آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه

۲۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

شاید عده­ی زیادی از کاربران ندانند دیافراگم یا همان آیریس در دوربین ها چیست و چگونه عمل می­کند؟!

 رابطه­ی دیافراگم و اپرچر (Aperture) مثل رابطه­ی عنبیه و مردمک است. همه­ی ما در دوران مدرسه با نحوه­ی عملکرد عنبیه و مردمک در چشم آشنا شده­ایم و می­دانیم در دوربین مداربسته  که برای مشاهده یک جسم باید انعکاس نور دریافتی از مردمک عبور کند تا به عدسی برسد.

 

 اگر فضا روشن و نور زیاد باشد، عنبیه تنگ تر شده و در نتیجه مردمک کوچکتر می­شود.

در این حالت ما دید بهتری داریم و جسم را روشن تر با  جزئیات، وضوح و نور بیشتری می­بینیم.

حال اگر نور کم باشد، عنبیه بازتر می­شود ودر نتیجه مردمک بزرگتر خواهد بود.

در این حالت که به فرض مثال در فضای تاریک رخ می­دهد، ما نمی­توانیم اجسام را واضح و با جزئیات ببینیم.

 

در دوربین­ها دیافراگم مثل عنبیه عمل می­کند و اپرچر حکم مردمک را دارد.

 

هر دیافراگم شامل پره­هایی است که اپرچر با کمک آن­ها باز و بسته می­شود. با توجه به نوع دیافراگم و ضریب F به طور معمول تعداد این پره­ها بین ۶ تا ۹ عدد است.

اندازه­ی دیافراگم و درنتیجه اپرچر با توجه به میزان نور موجود ممکن است بین f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22 تغییر کند.

 

در دوربین مداربسته میزان نوری که از اپرچر عبور می­کند با ضریب F اندازه گیری می­کنند. روی هر لنز ماکسیمم ضریب F مشهود است.

 این عدد از فرمول فاصله کانونی بر قطر دیافراگم (F=f/D)  به دست می­آید.

 هرچه عدد F بزرگتر باشد، اندازه­ی دیافراگم و میزان نور عبوری کوچکتر خواهد بود.

 همانطور که در تصویر مشاهده می­کنید، لنزی که عدد F کوچکتری دارد تصویر بهتری ارائه می­کند.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

همانطور که می­دانید برای تشکیل تصویر باید بازتاب نور از جسم روی پرده ای تشکیل شود. مثلا برای اینکه ما جسمی را ببینیم، عدسی چشم ما  باید نور انعکاسی از جسم را روی شبکیه متمرکز کند.

 در دوربین مداربسته انجام این کار به عهده­ی لنز است.

لنز سیگنال­های نوری را جمع آوری می­کند و روی سنسور متمرکز می­کند تا تصویر تشکیل شود.

لنزها بر اساس میلی­متر نشان داده می­شوند مثل لنز ۲.۸ میلی­متر، لنز ۳.۶ میلی­متر و غیره.

 در هر لنز یک یا چند عدسی وجود دارد که با کمک آنها پرتوهای نوری متمرکز می­شوند.

 

+ انواع لنز

 

    لنز ثابت Fixed: لنزی که فاصله کانونی ثابت و در نتیجه عمق میدان و زاویه دید ثابتی دارد. 

به عنوان مثال در یک لنز ثابت ۲.۸ میلی­متری، زاویه دید حدود ۸۶ درجه است. در صورتی می­توانیم از این لنز استفاده کنیم که زاویه دید و عمق میدان مشخص شده باشد.

 

 

    لنز متغیر Varifocal : لنزی که فاصله کانونی آن متغییر و قابل تنظیم است. در نتیجه زاویه دید و عمق میدان به دلخواه شما بستگی دارد.

برای مثال در یک لنز متغیر ۸~۱۲ میلی­متری میدان دید بین ۲.۸ تا ۱۲ قابل تغییر و تنظیم است. در صورتی می­توانیم از این لنز استفاده کنیم که زاویه دید و عمق میدان مشخص نشده باشد.

 

    لنز موتورایز Motorized : عملکرد این لنز دوربین مداربسته همانند لنز متغیر است و فاصله کانونی آن از طریق یک موتور تنظیم می­شود.

علاوه بر این، زوم و فوکس این لنز از راه دور و از طریق نرم افزار، NVR یا DVR قابل کنترل است. از این نوع لنز زمانی استفاده می شود که نیاز مداوم به زوم دوربین و تغییر میدان دید دوربین وجود داشته باشد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

فونی که هنگام عکسبرداری انتخاب می شود، تاثیر بسزایی بر روی کیفیت و وضوح عکس خواهد داشت. همچنین هنگامی که فون عکاسی (پرده بکگراند) را با دقت انتخاب می کنید، می توانید حالت و شخصیت سوژه عکاسی را به طور کامل در عکس به نمایش بگذارید.

 

تاثیر فون(پرده) عکاسی در کیفیت تصاویر

 

یکی از چالش های مهم عکاسان انتخاب فون مناسب و کیف دوربین  برای عکسبرداری می باشد. فون های استاندارد با تنوعی از رنگ ها برای افزایش دید عکاسان هنگام عکسبرداری مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین فون عکاسی یکی از مهمترین لوازم عکاسی داخل یک آتلیه می باشد.

