای سئوی کلاه سیاه

 

• کنترل خودکار محتوا

• مخفی سازی لینکها و متن

• کارهای مرتبط با کلمات کلیدی

• گزارش دادن تخلف یک رقیب

• صفحات دوروی(Doorway)

• پنهان سازی محتوا یا URL

• دایرکت مجدد بازدیدکننده به Url کاملا متفاوت با موضوع

تکنیکهای سئوی کلاه سیاه

 

• دستکاری لینک- خرید لینک، مجلات تبلیغاتی، و لینکهای افزایش دهنده رنک سایت

• اسپینینگ مقالات

• لینک فارم- link farm- مجموعه ای از وب سایتها که هر سایتی را در پیوندهای خود لینک می کنند

• چرخه لینکها یا لینک ویل ( استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و لینک کردن در چندین شبکه اجتماعی)

• شبکه های لینک

• اسپم ریچ اسنیپت (Rich Snippet )

• پرسشنامه های خودکار

• ساختن صفحات یا دامینهایی با استفاده از مطالب در چندین وبلاگ

• صفحاتی با رفتارهای مشکوک مانند ویروسها و تروجانها

 

چگونه سئوی کلاه سیاه را گزارش کنیم؟

 

دو دلیل برای ریپورت کردن سئوی بلک هت وجود دارد؛ یا سایت شما مورد حملات مشکوک ویروس، هک و لینکهای منفی اسپم قرار گرفته باشد و یا پیامدهای وب اسپمی را روی کلمه کلیدی رقابتی سایتتان ببینید. و برای مورد دوم که ذکر شد، شما می توانید از طریق ابزارهای وب مستر گوگل، گزارش اسپم وبسایت را پر کنید. لطفا از این ابزار با احتیاط استفاده نمایید. اسپم به معنی تمامی نتایج جستجوی بالای سایت من نیست!

زمانی که وب سایت شما مورد حمله و هدف کمپین سئوی لینکهای اسپمی قرار گرفت لطفا با وب مسترهایی که این لینکها را در وبسایت شما گذاشته اند تماس بگیرید و درخواست برداشتن آنها را نمایید و لطفا پس از آن از Disavow Links در ابزارهای وب مستر گوگل استفاده کنید.

 

چرا روشهای بلک هت برای شما مهم اند؟

 

تاکتیکهای بلک هت می تواند وبسایت شما را از موتورهای جستجو محروم سازد. شاید از این طریق ترافیک وبسایتتان را برای مدتی کوتاه بالا ببرید اما آن موفقیت دائمی نخواهد بود. با وجود صدها میلیون جستجو در هر روز آیا واقعا می توانید با حذف شدن دامینتان از گوگل -De-indexed- کنار بیایید؟ آیا تکنیکهای بلک هت برای شما مناسب هستند؟ بستگی دارد به پاسخ شما به این سوال دارد: آیا قصد دارید تجارتی بلند مدت داشته باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بهتر است از بلک هت اجتناب کنید و به جای آن به دنبال روشهای دیگری برای بهبود رنک گوگل  و سئو خود باشید. به جای استفاده از روشهای اتوماتیک سازی که برای موتورهای جستجو، کاربرها و یا هر دوی آنها حقه محسوب می شود، چرا از نرم افزارهای مورد تایید گوگل استفاده نکنیم تا رنک بالاتری داشته باشیم؟

کمپانی wordstream “نرم افزار اتوماتیک سازی وایت هت ” را به شما پیشنهاد می کند که اتوماتیک سازی امنی دارد اما عملکردهای کاربردی دارد. این نرم افزار با افزایش امتیاز کیفیت و کلمات کلیدی مرتبط با محتوا از طریق ابزار Keyword Discovery به بهبود بازاریابی جستجو کمک می کند. کمپانی Wordstream با بهینه سازی موتور جستجو از طریق مختلفی همکاری می کند:

• پیشنهاد اتوماتیک کلمات کلیدی مرتبط: با استفاده از جاوااسکریپت در سایتتان، کلمات کلیدی جدیدی که افراد در سایت شما جستجو می کنند به طور خودکار وارد دیتابیس کلمات کلیدی سایت شما می شوند و لیست جدیدی از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا برای شما فراهم می سازد. فواید استفاده از ابزار کلمات کلیدی سئو نه تنها در یافتن کلمات کلیدی صحیح به شما کمک می کند بلکه محتوای سایت شما را نیز معتبر می سازد.

• اولویت بندی جریان کار سئو: Wordstreamبا آنالیز کلمات کلیدی شما و یا دسته ای از کلمات کلیدی پربازدید پیشنهاد می کند که چه جایی باید تغییرات ایجاد شود تا کارآمدتر باشند.

• ساختار اطلاعاتی سازگار با جستجو: Wordstream با طبقه بندی موضوعی کلمات کلیدی شما به شکل درختچه ای که در تصویر زیر می بینید، کار شما را راحتتر می سازد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

ONVIF چیست؟

 

Open Network Video Interface Forum

 

Onvif  برنامه و استانداردی جهانی برای کنترل دوربین‌ مدار بسته و سیستم‌های تحت شبکه است. بر اساس این استاندارد، تمامی‌سیستمها و دوربینهای تحت شبکه بدون توجه به برند و مدل، با یک برنامه یکسان کنترل می‌شوند.

 

برای درک اهمیت این استاندارد کافی ست لحظه ای فکر کنید که تا قبل از ارائه آن و با این همه برند، تنوع مدل و بالطبع تنوع برنامه، تا چه حد راهبری سیستم‌ها و دوربین مداربسته ها پیچیده و متفاوت بوده است.

