آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه

۱۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 

دوربین‌های دیجیتال امروزه دارای گزینه‌های بسیار مشترکی با گوشی‌های هوشمند هستند. بسیاری از تنظیمات در دوربین‌های DSLR و گوشی‌های هوشمند یکسان است، پس آموختن این موارد اساسی در عکاسی با گوشی هوشمند نیز به شما کمک می‌کند. این عناصر، عناصری هستند که همه عکاسان هرروز با آن‌ها سروکار دارند ولی شاید به‌اندازه کافی در این مفاهیم عمیق نمی‌شوند. استفاده از حالت اتوماتیک در دوربین گزینه اصلاً مناسبی نیست و هیچ عکاس حرفه‌ای استفاده از حالت اتوماتیک را تائید نمی‌کند؛ پس بهتر است هرچه صحیح‌تر مفاهیم پایه عکاسی و کیت نور را بیاموزیم.

 

ایزو

 

ایزو یکی از مفاهیم بسیار مهمی است که در عکاسی در شب و عکاسی در محیط‌های کم‌نور به کمک عکاس می‌آید، می‌توان ایزو 800 را در دوربین‌های کانن، نیکون، فوجی عدد مناسبی بدانیم که در این عدد معمولاً نویزهای بزرگی دیده نمی‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان بالاترین ایزو در نظر بگیریم. در دوربین‌های نسل جدید سعی می‌شود تا از سنسور دیجیک استفاده شود تا نویزهای سفید ایجاد شود، نویزهای سفید در تصویر آسیب کمتری به کیفیت می‌زنند تا نویزهای قرمزرنگ، درهرصورت امروزه کمپانی‌های مشهوری مانند نیکون و کانن در زمینه ایزو پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده‌اند.

 

ایزو چیست؟ درواقع ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین شما به نور است. هرچه عدد ایزو بالا برود، میزان حساسیت سنسور نیز بالاتر است و هر چه ایزو پایین‌تر باشد حساسیت به نور کمتر است. ایزو دست شمارا باز می‌گذارد تا در شرایط نوری بسیار کم با بالا بردن عدد ایزو و حساس‌تر کردن سنسور، عکس خوبی بگیرید.

 

اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که نباید از ایزو بالا در هرجایی استفاده کرد، علت این موضوع به این شرح است که نویزهایی که ایجاد می‌شود در LCD دوربین شما به‌خوبی مشاهده نمی‌شود و شما عکس خود را می‌گیرید و سپس در سیستم عکس را مشاهده می‌کنید و شاهد نویزهای بسیار زیادی هستید. البته در شرایطی که شما برای عکاسی در شب به‌سرعت شاتر بالا برای فریز کردن نیاز دارید مجبور هستید که از ایزو بسیار بالا استفاده کنید، در استفاده از ایزو بالا باید به این نکته توجه کنید که از فایل RAW برای عکاسی استفاده کنید.

 

سرعت شاتر

 

 

میزان و مدت‌زمانی که نور به سنسور شما می‌رسد، درواقع همان سرعت شاتر است. درواقع مدت‌زمان شاتر، مدت‌زمانی است که شما به شاتر اجازه می‌دهید بازبماند و نور به سنسور برسد. سرعت شاتر در عکاسی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد، شما با زیاد کردن سرعت شاتر می‌توانید حرکات را فریز کنید و با پایین آوردن سرعت شاتر می‌توانید حرکات را به‌صورت کشیده ثبت کنید، معمولاً از سرعت شاتر پایین در عکاسی از آب بسیار استفاده می‌کنند.

 

سرعت شاتر بسیار بالا می‌تواند عکس‌های فریز را برای ما به ارمغان بیاورد، در فریز کردن ما باید سرعت شاتر را با حرکت جسم هماهنگ کنیم.