 

 

 

انواع فون (پرده پشت زمینه) عکاسی

 

اگر در نظر دارید تا در آتلیه خود از فون های سنتی استفاده کنید، رایج ترین انواع آن به شرح زیر می باشد:

 

    فون پارچه ای: این فون ها از رنگ های خالص تهیه شده اند و گزینه ایده آلی برای عکسبرداری پرتره می باشند، همچنین قابلیت شستشو و استفاده مجدد را نیز دارند، فون های مخملی و شطرنجی نیز جزئی از این خانواده می باشند.

    فون کاغذی: این نوع از فون ها به صورت یک رول کاغذ و یکبار مصرف می باشند. در این نوع از فون های عکاسی امکان پیدا کردن انواع مختلف رنگ ها وجود دارد.

    فون بوم نقاشی(آکرلیک): عمدتا به دلیل وزن سنگین و جاگیر بودن آن ها، فقط در آتلیه های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت سفارشی توسط نقاش طراحی می شود.

 

 

فون ها و نورها

 

فون ها و نورها مکمل هم هستند و هنگام عکسبرداری با هم مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده همزمان از این لوازم عکاسی بر روی رنگ پوست و موی سوژه تاثیر می گذارد و باعث می شود تا کیفیت عکس افزایش یابد.

 

فون پرتابل فنری

 

پس زمینه هایی شبیه به رفلکتور که به راحتی جمع شده و رنگ های آن قابل تعویض است که برای کار هایی با جابجایی بسیار انجام می شود و میتوان از رفلکتور هولدر برای برپایی آن استفاده نمود.

 

انتخاب صحیح رنگ فون عکاسی

 

یکی از مهمترین فاکتورها در عکاسی انتخاب رنگ مناسب فون می باشد، به همین دلیل باید مطمئن شوید که هنگام عکاسی رنگ فون باعث نمی شود تا تمرکز شما از سوژه عکاسی به سمت فون(پرده پشت زمینه عکاسی) برود. هرگز فونی را انتخاب نکنید که افکار و توجه شما را از سوژه عکاسی دور می کند.

 

هنگامیکه شروع به عکس برداری از سوژه در مقابل فون می کنید باید اطمینان حاصل کنید که سوژه عکاسی خیلی به فون نزدیک نباشد تا سوژه در فون محو شود و  کیفیت عکس خروجی کاهش یابد.

 

قوانین استفاده از فون عکاسی

 

انتخاب فون عکاسی سخت است، اما می توان آن را به یک کار آسان تبدیل کرد. هنگامیکه شما عکسبرداری را شروع می کنید با پیروی از قوانین زیر مطمئن خواهید شد که فون انتخابی با سوژه عکاسی همخوانی دارد و نتیجه آن عکس با کیفیت همراه با نورپردازی مناسب خواهد بود.

 

    سطح فون را قبل از عکاسی بررسی و چنانچه گرد و غبار و یا چیزهایی به آن چسبیده است آن ها را جدا نمایید.

    اگر هنگام عکسبرداری فون مورد استفاده باعث پرت شدن حواس شخص مدنظر برای عکاسی می شود، مکان آن شخص را تغییر دهید.

    زوایای عکاسی خود را تغییر دهید تا تمرکز بر روی سوژه مورد نظر بیشتر شود.

 

هنگامیکه از این قوانین پیروی کردید، عکسبرداری و کیف دوربین شما با بهترین کیفیت انجام خواهد شد ولی تعداد زیادی از عکاسان به فون عکاسی خود توجه نمی کنند و همین امر باعث پشیمانی آنها بعد از چاپ عکس ها می شود.

 

شکی نیست که عوامل زیادی هنگام عکسبرداری با فون عکاسی در ایجاد تصویر مطلوب تاثیر بسزایی دارد که عوامل زیر از مهمترین عوامل می باشد:

 

    نورپردازی

 

ترکیب هر یک از موارد بالا با فونی که انتخاب کرده اید باعث می شود تا کیفیت عکس ها بهتر شود. حتی در برخی موارد مجبور به استفاده از یک فرایند آزمون و خطا هستید تا بتوانید فونی را انتخاب کنید که نتیجه مناسبی را ارائه می دهد.

 

انواع نگه دارنده پرده فون

 

سه روش برای برپایی و نصب فون وجود دارد

 

1.بریل زنجیری

 2. بریل برقی

 3. پایه فون پرتابل

 

بریل دستگاهی است که در استودیو های عکاسی به صورت ثابت  به سقف یا دیوار نصب می شودو قابلیت تعویض تا حداکثر 6 پرده را دارا می باشد در دونوع برقی و دستی در بازار موجود است . تفاوت عمده بریل برقی و دستی در نوع نیروی کشنده آن هاست .

 

پایه فون پرتابل  وسیله ایست که از دو پایه شبیه به  سه پایه نور های استودیویی و یک میله نگه دارنده( پل) به عرض حداکثر 3 متر که این دو  ،سه پایه را به هم متصل می کند، تشکیل شده است که می توان تنها یک رنگ فون را به آن متصل نمود.

 

 برای نگه داری  فون های فنری مانند رفلکتور باید از پایه های نگه دارنده رفلکتور (رفلکتور هولدر) استفاده کرد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

 

دوربین مداربسته کیوب یا مکعبی (Cube CCTV camera) به دسته ای از دوربین های مداربسته اطلاق می شود که بدنه مربعی شکل دارند و از امکاناتی برای استفاده در محیطهای اداری برخوردارند.