 

این برنامه در سال 2006 توسط بخش ارتباطات شرکت‌های اکسیس، سونی و بوش تهیه و ارائه شد.

 

همانطور که اشاره شد، مدل و برند در این برنامه بی معنی است. Onvif دوربین را بعنوان یک Network Video Transmitter (فرستنده ویدیویی تحت شبکه) به اختصار NVT و بقیه عناصر سیستم را بعنوان Network Video Analytics (تحلیل کننده تصاویر ویدئویی تحت شبکه) به اختصار NVA میشناسد

 

و خود نیز مدیریت شبکه را بعهده می‌گیرد.

 

 

این استاندارد دارای سه نوع عضویت مختلف می‌باشد: عضو عادی, عضو مشارکتی و عضو کامل.

 

عضو کامل و مشارکتی می‌توانند بر روی این استاندارد تاثیر گذاشته و در تمام فعالیت‌های onvif حضور فعالانه داشته باشند. اما عضو عادی فقط می‌توانند از خصوصیات این استاندارد جهت محصولات تحت شبکه استفاده کند.

 

امتیازات عضو مشارکتی : عضویت در کمیته مدیریتی، شرکت به عنوان یک عضو کمیته راهبردی، حق رای برای انتخاب اعضای کمیته راهبردی برای دوربین مداربسته

 

امتیازات عضو کامل : حق رای برای انتخاب اعضای کمیته‌ها (بجز کمیته راهبردی)، شرکت در گروه‌های کاری، دسترسی سریع به مشخصات و موارد مرتبط، شرکت در نشست‌ها (مانند نشست سالانه)، استفاده از آرم، استفاده از انجمن توسعه دهندگان، دسترسی به بستر اصلی نرم افزار هسته اصلی Onvif.

 

بهتر است هنگام خرید دوربین‌های تحت شبکه، به پشتیبانی از Onvif توجه داشته باشید.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

  

وجود خطای محاسباتی در تخمین میزان حافظه (یا پهنای باند ) نظارتی مورد نیاز امری متداول است ، یکی از مرسوم ترین روش های تخمین حافظه نظارتی ، بکارگیری ابزارهای محاسباتی آنلاین است ، هرچند این ابزارها به طور بنیادین جهت منعکس کردن شرایط های خاص کاربردهای متفاوت در دنیای واقعی ، هنوز ناکافی به نظر می رسند . در این گزارش به تشریح نکات کلیدی پنهان و بهترین روش محاسبه دقیق حافظه نظارتی در دوربین مداربسته  مورد نیاز می پردازیم .

 

علی رغم آنچه که گفته شد ، بیشتر کاربران هنوز از ابزارهای محاسباتی استفاده می کنند . امتیاز بزرگ این ابزارها عملکرد بسیار ساده آنهاست . کافیست کمی از اطلاعات پایه مانند (تعداد دوربین ها ، رزولوشن ، نرخ فریم و...) را واردکرده و نتیجه به سرعت حاصل می شود .

 

تحقیقی که مابین اعضاء IPVM صورت پذیرفته ، حاوی نتایج زیر بوده که درصد کاربرد این روش محبوب را نشان می دهد .

روش ترجیحی کاربران برای محاسبه حافظه نظارتی

 

چگونگی محاسبه حافظه یا پهنای باند دوربین مدار بسته

 

با این وجود ابزارهای محاسباتی فی نفسه قادر نیستند گوناگونی شرایطی که دوربین ها در آنجا نصب می شوند . و تفاوت های مابین مدل های دوربین ها را بیان کنند . در تحقیق دیگری از اعضای IPVM که در ان مقادیر رزولوشن ، نرخ فریم و CODEC از پیش به مقادیر ثابتی تنظیم شده بودند . گستره ی پهنای باند تخمین زده شده این گونه بوده است .

 

با وجود اینکه پاسخ های بالا ممکن است تا 300% متغیر باشند، اما در اصل همه آنها صحیح هستند . تفاوت در مدل دوربین های مورد استفاده و مکان های متفاوتی که دوربین ها در انها نصب می شوند به راحتی می توانند تفاوت های قابل ملاحظه ای در میزان حافظه یا پهنای باند مصرفی ایجاد می کنند که ابزارهای محاسباتی آنها را بازتاب نمی دهند .

 

آزمایش و تحقیق :

 

جهت کشف دلایل پس از این رویدادها ، در طول یکسال گذشته یک سری از آزمایش ها و گزارش های تحقیقاتی در موضوعات زیر به ترتیب داده ایم :

 

    پهنای باند و کیفیت تصویر

    پهنای باند و نرخ فریم

    پروفایل های CODEC

    بهینه سازی آشکار ساز حرکت

    بهره کنترل خودکار

    VBR.CBR

 

و این ها سه نکته کلیدی مهم حاصل شده هستند :

 

میزان پهنای باند مصرفی هر دوربین مدار بسته را که به کار می برید به خاطر بسپارید .

 

برای هر محل دوربین یک جدول پیچیدگی صحنه طراحی کنید .

 

مفاهیم کلیدی تنظیمات دوربین از قبیل فشرده سازی ، AGC ، تشخیص حرکت ،فاکتورهای موثر در مصرف حافظه را به خوبی درک کنید .