 

عکاسی با سرعت شاتر بالا برای فریز کردن اشیا در حال حرکت کمی دشوار است و به تمرین زیاد نیاز دارد، اگر در ابتدای این کار باکمی سختی مواجه شدید، دلسرد نشوید.

 

دیافراگم

 

 

شاید یکی از گیج‌کننده‌ترین مفاهیم در عکاسی همین دیافراگم باشد، دیافراگم بر روی جنبه‌های بسیار زیادی در عکاسی اثر می‌گذارد فقط یک زمینه در دیافراگم دخیل نیست. هر چه دیافراگم ما بسته‌تر باشد، یعنی عدد آن بزرگ‌تر باشد، نور کمتری به لنز وارد می‌شود و عمق میدان بسیار زیادی در عکس‌داریم، اگر از دیافراگم بسیار باز استفاده کنیم، عدد کوچک‌تری را انتخاب می‌کنیم و عمق میدان کمی نیز داریم، درازای این موارد نور بسیار زیادی به سنسور ما می‌رسد. به‌عنوان‌مثال دیافراگم 2.8 یک دیافراگم باز است که نور بسیار زیادی را وارد لنز می‌کند ولی برای عکاسی طبیعت مناسب نیست، در عکاسی طبیعت ما باید از دیافراگم بسته استفاده کنیم تا بتوانیم همه‌چیز را واضح ثبت کنیم.

 

همان‌طور که گفتیم دیافراگم فقط بر روی نور تأثیر ندار بلکه بر روی وضوح تصویر ما نیز تأثیر مستقیم دارد، هر چه دیافراگم ما بازتر باشد عمق میدان کم‌تر است، یعنی در محدوده کوچک‌تری اجزای واضح داریم ولی اگر از دیافراگم بسته استفاده کنیم همه‌چیز در تصویر ما واضح ثبت می‌شوند.

 

 

عمق میدان و کاربردهای آن

 

 

عمق میدان کم در عکاسی پرتره و عکاسی هنری بسیار مهم و تأثیرگذار است. هم‌چنین در عکاسی طبیعت، ورزشی، مستند ما نیاز به دیافراگم بسته و تصاویر واضح داریم.

 

وایت بالانس

 

 

وایت بالانس نیز مانند ایزو در رابطه با سنسور است ولی این بار در رابطه بارنگ‌هایی است که در سنسور ایجاد می‌شوند. هر منبع نوری رنگی متفاوت دارد، البته در دوربین عکاسی همه‌چیز در دست شما است، شما می‌توانید از یک روز آفتابی طوری عکس بگیرید که انگار یک روز ابری است و این بازی‌ها مربوط به وایت بالانس است. شما باید سعی کنید که در هر محیطی متناسب با نور همان محیط عکاسی کنید، اگر در نور آفتاب شدید هستید باید با وایت بالانس مناسب با نور روز استفاده کنید و اگر زیر نور فلورسنت هستید باید از وایت بالانس مناسب با آن عکاسی کنید، پس وایت بالانس نکته و عامل بسیار مهمی است. این دمای هر رنگی است که باعث ایجاد تفاوت‌ها می‌شود و یادگیری انجام دادن تنظیمات دستی وایت بالانس و کیت نور نیز بسیار مهم است.

 

شما باید دوربین خود را بشناسید

 

 

اگر شما به‌عنوان یک عکاس دوربین خود را به‌خوبی نشناسید نمی‌توانید با آن عکس‌های خوبی بگیرید، تسلط داشتن بر روی منوهای دوربین یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر عکاس تازه‌کاری باید بداند. اگر تازه شروع به عکاسی کرده‌اید بهتر است از این زمینه شروع کنید و تنظیمات و منوهای دوربین را به‌خوبی بیاموزید.

 

نتیجه‌گیری

 

 

نکات ذکرشده در این مقاله از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تنظیمات هر دوربین دیجیتال است که راه موفقیت در عکاسی فقط تسلط به این فاکتورها است پس بهتر است به‌خوبی این موارد را بیاموزیم.