 

مشخصه های مهم دوربین های کیوب

 

    اصلی ترین مشخصه دوربین مداربسته کیوب شکل بدنه آنهاست. این دوربین های بدنه ای، مکعبی یا مستطیل شکل دارند.

    تقریبا همه دوربین های کیوب، تحت شبکه هستند.

    دوربین های کیوب معمولا ضد آب نیستند و بدنه ضد ضربه هم ندارند. پس استفاده از آنها محدود به کاربردهای نظارتی در محیط اداری یا منزل است.

    دوربین های کیوب معمولا دارای میکروفن داخلی هستند. این میکروفن به شما کمک می کند صدای محیط اطراف دوربین را به همراه تصویر دریافت کنید.

    دوربین های کیوب با توجه به نوع کاربری، عموما لنز ثابت با زاویه دید بالا (حدود 90 درجه) دارند. این قابلیت امکان نصب این دوربین ها برای گرفتن تصویر کامل یک اتاق را فراهم می کند.

    برخی از دوربین های کیوب دارای سنسور PIR هم هستند و می توان از آنها به عنوان دتکتور یا حسگر دزدگیر هم استفاده کرد. این قابلیت استفاده از آنها را در منزل و محیط اداری ایده آل می کند.

    برخی از دوربین های کیوب دارای امکان اتصال بیسیم wifi به شبکه هستند. در صورت اتصال دوربین به شبکه بیسیم شما تنها کافیست برق دوربین را تامین کنید.

    برخی از دوربین مداربسته های کیوب امکان نصب حافظه داخلی SD کارت را دارند. این موضوع به شما این امکان را می دهد که بدون نیاز به یک دستگاه ضبط کننده یک سیستم مداربسته کامل را راه اندازی کنید.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

 

برای خرید یک کیف دوربین لازم نیست تا شما هم یک عکاس حرفه‌ای باشید و یا دوربین چند میلیونی داشته باشید! دوربین عکاسی هم به مانند دیگر تجهیزات الکترونیکی نیاز به تجهیزات جانبی خاص خود را دارد که کیف‌های دوربین هم جزو آن‌ها است.

 شما در هر سطح و درجه کاری و علمی هم که باشید و یا هر نوع دوربین را داشته باشید چه دوربین‌های کوچک و چه دوربین‌های اس آل ار حرفه‌ای نیاز دارید تا با کیف‌های کوچک یا بزرگ دوربین خود را تجهیز کنید تا از آن‌ها در مقابل ضربه، گرد و خاک، رطوبت و یا خیلی از موارد دیگر محافظت کند.

 

این روزها تقریباً دوربین‌های عکاسی به مانند موبایل جای خود را در وسایل روزمره همه ما باز کرده و عکس گرفتن هم جزو یکی از عادت‌های روزانه ما در آمده  پس برای حمل و نقل و همین طور محافظت از آن نیاز داریم تا کیف دوربینی به فراخور جیب خود خریداری کنیم.

پس در اصل خرید کیف دوربین نباید نقطه مبهمی در ذهن ما وجود داشته باشد و به داشتن و نیاز آن واقف هستیم. حال بر می‌گردیم به این که چگونه کیفی مناسب دوربین ما و احوال خود ما است!

 

خود من با توجه به علاقه‌مندیم به عکاسی و داشتن دوربین از سال‌ها پیش با کیف‌های اصلی و مارک دار آشنایی داشتم و به دلیل آن که از دوربین‌های کوچک ۱۳۵ میلی متری شروع کرده بودم در نتیجه کیف‌های جمع و جور را که معمولاً درون کارتن خود دوربین هم بود به استفاده در می‌آوردم تا اینکه سالیان پیش و رو آوردن به دوربین‌های حرفه‌ای اس ال آر به نقطه انتخاب کیف دوربین رسیدم!

برای حمل و نقل دوربین‌های خود تا کنون چندین کیف دوربین چه به صورت دستی چه کوله‌ای و یا شانه‌ای را خریداری و امتحان کرده‌ام و برای رسیدن به این که چه کیفی برای من و دوربین من مناسب است هزینه‌های زیادی را پرداخته‌ام!

 چرا که در اولین خرید خود هنوز نمی‌دانستم که به چه کیفی نیاز دارم و پس از آن هم تازه متوجه شدم که چه کیفی برای حمل و نقل دوربین من مناسب‌تر است و خلاصه در حال حاضر بعد از عوض کردن شاید ۶ الی ۷ کیف دوربین به این جا رسیده‌ام که در حال حاضر ۲ کیف را برای دوربین و تجهیزات عکاسی خود دارم یکی به صورت کوله‌ای و دیگری شانه‌ای که استفاده‌های متفاوتی را در زمان و مکان‌های خاص از آن‌ها دارم.

 

شاید شما هم نیاز به تجربه کردن و امتحان کیف‌های متعدد و متفاوت داشته باشید تا بتوانید به آن چه واقعاً می‌خواهید برسید و متأسفانه این گونه تجربیات همیشه گران و سنگین است!

 نه تنها باید از مارک‌های مخصوص صنعت کیف سازی دوربین خرید خود را انجام دهید بلکه با توجه به گوناگونی این گونه کیف‌های تخصصی نیاز دارید تا یا از تجربیات فروشنده و یا خریداران قبلی بهره برده و یا در سایت‌های اینترنتی به دنبال معایب و محسنات کیف مورد نظر خود باشید.