 

موارد بالا در یک تخمین خوب بسیار حیاتی هستند . با دانستن این سه اصل شما با خیال راحت می توانید از یک محاسبه گر آنلاین بهره مند شوید . پس از آن قادر خواهید بود مفروضات نادرست محاسبه گرهای انلاین را به سرعت شناسایی کنید . برای مثال محاسبه گر ممکن است سرعت 2 مگابیت بر ثانیه را برای یک رشته خاص در نظر بگیرید اما مبتنی بر دانسته های خود از نحوه  عملکرد دوربین و موقعیتی که دوربین مدار بسته در ان نصب است می توانیم حدس بزنیم این عدد می تواند به 4 مگابیت بر ثانیه نزدیکتر باشد . یا 1 مگابیت بر ثانیه .

 

همچنین می توان به طور دستی ورودی محاسبه گر در دوربین مداربسته  را تغییر داده یا خروجی های پیش فرض ان را بالا و پایین کرده تا به خوبی منعکس کننده تفاوت ها در شرایط شما باشند .انجام این کارها منجربه یک تخمین به مراتب دقیق تر خواهد شد .

 

اکنون با هم نگاهی به مواردی خواهیم انداخت که بر روی حافظه مصرفی تاثیر گذارند .

 

مسیر آسان :

 

میزان حافظه مصرفی تنها تحت شرایط زیر به آسانی  قابل محاسبه است :

 

جریان بیت ریت ثابت CBR به همراه حالت ضبط بدون توقف .

 

در این شرایط محاسبه سادگی انجام می شود ، زیرا دوربین ها در تمامی زمان ها پیوسته  با بیت ریت ثابتی به ضبط اطلاعات می پردازند .

 

به آسانی و تنها با ضرب کردن بیت ریت در تعداد ثانیه های یک روز می توان مجموع پهنای باند مصرفی را محاسبه کرد . به طور مثال :

 

جریان 2 مگابیت بر ثانیه *864000 ثانیه در یک روز =21GB

 

که با هر ماشین حساب یا کامپیوتر ساده ای می توان این مسئله ریاضی را حل کرد .

 

عوامل دشوار کننده :

 

مشکل از جایی آغاز می شود که در عمل ، آنچه در بالا ذکر شد به ندرت به وقوع می پیوندد . در گستره بسیاری از کاربردها ، نه از CBR خبری هست و نه از حالت ضبط بدون توقف . در بیشتر موارد بیت ریت متغیر (VBR) به CBR ترجیح داده می شود زیرا VBR  به طور معمول و با وجود کم کردن از پهنای باند مصرفی ، کیفیت همیشگی ویدئو ضبط شده را هم تضمین می کند .

 

به همین دلیل بسیاری دیگر نیز حالت ضبط میتنی بر حرکت MOTION BASED  را به دلیل این که قادر است حافظه مصرفی را به طرز چشمگیری کاهش دهد . ترجیح می دهند . تخمین زدن بیت ریت VBR و درصد زمانی وجود حرکت در تصویر کار دشواری است ، بدتر از آن که اساسا کسی قادر نیست این دو پارامتر را از یکدیگر تمیز دهد و تنها با نگاه کردن به تصویر ضبط شده و فهمیدن دوربین مورد استفاده این امر ممکن می گردد.

 

اثر مدل دوربین :

 

مدلهای مختلف دوربین مدار بسته  حتی اگر همگی از یک سازنده باشند نیز می توانند بیت ریت های بسیار متفاوتی ایجاد کنند . به عنوان مثال بیشتز دوربین های آرکونت مورد آزمایش ما ، در شرایط کم نور میزان پهنای باند مصرفیشان افزایش چشمگیری پیدا می کند . البته تمام دوربین های آرکونت این گونه نیستند . به عنوان نمونه در دوربین های جدیدتر 20 مگاپیکسلی SURROUND VIEW و نیز دوربین هایی از این سازنده که مجهز به IR داخلی هستند این جهش دیده نمی شود . دلیل آن در مورد دومی وجود IR  و در اولی به نظر می رسد به دلیل وجود محدوده های کوچکتر بهره کنترل خودکار باشد .

 

پس میزان پهنای باند مصرفی دوربین مورد استفاده خود را به خاطر بسپارید . این کار به آسانی و در کمتر از یک ساعت با مطالعه امکان پذیر است


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

  

آن دسته عینک های آفتابی استاندارد به شمار می روند که حداکثر حفاظت از چشم را انجام دهند

 

خیلی‌ها که فکر می‌کنند استفاده از عینک دودی مختص طبقه خاصی از جامعه است یا نشانه سانتی‌مانتالیسم محسوب می‌شود، از آن استقبال نمی‌کردند.


 اما این سکه روی دیگری هم دارد یعنی با یک عینک آفتابی و عینک ورزشی مناسب می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌های چشم را گرفت. حتی خیلی‌ها به دستور پزشکان، ملزم به استفاده از عینک دودی هستند. هر چند استفاده از عینک آفتابی مختص فصل خاصی از سال نیست اما تجربه نشان داده که با آغاز فصل گرما اشتیاق مردم برای خرید این کالا بیشتر می‌شود.

یادمان باشد همانقدر که عینک آفتابی می‌تواند برای محافظت از چشم‌مان مفید باشد، همانقدر هم یک عینک آفتابی غیراستاندارد و نامناسب می‌تواند به چشم ضرر بزند.