 

نویسنده: فاطمه محمدی


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

دوربین‌های دیجیتال امروزه دارای گزینه‌های بسیار مشترکی با گوشی‌های هوشمند هستند. بسیاری از تنظیمات در دوربین‌های DSLR و گوشی‌های هوشمند یکسان است، پس آموختن این موارد اساسی در عکاسی با گوشی هوشمند نیز به شما کمک می‌کند. این عناصر، عناصری هستند که همه عکاسان هرروز با آن‌ها سروکار دارند ولی شاید به‌اندازه کافی در این مفاهیم عمیق نمی‌شوند. استفاده از حالت اتوماتیک در دوربین گزینه اصلاً مناسبی نیست و هیچ عکاس حرفه‌ای استفاده از حالت اتوماتیک را تائید نمی‌کند؛ پس بهتر است هرچه صحیح‌تر مفاهیم پایه عکاسی را بیاموزیم.

 

ایزو

 

ایزو یکی از مفاهیم بسیار مهمی است که در عکاسی در شب و عکاسی در محیط‌های کم‌نور به کمک عکاس می‌آید، می‌توان ایزو 800 را در دوربین‌های کانن، نیکون، فوجی عدد مناسبی بدانیم که در این عدد معمولاً نویزهای بزرگی دیده نمی‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان بالاترین ایزو در نظر بگیریم. در دوربین‌های نسل جدید سعی می‌شود تا از سنسور دیجیک استفاده شود تا نویزهای سفید ایجاد شود، نویزهای سفید در تصویر آسیب کمتری به کیفیت می‌زنند تا نویزهای قرمزرنگ، درهرصورت امروزه کمپانی‌های مشهوری مانند نیکون و کانن در زمینه ایزو پیشرفت‌های بسیار زیادی کرده‌اند.

 

ایزو چیست؟ درواقع ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین شما به نور است. هرچه عدد ایزو بالا برود، میزان حساسیت سنسور نیز بالاتر است و هر چه ایزو پایین‌تر باشد حساسیت به نور کمتر است. ایزو دست شمارا باز می‌گذارد تا در شرایط نوری بسیار کم با بالا بردن عدد ایزو و حساس‌تر کردن سنسور، عکس خوبی بگیرید.

 

اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که نباید از ایزو بالا در هرجایی استفاده کرد، علت این موضوع به این شرح است که نویزهایی که ایجاد می‌شود در LCD دوربین شما به‌خوبی مشاهده نمی‌شود و شما عکس خود را می‌گیرید و سپس در سیستم عکس را مشاهده می‌کنید و شاهد نویزهای بسیار زیادی هستید. البته در شرایطی که شما برای عکاسی در شب به‌سرعت شاتر بالا برای فریز کردن نیاز دارید مجبور هستید که از ایزو بسیار بالا استفاده کنید، در استفاده از ایزو بالا باید به این نکته توجه کنید که از فایل RAW برای عکاسی استفاده کنید.

 

سرعت شاتر

 

 

میزان و مدت‌زمانی که نور به سنسور شما می‌رسد، درواقع همان سرعت شاتر است. درواقع مدت‌زمان شاتر، مدت‌زمانی است که شما به شاتر اجازه می‌دهید بازبماند و نور به سنسور برسد. سرعت شاتر در عکاسی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد، شما با زیاد کردن سرعت شاتر می‌توانید حرکات را فریز کنید و با پایین آوردن سرعت شاتر می‌توانید حرکات را به‌صورت کشیده ثبت کنید، معمولاً از سرعت شاتر پایین در عکاسی از آب بسیار استفاده می‌کنند.

 

سرعت شاتر بسیار بالا می‌تواند عکس‌های فریز را برای ما به ارمغان بیاورد، در فریز کردن ما باید سرعت شاتر را با حرکت جسم هماهنگ کنیم.