برای داشتن کیف مناسب باید این را در نظر بگیرید که کیف علاوه بر راحتی در حمل و نقل باید دارای پوشش مناسب برای هوای بارانی و یا گرد و خاک باشد و همین طور استحکام کافی را برای ضربه‌های احتمالی به دوربین شما داشته باشد و یا برای تجهیزات عکاسی دیگر شما هم جای مخصوص به خود را داشته باشد.

 

معمولاً برای سفرهای درون شهری خود نیازی به کوله‌های عکاسی پیدا نمی‌کنید چرا که علاوه بر بد بار بودن آن‌ها در محیط‌های شهری بیش از حد توجه مردم عادی را به شما جلب خواهد کرد و همین طور از دست سارقان نیز خلاصی نخواهید داشت و طعمه خوبی برای آن‌ها خواهید بود پس برای عکس برداری از مناظر شهری به کیف‌های کوچک و یا شانه‌ای نیاز خواهید داشت.

 بر عکس آن برای سفرهای بیرون از شهر خود و یا سفر به شهر های دیگر یقیناً نیاز دارید تا از کیف‌های کوله‌ای بهره برید تا علاوه بر دوربین و تجهیزات مورد نیاز خود بتوانید لوازم مختصر و شخصی خود را نیز حمل نمایید.

 

 علاوه بر این‌ها ذهنیت شما و علاقه‌مندی شما به نوع و شکل و رنگ کیف در اولویت است تا در یک جمله کیف دوربین خود را دوست داشته باشید و بتوانید با در دست داشتن آن از عکاسی خود نیز لذت ببرید.

در آخر توصیه می‌کنم کیف دوربین  را از هر مدل که در نظر دارید از مارک‌های مشهور و حرفه‌ای خریداری کنید تا به مشکلات عدم تخصص حمل و نقل دوربین‌ها مواجه نشوید و این را در نظر داشته باشید که همان گونه که برای خرید دوربین خود هزینه کرده‌اید لازم است تا برای کیف دوربین هم هزینه مناسبی را انجام داده تا از خطرات ذکر شده دوربین خود را به دور سازید.

 

سروش نفیسی


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

چی داخل کیف عکاسیتان است ؟ احتمالا یک دوربین و یا یکی دو تا لنز.اما قطعا اینها تمام چیزهایی نیستند که لازمه ی کارتان باشد.قصد داریم در این مقاله کوتاه به طور مختصر 10 آیتمی که باید به عنوان یک کیت عکاسی همراهتان باشد را معرفی کنیم.

مورد اول

تهیه ی یک سه پایه ی مینی

                                             

سعی کنید زمانی سه پایه بزرگ همراه خود داشته باشید که مطمئن هستید که لازمه ی کارتان است وگرنه حمل آن اکثر مواقع لزومی نداشته و بیشتر دست و پا گیر است و به جای آن یک سه پایه با سایز مینی و کوچک تهیه کنید که کاربردی تر و سبک تر است.

سه پایه های مینی به عکاسی در شرایط نوری ضعیف تسهیل می بخشد و به راحتی میتوانید دوربینتان را روی آن و در هر جایی که به نظرتان مشکل است قرار دهید.میتوانید آن را روی دیوار ، درخت و یا حتی روی زمین تنظیم کنید و بدون اینکه نگران لرزش و کشیدگی باشید دوربین را در سرعت شاتر پایین تری قرار دهید.

 

مورد دوم

ریموت

                                             

اکثر دوربین های دیجیتال مجهز به تایمر می باشند اما اغلب بسیار محدودند.ریموت های عکاسی این امکان را برایتان فراهم میکنند تا در هر آن که اراده کردید بدون نیاز به لمس فیزیکی دکمه ی شاتر ، دکمه ی شاتر ریموت خود را بفشارید و لحظه های ویژه تان را ثبت کنید و دیگر نگرانی لرزش دوربین و خرابی عکس هایتان را نخواهید بود.در حقیت ریموت ها دوربینتان را از فواصل دورتر کنترل خواهد کرد .ریموت به معنای واضح تر کنترل کننده ی سیمی دوربین برای تریگر کردن شاتر است.از ریموت های قدیمی میتوان در فاصله های کوتاه استفاده کرد اما اگر از ریموت های جدید و وایرلس استفاده میکنید دیگر محدودیتی در فاصله نخواهید داشت .

 

مورد سوم

دستمال میکروفایبر

                              

دستمال های میکرو فایبر یکی از مهم ترین و مفید ترین تجهیزاتی است که میتواند در کیف دوربین تان وجود داشته باشد که میتوانید با آن غبار های سطحی روی تجیزاتتان را پاک کنید همچنین میتوانید این دستمال را بین تجهیزاتتان قرار دهید تا در صورت تماس اتفاقی مانع از خط و خش و آسیب ابزارهایتان شود.

 

مورد چهارم

دمنده‌ی قوی برای برطرف کردن ذرات غبار

                                         

غبار می‌تواند مشکلات زیادی برای لنزها و دوربین‌ها ایجاد کند. ازطرفی ممکن است ازدیاد غبار روی سطح لنز باعث شود تا قسمت‌هایی از تصویرکیفیت پایین پیدا کنند یا عناصر مزاحم در تصویر دیده شوند. از طرفی دیگر،دوربین دارای قسمت‌هایی با حساسیت بالا (مانند حسگر) هستند و نمی‌توان اینقسمت‌ها را با لوازم عادی (مانند پارچه) پاک نمود. این وسیله می‌تواندمقدار زیادی هوا را به محلی خاص جریان دهد تا غبار به‌خوبی از آن ناحیه پاکشود.