 

مشخصات عینک استاندارد چیست؟

 

آن دسته عینک‌های آفتابی‌، استاندارد به شمار می‌روند که حداکثر حفاظت از چشم را انجام دهند. عدسی عینک‌هایی استاندارد هستند که بتوانند بیش از ۹۵درصد از اشعه «یو وی» یا‌‌ همان فرابنفش را جذب کنند. میزان تعیین یو وی‌دار بودن عینک تنها از راه دستگاه یو وی‌متر امکان‌پذیر است.


اگر دستگاه عدد ۴۰۰ را نشان دهد می‌توانید به استاندارد بودن عینک‌تان مطمئن باشید. پس یادتان باشد از فروشنده بخواهید عینک‌تان را با دستگاه یو وی‌متر آزمایش کند، حتی اگر قیمت عینک بالا و به‌اصطلاح مارک‌دار باشد.



 بیشتر عینک‌های آفتابی ارزان‌قیمت که معمولاً در فروشگاه‌های غیرمعتبر یا حتی کنار خیابان‌ها فروخته می‌شوند، به‌علت عدم‌جذب اشعه فرابنفش تأثیر بسیار منفی روی چشم‌ها می‌گذراند. یعنی نه‌تنها مفید نیست بلکه ضرر هم می‌زند.

 

همیشه می‌توانیم عینک آفتابی بزنیم؟

 

لازم است تا چند نکته باریک‌تر از مو را هم درخصوص تهیه یک عینک استاندارد یادآوری کنیم. اول اینکه حتماً طی روز برای خرید عینک اقدام کنید تا تأثیر عدسی و رنگ را در نور طبیعی آفتاب بسنجید.


 هرگز از عینک‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های نامعتبر عینک نخرید.


 اگر فروشگاهی دستگاه یو وی‌سنج نداشت، بهتر است به جای دیگری مراجعه کنید. هنگام استفاده از یووی‌سنج به عدد ۴۰۰ توجه کنید و اگر همین عدد را نشان داد از فروشنده بخواهید تا عینک دیگری را برایتان تست کند تا از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید. از عینک آفتابی تنها طی روز و در معرض نور آفتاب استفاده کنید چرا که استفاده از آن در شرایط دیگر به چشم آسیب می‌رساند. وقتی عینک ورزشی به چشمتان نیست، آن را در قوطی مخصوص بگذارید تا شیشه‌های آن خط و خشدار نشود.

 

کدام رنگ عینک آفتابی مضر است؟

 

بعضی‌ها عادت دارند تا رنگ عینک آفتابی‌شان را با تیپ و لباسشان مطابقت بدهند و به‌اصطلاح «ست» کنند اما رنگ عدسی عینک‌های آفتابی در نوع کاری که شما انجام می‌دهید تأثیرگذار است. به‌طور کلی عینک‌هایی با رنگ دودی و قهوه‌ای کمرنگ برای هر نوع مصرفی، به‌ویژه رانندگی ایده‌آل به‌شمار می‌روند. عینک‌های دودی بدون تأثیر گذاشتن روی رنگ اجسام تنها میزان نور آنها را کاهش می‌دهند. عدسی‌های سبز رنگ بخشی از طیف رنگ آبی را کاهش داده و درخشندگی سطوح را کاهش می‌دهد. عدسی‌های زرد یا کهربایی رنگ برای محیط‌هایی که شفافیت بالایی دارند یا فعالیت‌های ورزشی مناسب‌ترند. در مقابل، عدسی عینک‌های آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی استاندارد نیستند و کنتراست رنگ محیط را از بین می‌برند. این رنگ‌ها بیشتر به تبعیت از مد ساخته می‌شوند


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

سئوی کلاه سفید (سئوی وایت هت) به چه معناست؟

 

سئوی کلاه سفید مربوط به استفاده از استراتژیهایی است در سئو که هدف آن ایجاد وب سایتی با کیفیت بالا در بلند مدت و با تمرکز بر نیازهای مخاطبان است.

 

 تکنیکهای وایت هت شامل ایجاد محتوای خاص و باکیفیت و ایجاد لینکهایی مرتبط با محتوای سایت می شود.

 

روش سئوی وایت هت موافق تمای قوانین موتورهای جستجو است و به دلیل اهمیت کیفیت تجربه کاربری وب مستر ها را از خلاف باز می دارد.

 

وایت هت را به عنوان سئوی اخلاقی نیز می شناسند.

 

تکو پدیا سئوی موتور جستجوی وایت هت را شرح می دهد:

 

هدف سئوی کلاه سفید فراهم کردن اطلاعات مرتبط با موضوع و ارائه آن به طور صادقانه و واضح است.

گوگل، مشهورترین موتور جستجو دنیا، همواره از الگوریتمی در حال پیشرفت با هدف ایجاد وبسایتهایی مطابق با سلیقه بازدیدکننده استفاده می کند.

 

این بدان معناست که گوگل به دنبال نشانه های محتواهای خاصی است که کپی از سایتهای دیگر نباشند و با موضوع مورد جستجو تطابق داشته باشند.

گوگل از فاکتورهای زیاد دیگری نیز استفاده می کند تا مشخص نماید که سایت منبعی موثق و قابل اعتماد است یا خیر.

 

شاید سئو ی کلاه سیاه بتوانند برای بهبود رنک خود موتورهای جستجو را گول بزنند اما گوگل مخالف این روشها است.

سایتهایی که از روش بلک هت استفاده می کنند، ممکن است شاهد کاهش رنک خود باشند و یا حتی از نتایج موتورهای جستجو حذف شوند.