 

عکاسی با سرعت شاتر بالا برای فریز کردن اشیا در حال حرکت کمی دشوار است و به تمرین زیاد نیاز دارد، اگر در ابتدای این کار باکمی سختی مواجه شدید، دلسرد نشوید.

 

دیافراگم

 

 

شاید یکی از گیج‌کننده‌ترین مفاهیم در عکاسی همین دیافراگم باشد، دیافراگم بر روی جنبه‌های بسیار زیادی در عکاسی اثر می‌گذارد فقط یک زمینه در دیافراگم دخیل نیست. هر چه دیافراگم ما بسته‌تر باشد، یعنی عدد آن بزرگ‌تر باشد، نور کمتری به لنز وارد می‌شود و عمق میدان بسیار زیادی در عکس‌داریم، اگر از دیافراگم بسیار باز استفاده کنیم، عدد کوچک‌تری را انتخاب می‌کنیم و عمق میدان کمی نیز داریم، درازای این موارد نور بسیار زیادی به سنسور ما می‌رسد. به‌عنوان‌مثال دیافراگم 2.8 یک دیافراگم باز است که نور بسیار زیادی را وارد لنز می‌کند ولی برای عکاسی طبیعت مناسب نیست، در عکاسی طبیعت ما باید از دیافراگم بسته استفاده کنیم تا بتوانیم همه‌چیز را واضح ثبت کنیم.

 

همان‌طور که گفتیم دیافراگم فقط بر روی نور و سه پایه دوربین عکاسی تأثیر ندار بلکه بر روی وضوح تصویر ما نیز تأثیر مستقیم دارد، هر چه دیافراگم ما بازتر باشد عمق میدان کم‌تر است، یعنی در محدوده کوچک‌تری اجزای واضح داریم ولی اگر از دیافراگم بسته استفاده کنیم همه‌چیز در تصویر ما واضح ثبت می‌شوند.

 

 

عمق میدان و کاربردهای آن

 

 

عمق میدان کم در عکاسی پرتره و عکاسی هنری بسیار مهم و تأثیرگذار است. هم‌چنین در عکاسی طبیعت، ورزشی، مستند ما نیاز به دیافراگم بسته و تصاویر واضح داریم.

 

وایت بالانس

 

 

وایت بالانس نیز مانند ایزو در رابطه با سنسور است ولی این بار در رابطه بارنگ‌هایی است که در سنسور ایجاد می‌شوند. هر منبع نوری رنگی متفاوت دارد، البته در دوربین عکاسی همه‌چیز در دست شما است، شما می‌توانید از یک روز آفتابی طوری عکس بگیرید که انگار یک روز ابری است و این بازی‌ها مربوط به وایت بالانس است. شما باید سعی کنید که در هر محیطی متناسب با نور همان محیط عکاسی کنید، اگر در نور آفتاب شدید هستید باید با وایت بالانس مناسب با نور روز استفاده کنید و اگر زیر نور فلورسنت هستید باید از وایت بالانس مناسب با آن عکاسی کنید، پس وایت بالانس نکته و عامل بسیار مهمی است. این دمای هر رنگی است که باعث ایجاد تفاوت‌ها می‌شود و یادگیری انجام دادن تنظیمات دستی وایت بالانس نیز بسیار مهم است.

 

شما باید دوربین خود را بشناسید

 

 

اگر شما به‌عنوان یک عکاس دوربین خود را به‌خوبی نشناسید نمی‌توانید با آن عکس‌های خوبی بگیرید، تسلط داشتن بر روی منوهای دوربین یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر عکاس تازه‌کاری باید بداند. اگر تازه شروع به عکاسی کرده‌اید بهتر است از این زمینه شروع کنید و تنظیمات و منوهای دوربین را به‌خوبی بیاموزید.

 

نتیجه‌گیری

 

 

نکات ذکرشده در این مقاله از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تنظیمات هر دوربین دیجیتال است که راه موفقیت در عکاسی فقط تسلط به این فاکتورها است پس بهتر است به‌خوبی این موارد را بیاموزیم.