مورد پنجم

 فیلتر پولااریزر مدور

                                                

فیلتر پولارایزر از دو صفحه ی شیشه ای متحرک تشکیل شده است که مانع و سدی بر سر امواج ایجاد و از ورود آنها به دوربین جلوگیری میکند.در نتیجه میشود با استفاده از فیلتر پولارایزر انعکاس ها را حذف کرد.

تصاویری که با این فیلتر گرفته میشوند واضح تر و دارای غلظت رنگ بالاتری هستند.یکی دیگر از تاثیرات این فیلتر روی رنگ آبی آسمان است که کنتراست آسمان را افزایش میدهد.

 

مورد ششم

اسمارت فون / تبلت

                                                       

اگر در محیط های بیرون عکاسی میکنید پیشنهاد میکنیم که حتما یک اسمارت فون و یا یک تبلت همراه خود نیز داشته باشید.این دو وسیله و کیف دوربین در مواقع ضروری جزو مهمترین و کاربردی ترین ابزارها محسوب میشوند که کاربردی بی شمار دارند و جهت کسب اطلاعات در هر موضوعی میتوان روی آنها حساب کرد.

به عنوان مثال این دو ابزار میتوانند عمق میدان ، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطلاعات دیگر را در اختیارتان قرار دهند و به خصوص برای عکاسی معماری و مناظر واقعا کاربردی اند و عملکردی فوق العاده دارند.همچنین میتوانید دفترچه ی پی دی اف راهنمای کاربر دوربین خود را به اسمارت فون خود دانلود نمایید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

 

 

مورد هفتم

کارت شناسایی

                                                  

ممکنه داشتن کارت شناسایی برایتان کمی عجیب باشد ولی به شما توصیه میکنیم وقتی در محیط های بیرون عکاسی میکنید و مایلید تا از اطرافیانتان عکاسی کنید بهتر است تا ابتدا از خودشان اجازه بگیرید ، سپس نمونه ای از عکس های خود را به آنها هدیه دهید و کارت شناساییتان را در اختیارشان قرار دهید تا از حرفه و نیت شما مطلع شوند.

 

مورد هشتم

فلاش اکسترنال

                                                               

 احتمالا مهم‌ترین بخش عکاسی، درک نورپردازی است. امروزه تقریبا تمامدوربین‌های DSLR (و همچنین دوربین‌های کامپکت) یک فلاش داخلی دارند. امافلاش داخلی دوربین همیشه بهترین انتخاب نیست و حتی گاهی جواب نمی دهد. فلاش اکسترنال واحدی است که در کفشک دوربین (جایگاهی که معمولا بالایدوربین است) نصب می‌شود. اگر فلاش اکسترنال توانایی ارتباط با دوربین راداشته باشد (کم کردن نیاز تنظیمات دستی فلاش) به آن اختصاصی (dedicated) میگویند. دوربین و فلاش از اطلاعاتی مثل طول لنز، حساسیت ISO، عدد f و سرعتشاتر برای تعیین قدرت خروجی فلاش استفاده می کنند.

 فلاش های اکسترنال نسبتبه فلاش‌های داخلی و پاپ آپ ارجح هستند. از دلایل برتری آنها می‌توان بهرهایی از قرمزی چشم در این نوع فلاش‌ها اشاره کرد که با تغییر زاویه فلاشنسبت به سوژه حاصل می‌شود. علاوه بر این بسیاری از این فلاش‌ها قبل ازگرفتن عکس نوری می‌تابانند تا مردمک چشمان سوژه را تنگ کرده و از قرمزی چشم جلوگیری کنند.

فلاش اختصاصی به دلیل انعطاف پذیری که به شما می دهد بسیاراز فلاش داخلی دوربین بهتر است. حتی بهتر همراهی آن با یک کابل است کهمی‌توانید فلاش را جدا کرده و برای بهترین عکس آن را در هر زاویه ای که میخواهید، قرار دهید. باور کنید، شما هم تحت تاثیر آزادی عملتان قرار خواهیدگرفت!

 

مورد نهم

کاور باران

                           

اگر شایط اقلیمی در کشورتان متغیر است بهتر است تا در کیفتان یک کاور باران هم داشته باشید.یا میتوانید آن را بخرید و یا حتی میتوانید خودتان با مشماهای وکیوم مشابه آن را درست کنید بعضی کاربران هم عقیده دارند بهترین کاور چتر است. بیشتر عکاسان، دوست ندارند در هنگام باران، دوربین و تجهیزات خود را بیرونبیاورند و مشغول عکاسی شوند.

 اما برخی دیگر، پس از پوشاندن دوربین درکاورهای مخصوص خود را از لذت عکاسی زیر باران محروم نمی کنند. یکی از مهمترین اصول در هنگام عکاسی در باران، محافظت از دوربین و سایرتجهیزات از قطرات باران است.

هیچگاه در زیر باران، لنز دوربین تان را تغییرندهید، برای چنین کاری، اگر لازم بود، بهتر است زیر یک سرپناه رفته واقدام به تعویض لنز بگیرید. حفظ بدن تان از سرما و خیس شدن واجب تر ازعکاسی است. پس بارانی بپوشید. از پوشش ها یا کاورهای ضد آب برای دوربین تاناستفاده کنید. در هنگام عکاسی در باران بهتر است از سایه بان های لنز بهرهگیرید، پس از عکاسی نیز تمام سطوح دوربین و لنز خود را با یک پارچه نرم،خوب خشک نمایید.