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

وبمستر بینگ

 

گوگل تنها موتور جستجوی دارای ابزار نیست یکی دیگر از ابزارهای موجود موتورهای جستجو وبمستر بینگ میباشد. همانند وبمستر تولز گوگل این نیز شما را قادر میسازد تا اطلاعاتی را که بینگ از صفحات شما دارد را درک کنید‫ و به این صورت میتوانید به آن اطلاعات مفیدی ارائه کنید تا در مورد وب سایتتان فهرست کند.

 

شما باید اکانتی در بینگ داشته باشید و وقتی که وارد شدید باید دامینی برای دسترسی ثبت نمایید. وقتی که سایتی را اضافه میکنید شما دو گزینه ی اصلی دارید اول اینکه شما میتوانید آدرسی برای ‫سایت مپ XML خود تهیه میکند و اگر اینکار را نکنید بعدا نیز میتوانید اینکار را انجام دهید.

همچنین برای سئو شما میتوانید تعیین کنید که چه زمانی از روز ترافیک بیشتری بدست می آورید و اگر اینکار را کنید بینگ ‫در زمان اوج بازدید سایت شما را بررسی می نماید.

 در گام بعدی باید تایید کنید‫ که صاحب سایت بوده و میتوانید این وب سایت را کنترل نمایید.

برای اینکار بر Verify now از صفحه My Sites کلیک کنید. برای تایید توانایی کنترل دامین شما میتوانید یک فایل را در وب سرور آپلود کنید و تگ متا را در صفحه ی پیشفرض کپی نمایید و یا اینکه تغییری در پرونده  DNS به وجود آورید.

 

اجزای وبمستر بینگ

 

وقتی که وب سایت را تایید‫ کردید، میتوانید بر آن کلیک کرده و به این صورت داشبردی حاوی آمارهایی مشاهده میکنید که ایده ای از نمایش جستجو برای کلیکها به شما میدهد. همچنین در آن چرخش و فهرست کردنهای موتور جستجو نیز وجود دارد.

 

شما میتوانید گزارشهای Search Keywords و Inbound Links را مشاهده کنید و بر See all links کلیک کرده تا گزارش کاملی از آن بگیرید.

 گزارش Search Keyword کلیک ها و بازدیدکنندگان هر کلیدواژه را نشان میدهد و همچنین میانگینی از رنکینگ و آهنگ کلیک شدن شما در بازه ای‫ زمانی را نشان میدهد.

 

 گزارش Inbound Links Report نموداری را در سئو  نمایش میدهد که شمارشهای لینکهای درونی صفحاتی که بینگ به تدریج شناخته است را نشان میدهد و شما میتوا‫نید بر هر یک از این صفحات کلیک کرده تا لینک کردن به آن را ببینید.

 گزارش مهم دیگر Crawl Information میباشد که در منوی سمت چپ Reports و Data میتوانید آن را مشاهده نمایید.

 در اینجا شما میتوانید Crawl Errors هایی که بینگ پیدا کرده است را شناسایی نمایید و آنها برای تصحیح پیاده سازی آن خطاها اهمیت دارند. شما همچنین داده هایی برای هدایت های مجدد وب سایت را میبینید که به این صورت میتوانید مطمئن شوید جا به جایی محتوایی شما به درستی انجام گرفته است.

 

 با اینحال که شما باید به گزارشهای دیگر بخش Reports و Data نگاه بیندازید.

 باید مطمئن شوید که شما برای بینگ اطلاعاتی در مورد سایت تهیه کرده اید و این عمل در بخش Configure My Site انجام گرفته است. در اینجا شما میتوانید سایت مپ XML را مدیریت نمایید، دستورهای پارامترهای آدرسی که بینگ درک میکند را تنظیم نمایید، چگونگی چرخش بینگ درسایت را کنترل کرده و سایتهای در دسترسش را تعیین نمایید.

 در نهایت حتما به بخشهای Diagnostics و Tools نیز سری بزنید. در اینجا میتوانید میزبانی از ابزارهایی را برای بهینه سازی بعدی سایت پیدا کنید. از ابزار Keyword Research مانند گوگل استفاده کنید و ‫به این صورت میتوانید به خوبی ایده هایی در مورد کلیدواژه ها بدست آورید.

 

تنها به یاد داشته باشید که ‫این اعداد از موتور جستجوی بینگ میباشد، بنابراین نباید اینها را با ابزار گوگل مقایسه کنید.

همچنین باید کمی هم ابزار SEO Analyzer را امتحان نمایید. عملکرد آن شبیه SEOmoz On-page Report Card میباشد و اطلاعاتی در مورد خطاها و مسائل قابل حل صفحه در اختیارتان قرار میدهد.

تنها تفاوتش این است که کلیدواژه ‫های مشخص را مانند SEOmoz Tool در نظر نمیگیرد. با وجودی که بینگ بازار جستجوی کوچکتری به نسبت گوگل دارد ولی همچنان قابل توجه است و نباید آن را نادیده بگیرید و نه تنها ابزارهای وب مستر بینگ شما را قادر به بهینه سازی حضور بینگ میسازد بلکه شما میتوانید داده های غنی تری را ارائه کرده و نقطه ی جایگزینی از استراتژی سئو کلی خود داشته باشید.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

 

3 نکته ضروری که قبل از تعمیر و ارتقا دوربین های مداربسته باید به آنها توجه کرد

 

1-آیا تعمیر تجهیزات در حال حاضر مقرون بصرفه است یا جایگزینی آنها؟

 