 

مورد دهم

کارت حافظه و باطری یدک

                                                                                                           

دل را به دریا زده اید و میخواهید در محیط های بیرون عکاسی کنید ولی اگر مموری تان پر شده باشد و یا باطری تان رو به اتمام باشد مجبورید تا بساط خود را جم کنید و به خانه بر گردید اما برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی پیشنهاد میکنیم تا همیشه در کیفتان یک کارت حافظه و باطری یدک داشته باشید.بهتر است یک شارژر هم همراه خود داشته باشید تا در صورت دسترسی به برق بتوانید لااقل باطری هایتان را شارژ کنید.

 

آتنا غفرانی 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

با دوربین مداربسته یک محیط کاملا ایمن و آرام برای خود ایجاد کنید.

 

درصورتیکه  قصد داشته باشید اطمینان خاطر از محلی که درآن حضور ندارید داشته باشید دوربین مداربسته به شما کمک می کند با نظارت مستقیم بر محل مورد نظر جنبه های  حفاظتی و پشتیبانی را برای خود فراهم آورید.

 

کاربرد دوربین مداربسته را در همه جا می توانید ببینید.می توانید به کمک دوربین مداربسته  نظم خاصی را در محیط ایجاد کنید و یک حس امنیت را به محیطی که در آن حضور ندارید القا نمایید.

 

حتی از دوربین مداربسته در مناطق پر خطر نیز می توانید استفاده نمایید.و بدین وسیله  از وقوع یک حادثه  پیشگیری کنید.

 

 

تامین امنیت

 

تامین امنیت از مهمترین مسائل روز است که  افراد بسیاری به آن اهمیت می دهند. لازم است بدانید که سرقت های بیشماری از طریق همین دسترسی به اطلاعات امنیتی می باشد. که به راحتی با دستیابی به اطلاعات محرمانه از اطلاعات شخصی برداشت می شود.حال شما می توانید با رعایت نکات امنیتی ازیک سیستم حفاظت اطلاعاتی برخوردار شوید.

 

در هنگام نصب دوربین مداربسته یک رمز اختصاصی و منحصر به فرد برای خود انتخاب کنید که  فقط خود شما از آن اطلاع داشته باشید .

 

استراتژی بعدی  استفاده از یک IP استاتیک می باشد.

 

اجرا و نصب دوربین خود را به شخصی امین و قابل اعتماد بسپارید

 

خریداری کالا حتما از مراکز معروف و معتبر باشد.البته این که در بین سیستم های امنیتی کدامیک به لحاظ کاربردی مفیدتر هستند و مورد پذیرش افراد قرار می گیرند به کیفیت و قیمت آنها نیزارتباط مستقیم دارد.

 

و در هنگام نصب دوربین مداربسته از مجری نصب درخواست کنید تا جوانب امنیتی را حتما به شما بیاموزد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

قابلیت PoE یا انتقال انرژی الکتریکی از طریق شبکه یکی از کاربردیترین قابلیتهای امروزی دوربینهای مداربسته است. در ادامه این مقاله قرار است ۵۵ سوال کلیدی و مفید در این زمینه را شرح دهیم:

 

    آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspan و سویچ دوبرابر کرد؟

    آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر توان PoE سوئیچ را داشته باشند؟

 

    آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مداربسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟

 

    از طریق PoE حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی ممکن است؟

    آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟

 

سوال: ” آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspn و سویچ دوبرابر کرد؟”

 

جواب قطعا نه است. زمانی که دستگاهی از PoE استفاده می کند، دستگاه با شناسایی منبع انرژی و بازشدن مسیر انتقال الکتریکی در پی درخواست از منبع PoE، سوئیچ یا midspan بطور مجزا امکان بهره گیری هم زمان را ندارند. زیرا سوئیچ و midspan هر دو از منبع انرژی یکسانی برق می گیرند و خودشان قابلیت تامین PoE مجزا ندارند. در این حالت تنها دستگاههای PoE می توانند از نزیکترین عامل منبع تغذیه PoE استفاده کنند.

 

سوال :” آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر وات PoE را داشته باشند؟”

 

جواب : این موضوع همه جا صادق نیست و تضمینی برای آن وجود ندارد. زمانی که در مشخصات یک پورت حداکثر توان الکتریکی قابل تامین برای ۸۰۲.۳af برابر ۱۵.۴ یا ۸۰۲.۳at برابر ۶۰۰ وات در نظر گرفته شده است، امکان تولید این میزان خروجی بستگی به توان کلی PoE و تعداد دستگاههای موجود روی کل پورتها دارد. در این موارد بسته به میزان خروجی الکتریکی که دستگاهها می کشند، ممکن است با افت ولتاژ یا کاهش عملکرد دستگاهها روبرو شوید.

 

برای مثال در سوئیچ PoE رایج TPLink TL-SG1008P مشخصات دستگاه را می بینید:

 

حداکثر توان PoE این دستگاه ۵۳ وات است. حداکثر توانی که بر روی هر یک از این ۴ پورت قابل تامین است بطور تئوری معادل ۱۳.۲۵ وات خواهد بود (۵۳W/4Ports = 13.25). اما این میزان در مشخصات سوئیچ برای هر پورت ۱۵.۴ وات در استاندارد ۸۰۲.۳af عنوان شده است. یعنی ۱۵.۴W*4=61.6W که اصلا درست نیست.

 

تفاوت بین حداکثر انرژی الکتریکی قابل تامین یک پورت در مشخصات و آنچه عنوان کردیم در کل برابر ۸.۶ وات خواهد بود. این یعنی اگر ۴ دوربین مداربسته هر کدام به ۱۵ وات انرژی نیاز داشته باشند با اتصال به سوئیچی که گفتیم با مشکل تامین انرژی روبرو می شوند. در این حالت هر چند لحظه یکبار تصویر دوربین مداربسته بصورت رندوم قطع می شوند یا دوربین مدام راه اندازی می شود و نتیجه مناسب نخواهد بود.

 

سوال : ” آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟”

 

پاسخ : خیر. بدلیل پروسه تامین انرژی بر اساس درخواست دستگاه اتصال شونده، تامین کننده PoE بدون اینکه به دستگاهی متصل شود انرژی الکتریکی را در انتهای کابل القاء نمی کند. یعنی کابلی که به سوئیچ PoE متصل است بدون وصل به دستگاههای دیگر برقی ندارد و امکان برق گرفتگی یا خطراتی از این دست را در اتصال به بدن یا سیمهای دیگر نخواهد داشت.

 

سوال : ” حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی از طریق PoE وجود دارد؟”

 

جواب : بر اساس استاندارد IEE802.3 شبکه، حداکثر برد PoE تا ۱۰۰ متر خواهد بود. بر اساس طراحی شبکه توان الکتریکی می تواند در مسافتهای بیشتری هم در طول شبکه انتقال یابد و تقویت شود. در عمل این مسافت خیلی بیشتر است ، PoE تا ۳۰۰ متر هم با حداکثر توان قابل استفاده است ولی انتقال داده ها در این مسافت ممکن نخواهد بود. البته شرکتهایی هم مثل یونی ویو این امکان را میسر کرده اند.

 

وقتی برای استاندارد PoE حداکثر مسافت را ۱۰۰ متر عنوان کرده است، یعنی مسافتهای بیشتر نمی تواند استاندارد شبکه های معمول را تامین نماید (با اینکه PoEE مشکلی ندارد) و ممکن است با مشکلات انتقال داده روبرو شوید.

 

سوال : ” آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟”

 

جواب : همیشه نه اما باید مراقب باشید. در بسیاری از موارد دوربینهای مداربسته و یا دستگاههای PoE دیگر حتی در صورت اتصال به دستگاه تامین کننده انرژی PoE بازهم از آداپتور انرژی دریافت می کنند و از دستگاه PoE انرژی درخواست نمی کنند. اما در دستگاههای PoE قدیمیتر در مورد اتصال همزمان PoE و آداپتور دوربین مداربسته بطور همزمان هشدار داده می شد.

 

در حالت کلی در دوربینهای مدار بسته PoE جدید این مشکل وجود ندارد ولی باید حتما توجه داشته باشید که در دستورالعمل یا دفترچه راهنمای دستگاه هشداری در این باره نداده باشد. بنابراین احتیاط را رعایت کنید.

 

در انتها باید بدانیم که PoE می تواند با کاهش تعداد کابلها و تامین انرژی و مسیر داده ها در یک کابل همزمان کمک خوبی برای نصب دوربین مدار بسته به کاربر نماید. در دوربینهای مدار بسته قدیمی که PoE را نیز پشتیبانی نمی کنند، تجهیزاتی مثل کابل Midspan می تواند براحتی تبدیل انرژی را روی بستر PoE ممکن سازند و دوربین مدار بسته قدیمی هم قابل استفاده باشد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

دوربین مداربسته 360 درجه، یا در اصطلاح فنی تر دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye CCTV camera) نوعی از دوربین مداربسته است که با توجه به مشخصات لنز خود امکان دریافت تصویر از تمام بازه زاویه ای 360 را دارد.

 

دوربین مداربسته 360 درجه چطور کار می کند؟

 

دوربین چشم ماهی در واقع یک  دوربین مداربسته معمولی است، با این تفاوت که فاصله کانونی لنز آن انقدر پایین انتخاب شده که می تواند یک بازه بسیار بزرگ از تصویر (تقریبا 360 درجه) را دریافت کند.

(در صورتی که می خواهید در مورد فاصله کانونی و لنز اطلاعات بیشتری داشته باشید مطلب لنز دوربین مداربسته را مطالعه کنید.)

 

طبیعتا تصویر به دست آمده کاملا گرد خواهد بود.

 

طبیعتا این تصویر آنقدر برای ما کاربردی نیست همه چیز در تصویر تغییر شده داشته است. برای جبران این تغییر شکل از مکانیزم های کامپیوتری کمک می گیریم.

 ساختار این مکانیزم های بسیار ساده است. آنها تصویر گرد را تحویل می گیرند و با توجه به تغییرات زاویه ای در هر نقطه، تصویر را می کشند یا فشرده می کنند و در نهایت از یک تصویر 360 درجه تصویرهای مورد نیاز ما را تولید می کنند. مثلا:

 

    یک تصویر کشیده 360 درجه

    دو تصویر کشیده 180 درجه

    چند تصویر عادی از مکانهای مختلف

    و …

 

تفاوت دوربین های 360 درجه و دوربین های گردان

 

    برخلاف دوربین های گردان، دوربین مداربسته های چشم ماهی می توانند همزمان تمام تصویر را ببینند. پس این امکان وجود دارد که شما از یک تصویر 360 درجه چند تصویر در جهت های کاملا متفاوت استخراج کنید.