سیستم های دوربین مداربسته و تکنولوژی های مربوط به آنها به سرعت درحال به روز شدن باشد به گونه ای که استفاده از برخی از تجهیزات دوربین آنالوگ که تا همین دو سال پیش بسیار از آنها استفاده میشد در حال حاضر کاملا منسوخ شده است و گاهی هزینه تعمیر یک دوربین از خرید دوربینی با کیفیت بالاتر بسیار بیشتر است، پس در هنگام تعمیر دوربین اولین سوالی که باید مدنظر شما باشد این است که آیا این کالا ارزش لازم برای تعمیر را دارد یا خیر؟

 

از طرفی در بسیاری از موارد کالاهای تعمیر شده آن کیفیت مطلوب اولیه را در اختیار افراد قرار نمیدهند اما اگر وسیله مدنظر یک دوربین یا DVR گران قیمت بود می توان با تعمیر آن از هزینه اضافی جلوگیری کرد.

 

2-آیا در تغییرات کنونی نیازهای آینده را در نظر گرفته اید؟

 

در هنگام ارتقا سرویس سیستم های دوربین های مداربسته توجه به این نکته کاملا حیاتی است که در آینده نیازهای ما نسبت به دوربین ها چه اندازه خواهد بود و آیا احتمال افزایش تعداد دوربین ها وجود دارد یا خیر؟

این نکته در انتخاب دستگاه گیرنده DVR بسیار حائز اهمیت است،به طور مثال خرید یک دستگاه 8 کانال (با ظرفیت دریافت تصاویر 8 دوربین) بسیار پائینتر از خرید دو دستگاه 4 کانال است.

 

3-بهترین انتخاب جهت ارتقا دوربین های با توجه به بستر موجود چیست؟

 

فرض کنید شما قصد اضافه کردن یک  دوربین مداربسته به سیستم خود دارید در این صورت توجه به وضعیت کنونی سیستم دوربین مداربسته شما بسیار ضروری است.به چند مثال زیر توجه کنید:

 

آیا دستگاه DVR شما ظرفیت لازم برای اضافه کردن یک دوربین دیگر را دارد؟

 

آیا ضرورت اضافه کردن یک دوربین دیگر به این اندازه می باشد که برای خرید یک دستگاه DVR با ظرفیت لازم هزینه نمیایید؟

 

آیا دستگاه DVR شما توانایی دریافت تصویر دوربین مدنظر شما را دارد؟ به طور مثال دستگاه های DVR آنالوگ توانایی دریافت تصاویر دوربین های AHD را ندارند

 

در پایان توجه به این نکته بسیار ضروری است که در بحث سیستم های حفاظتی مانند دوربین مداربسته، پشتیبانی و خدمات پس از فروش به اندازه کیفیت اولیه تجهیزات مهم و ضروری است، چون همواره هزینه های بعدی نصب یک سیستم ارزان و بی کیفیت، بیشتر از اختلاف قیمت هزینه های اولیه می باشد، از طرفی به علت بصرفه نبودن هزینه خدمات پس از فروش برای افراد و شرکت ها خیلی از آنها تمایلی به دادن خدمات اینچنینی ندارند، در نتیجه به معتبر بودن شرکتی که کار خود را به آنها میسپارید بسیار توجه کنید چون عدم توجه به این مساله گاهی هزینه های جبران ناپذیری را به همراه دارد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

اگر به دنبال تهیه بهترین دزدگیر اماکن برای خود هستید حتما ابتدا نیاز های خود را بروی یک چک لیست نوشته و سپس ببیینید کدام مدل و برند می تواند پاسخگوی نیاز های شما باشد.

 

شاید در نظر بسیاری از افراد یک دزدگیر و درب اتوماتیک خوب گران ترین دزدگیر باید باشد اما در عمل هیچگاه اینطور نبوده است و همیشه برای شرایط مختلف جغرافیایی و خصوصیات فیزیکی هر  مکان یک مدل خاص جوابگو بوده است.

 

مهرگان سیستم مفتخر است اعلام نماید که در این راستا با وجود کادر مجرب خود می تواند به عنوان یک مشاور بسیار حرفه ای در این زمینه راهنمای شما عزیزان باشد.

 

پیشنهاد می کنیم برای مکان مورد نظرتان از یک مدل از دزدگیر اماکن بیسیم استفاده نمایید و با استفاده از از تکنولوژی بی سیم در واقع امنیت مکان خود را ارتقا بخشیده اید.این مدل از دیدزگیر ها بدون نیاز به هیچ گونه سیم کشی اضافی می توانند عملکرید قابل قبلو و مطمئن را ارائه دهند.

 

معمولا راه ارتیاطی و نحوه اعلام هشدار از طریق یک ارتباط تلفنی بوده و به همین منظور این دزدگیر ها قابلیت این را داشته که به راحتی یک سیم کارت درون آنها نصب نمایید.امروزه انواع مختلفی از انواع دزدگیر سیم کارت خور در بازار موجود است که هر کدام با توجه به خصوصیات فنی خود دارای قیمت های متفاوتی می باشند.

معمولا این مدل ها قابلیت تماس با انواع خطوط دائمی و اعتباری را دارا بوده و می توانند به محض وقوع حادثه به جای اعلان هشدار از طریق آژیر  یک پیامک به خط مورد نظر از قبل تایین شده ارسال نمایند و یا یک تماس تلفنی بر قرار کنند.شما علاوه بر سخت افزار های معمول برای اینکه بتوانید از یان امکان استفاده کنید احتیاج به یک دستگاه تلفن کننده نیز دارید.در زیر به برخی از خصوصیاتی که یک تلفن کننده می تواند داشته باشد می پردازیم:

 

معمولا دستگاه های تلفن کننده بر اساس نوع تحریکی که رخ داده است می توانند پیامک تنظیم شده از قبل را ارسال نمایند.