    دوربین های گردان معمولا دارای زوم اپتیکال هستند که امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت را فراهم می کند. پس این دوربین ها میتوانند از فاصله ای بسیار دور (مثلا چند صد متر) یک شی را با جزئیات کامل ببنند.

    دوربین های چشم ماهی تصویر را به صورت یک تصویر یکپارچه 360 درجه ضبط می کنند. پس حتی در زمان بازیابی تصاویر ضبط شده هم شما میتوانید تصویر را در جهت های مختلف بگردانید. در مقابل دوربین های گردان تنها تصویر را در جهتی که در زمان ضبط تنظیم شده بودند ضبط می کنند پس نمی توان فیلم ضبط شده را چرخاند.

    دوربین های گردان برای چرخش از یک مکانیزم مکانیکی استفاده می کنند که نگهداری از آنها را بسیار پرهزینه تر می کند.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

عکاسی یک حرفه پرسود و با ارزش است اگر، عکاسان تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشند. عکاسی دارای شاخه های مختلفی مثل عکاسی پرتره، عروسی، گرفتن عکس از دانش آموزان، عکاسی رسانه ها و غیره می باشد. هر کدام از این طبقه بندی ها و یا ترکیبی از آنها برای عکاسی حرفه ای نیازمند تجهیزات عکاسی خاص  و کیف دوربین خود می باشند.

 

ما در این مقاله به ذکر مهمترین تجهیزات عکاسی در آتلیه می پردازیم.

 

 

دوربین

 

 

انتخاب مناسب ترین دوربین مشکل به نظر می رسد. ممکن است زوم و کلیک کردن عادی با یک دوربین برای عکاسان تازه کار مناسب باشد، ولی عکاسان برای ثبت یک گالری عکس حرفه ای به چیزی فراتر از یک دوربین عادی نیاز دارند.

 

یک دوربین مجهز، به عکاسان اجازه می دهد تا بتوانند از آنچه که در طبیعت وجود دارد به طور حرفه ای عکاسی کنند، به همین دلیل شرکت های سازنده دوربین به سختی در حال فعالیت هستند تا دوربین هایی با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را در اختیار عکاسان حرفه ای قرار دهند.

 

یک دوربین حرفه ای باید دارای ویژگی هایی مانند: سرعت بالای شاتر برای ثبت تصاویر حوادث ورزشی، تعداد بالای مگاپیکسل جهت وضوح بهتر تصاویر گرفته شده و برخورداری از نویز کمتر و داشتن عملکرد مناسب در مکان هایی با نور کم مانند مجالس عروسی, عکاسی در فضای باز می باشد.

 

لنزها

 

لنزهای قابل تعویض دوربین های حرفه ای و کیف دوربین آنها امکان عکاسی در فواصل مختلف را برای عکاسان فراهم می کنند. انتخاب این نوع لنزها به نوع کار و فاصله اشیا مدنظر برای عکاسی، بستگی دارد. به طور مثال لنزهای تله فوتو(یک نوع خاص ازلنز با تمرکز بالا که در آن طول فیزیکی لنز کوتاه تر از فاصله کانونی است)، زوم لنز که بر روی اشیا در مکان های دور مانند حوادث ورزشی، حیات وحش و غیره تمرکز می کند.

 

 

فلاش آتلیه

 

 بسیاری از عکاسان در شب یا مکان های تاریک عکسبرداری می کنند که ممکن است به نور مصنوعی نیاز پیدا کنند. حتی عکاسی در آتلیه نیازمند یک نور ثابت می باشد که در این حالت فلاش و تمام تجهیزات آن (با توجه به نوع عکسبرداری) مهمترین وسیله می باشد.

 

سه پایه عکاسی

 

 

 

عکاسان حرفه ای و آماتور برای هر نوع از عکاسی مانند استودیو، ورزشی، پرتره و غیره نیاز به یک سه پایه مخصوص عکاسی برای ثابت نگه داشتن دوربین خود دارند. سه پایه های عکاسی با توجه به مدل های مختلف دارای اندازه های مختلف، وزن سبک و قابلیت حمل و نقل می باشند.

 

سایر تجهیزات عکاسی

 

سایر تجهیزات عکاسی در آتلیه به شرح زیر می باشد:

 

    فون عکاسی(بک گراند آتلیه)، پرده ای که در آتلیه ها به عنوان پس زمینه عکاسی استفاده می شود.

    پنکه پایه دار و جت فن که مخصوص عکاسی فشن می باشند.

    بریل وسیله ای است که بصورت برقی و یا با استفاده از کلیدهای کنترل برای جمع و باز کردن فون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

    پانتوگراف جهت نگهداری تجهیزات آتلیه شامل نور, جت فن به منظور تنظیم ارتفاع و تغییر حرکت آن ها در جهات مختلف روی سقف اتاق مورد استفاده قرار می گیرد.

    ستون واشری، پایه ای جهت بستن فلاش و دیگر لوازم بین سقف و زمین مورد استفاده قرار می گیرد.


  • mina afshar