هر چقدر که توانایی تلفن کننده در این بخش بیشتر باشد در واقع شما بهتر و بیشتر می تاوانید از راه دور از موقعیت مکان خود مطلع گردید.

 

برقراری تماس  توسط تلفن کننده ها یا باید از طریق خطوط ثابت باشد و یا از طریق سیم کارتی که در آنها قرار گرفته می شود و این در واقع بستگی به مدل تلفن کننده ای دارد که استفاده می کنید.

یکی دیگر از امکاناتی که در دستگاه های تلفن کننده معمولا وجود دارد این است که بتوان توسط آنها دستگاه های برقی دیگر را که در محیط هستند را خاموش و روشن نمود.

معمولا تلفن کننده هایی که برای یک دزدگیر و درب اتوماتیک سیم کارت خور مورد استفاده قرار می گیرند دارای حافظه تلفن با قابلیت ضبط پیامک بوده و این میزان حافظه در مدل های مختلف متفاوت می باشد.در برخی از مدل های پیشرفته شما می توانید از طریق ارسال پیامک یک دستگاه را خاموش و روشن نمایید.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

دیود و بایاس


دیود(Diode) در واقع پیوندی از دو نیمه هادی نوع N و P است که نیمه هادی نوع N و Pهر دو از یک عنصر هستند ولی به نوع مختلفی باردار شده اند،در نیمه هادی N چگالی بار الکترون ها بیشتر است و در نیمه هادی Pچگالی بار حفره ها بیشتر است . هرگاه دو کریستال نیمه هادی نوع N و P به هم اتصال یابند الکترونهای آزاد موجود در نیمه هادی نوع N که در نزدیکی محل اتصال P–N قرار دارند به سمت نیمه هادی  P می روند و با حفره های کریستال نوع P ترکیب می شوند و به این ترتیب حفره هایی از بین رفته و الکترونهای آزاد به الکترون های ظرفیت تبدیل می شوند . عبور یک الکترون از محل اتصال سبب ایجاد یک جفت یون می شود زیرا وقتی الکترونی از ناحیه N به ناحیه P وارد می شود در ناحیه N یک اتم پنج ظرفیتی الکترونی را از دست داده و به یون مثبت تبدیل می شود و در مقابل ، در ناحیه P یک اتم سه ظرفیتی الکترونی را دریافت می کند و به یون منفی تبدیل می شود .


 


 به این ترتیب در آموزش تعمیر موبایل  در اثر عبور تعداد زیادی الکترون از محل اتصال نیمه هادی ها ، در محل پیوند تعداد زیادی یون مثبت و منفی ایجاد می شود . این یون ها در کریستال ثابت هستند زیرا به علت پیوند کووالانس بین الکترونهای اتم ها ، نمی توانند مانند الکترونهای آزاد حرکت کنند . بنابراین در محل پیوند ناحیه ای به نام ناحیه تهی به وجود می آید که در آن حامل های هدایت الکتریکی (که همان الکترونها در نیمه هادی نوع N و حفره ها نیمه هادی نوع p هستند) وجود ندارند . به ناحیه ، ناحیه سد هم گفته می شود . یون های مثبت و منفی در ناحیه تخلیه (ناحیه تهی)، میدان الکتریکی ایجاد می کنند . این میدان الکتریکی مانع عبور الکترونهای آزاد از محل اتصال می شود . هرگاه میدان ایجاد شده به حدی برسد که مانع عبور الکترون از محل اتصال گردد حالت تعادل به وجود خواهد آمد و به این صورت دیود کریستالی ساخته می شود . ولتاژ ایجاد شده در ناحیه تهی ، پتانسیل سد نامیده می شود .


 


 در این شکل یون های مثبت ومنفی در ناحیه تهی و میدان الکتریکی ایجاد شده بین یون ها و همچنین نیمه هادی های نوع N و P به خوبی نمایش داده شده است . در این شکل دایره های سفید رنگ ، بیانگر حفره ها و دایره های دنباله دار قرمز رنگ ، بیانگر الکترونهای آزاد در حال حرکت هستند .


 


به این ترتیب اگر ولتاژی به دو سر اتصال P–N اعمال شود، دیودها جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌‌دهند و در جهت دیگر در مقابل عبور جریان از خود مقاومت بالایی نشان می‌‌دهند. این خاصیت آنها باعث شده بود تا در سالهای اولیه ساخت این وسیله الکترونیکی ، به آن دریچه یا Valve هم اطلاق شود.


 


در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که اگر ولتاژی به دو سر اتصال P–N اعمال شود چه اتفاقی روی می دهد .


 


بایاس کردن


 


 اعمال ولتاژ به دو سر پیوند P–N را بایاس کردن آن پیوند گوییم. بایاس کردن پبوند P–N به دو صورت مستقیم و معکوس انجام می گیرد .


بایاس مستقیم ( Forward Bias ) : هنگامی که قطب مثبت منبع تغذیه را به نیمه هادی نوع P و قطب منفی منبع تغذیه را به نیمه هادی نوع N متصل کنیم ، گوییم دیود در بایاس مستقیم یا موافق قرار گرفته است.


 


هنگامی که میدان الکتریکی ناشی از منبع تغذیه ، میدان الکتریکی پتانسیل سد را خنثی می کند ، ناحیه تهی و پتانسیل سد از بین می روند و الکترونهای ناحیه N به سمت محل پیوند رانده می شوند . این الکترونها وارد ناحیه نوع P شده و در اثر ترکیب با حفره های موجود در ناحیه  P به الکترون ظرفیت تبدیل می شوند . الکترونهای ظرفیت از حفره ای به حفره دیگر می روند تا به انتهای ناحیه  Pو سرانجام به قطب مثبت منبع تغذیه برسند . در این حالت به نظر می رسد که حفره ها در ناحیهp  در خلاف جهت حرکت الکترونها حرکت کرده و جریانی را به وجود می آورند ، در حالی که عملاً آنها بدون حرکت وساکن هستند . در بایاس مستقیم دیود ، اگر ولتاژ دو سر دیود را به تدریج از صفر افزایش دهیم ، در ابتدا جریان ناچیزی از مدار عبور خواهد کرد . به محض اینکه ولتاژ دو سر دیود به حدود ولتاژ تماس پیوند P–N برسد، جریان خروجی از دیود به طور چشم گیری شروع به افزایش  می کند . این ولتاژ حدی را ولتاژ آستانه هدایت دیود می نامند .


 


 


بایاس معکوس ( Reverse Bias ) : اگر قطب مثبت منبع تغذیه را به ناحیه نوع N و قطب منفی آن را به ناحیه نوع P متصل کنیم ، دیود را در بایاس معکوس یا مخالف قرار داده ایم .


 


در این حالت الکترونهایی از قطب منفی منبع ولتاژ به سمت نیمه هادی نوع P می روند و با حفره های موجود در نیمه هادی p و همچنین حفره های موجود در مجاورت ناحیه تخلیه (تهی) ترکیب می شوند و به این ترتیب به عرض ناحیه تهی در نیمه هادی نوع P افزوده میشود . در نیمه هادی نوع N ، الکترونهای اطراف ناحیه تخلیه جذب قطب مثبت منبع تغذیه می شوند و این ناحیه نیز الکترون های آزاد خود را از دست می دهد و به این ترتیب در نیمه هادی نوع N نیز عرض ناحیه تهی افزایش می یابد .


 


هر قدر که عرض ناحیه تهی افزایش یابد، پتانسیل سد نیز افزایش می یابد . این افزایش پتانسیل سد آنقدر ادامه می یابد تا پتانسیل سد با ولتاژ منبع تغذیه برابر شود و از این مقدار به بعد عرض ناحیه تهی ثابت خواهد ماند . و این به خاطر آن است که وقتی پتانسیل سد با ولتاژ منبع تغذیه برابر می شود در نیمه هادی نوع N ، نیروی دافعه بین یون های منفی و الکترونهای قطب منفی منبع تغذیه اجازه نزدیک شدن این الکترونها به ناحیه تهی را نمی دهد و در نتیجه عرض ناحیه تهی در این نیمه هادی ثابت می ماند . همچنین در نیمه هادی نوع P نیز ، نیروی جاذبه بین یون های مثبت و الکترونهای اطراف ناحیه تهی ، مانع دور شدن این الکترونها از این نواحی شده و در نتیجه در این نیمه هادی نیز عرض ناحیه تهی ثابت می ماند .


 


 البته باید توجه داشت که در بایاس معکوس، دیود جریان بسیار ضعیفی را از خود عبور می دهد که جهت این جریان از طرف کاتد به طرف آند است و علت برقراری این جریان در دیود این است که در بایاس معکوس دیود ، در ناحیه تهی یک میدان الکتریکی قوی ایجاد می شود . به دلیل وجود این میدان و نیز انرژی حرارتی محیط ، بعضی از پیوند های کووالانسی بین یون ها و اتم ها شکسته شده و الکترونهایی آزاد می شوند . جهت حرکت الکترونهای آزاد شده در خلاف جهت میدان بوده و خود را به قطب مثبت منبع تغذیه می رسانند .


 


 بعضی از این الکترونها در طول مسیر خود با حامل های اقلیت نیمه هادی نوع N که همان حفره ها هستند، ترکیب می شوند و در اثر شکسته شدن برخی پیوندها در این میان ، مجدداً همان تعداد الکترون آزاد می شود که به طرف قطب مثبت منبع تغذیه حرکت می کنند.


 


هم زمان در نیمه هادی نوع P نیز ، حامل های اقلیت که الکترونها هستند وارد ناحیه تهی شده و با حفره های ایجاد شده ترکیب می شوند و همان تعداد الکترون از منبع تغذیه وارد نیمه هادی نوع P می شود و به این ترتیب جریان ضعیفی در دیود جاری می شود که به آن جریان اشباع معکوس دیود می گویند .


 


بنابراین می توان گفت، این حامل های اقلیت نیمه هادی ها هستند که سبب برقراری جریان اشباع معکوس در دیود می شوند . مقدار جریان اشباع معکوس دیود به درجه حرارت محیط بستگی دارد و پس از به اشباع رسیدن جریان معکوس دیود ، افزایش ولتاژ معکوس در مقدار آن تأثیری نخواهد داشت . شاید این سوال پرسیده شود که آیا می توان هر مقدار ولتاژ معکوسی را به دو سر دیود وصل کرد ؟ این موضوع را در ادامه و تحت عنوان ولتاژ شکست معکوس دیود بررسی می کنیم .


  • mina afshar