 

نویسنده: فاطمه محمدی


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

یکی از مسائل بسیار مهم در عکاسی منابع نوری هستند، شاید ما کمتر به منبع نوری دقت می‌کنیم و فقط در پی پیدا کردن سوژه خود هستیم. ولی منبع نوری نیز یکی از مسائل بسیار مهمی است که در عکاسی باید به آن توجه کرد. شاید مطرح کردن این موضوع شمارا متعجب کند ولی باید بگوییم منبع نوری آن‌قدر مهم است که شما حتی باید منبع نوری خود را نیز در عکاسی انتخاب کنید. ممکن است شما عکسی از محیطی گرفته باشید که آن محیط بسیار زیبا بوده است و شما هم از ترکیب‌بندی طلایی برای عکاسی استفاده کرده باشید ولی می‌بینید که نور شما در تصویر، عکس شمارا خراب کرده است. پس در اینجا مشخص می‌شود که منبع نوری چقدر بر روی تصویر شما تأثیر دارد.

 

نورها و سه پایه دوربین عکاسی در عکاسی بسیار مهم هستند، ما باید بدانیم که چه منبع نوری می‌تواند عکس ما را به عکسی بهتر تبدیل کند، حتی می‌توان گفت بسیاری از عکس‌ها بر اساس منابع نوری تعریف می‌شوند. George Eastman عکاس مشهور جمله‌ای در رابطه با نور در عکاسی گفته است که جان مطلب را به‌خوبی بیان می‌کند و نیازی به‌اضافه گویی نیست، او می‌گوید که نور عکاسی را می‌سازد، نور را دوست بدارید، از آن به نحو احسنت استفاده کنید، اما بالاتر از همه این‌ها نور را به‌خوبی بشناسید، شناختن نور یعنی شناختن عکاسی!

 

در این مقاله ما به بررسی این نکته می‌پردازیم که منبع نوری انواع مختلف دارد و به بررسی انواع مختلف منابع نوری می‌پردازیم. درواقع تمرکز ما بر روی این است که ببینیم که نورها چگونه می‌توانند حالت احساسی بیشتری را در عکس ایجاد کنند.

 

1-به نور توجه کنید

 

 

چیزی که شما به آن نگاه می‌کنید مهم نیست، مهم زاویه دید شما است. این جمله از عکاس معروف Henry David Thoreau است.

 

همه ما در روزبه نور توجه می‌کنیم. هنگامی‌که صبح از خواب بیدار می‌شویم پنجره را که باز می‌کنیم به نور توجه می‌کنیم. این سؤال را از خود می‌پرسیم که هوا ابری است؟ آفتابی است؟ بارانی است؟ همه این سؤال‌ها را از خود می‌پرسیم. تفاوتی که میان نگاه ساده و نگاه عکاسانه است این است که عکاس به این موضع نگاه می‌کند که آیا این نور برای عکاسی مناسب است یا نه؟ سؤال‌های بعدی که یک عکاس باید از خود بپرسد این است که آیا عکاسی در این نور مثمر ثمر است یا نه؟ نور مستقیم است یا غیرمستقیم؟ این سؤال‌های باید به‌عنوان سؤال‌های بعدی یک عکاس باشد.

 

بی‌شک نورهای غیرمستقیم در عکاسی نتیجه خیلی بهتری برای عکاس دارند. اگر در آسمان ابرهایی وجود داشته باشد، این ابرها به‌عنوان سافت باکس‌های بزرگی عمل می‌کنند و در عکاسی سافت باکس می تواند نتیجه بسیار خوبی را برای ما به ارمغان بیاورد. عکاسی در زیر درخت‌ها، سایه‌ها، همه و همه در عکاسی به کمک ما می‌آیند. یکی از مسائل بسیار مهمی که شما باید در عکاسی با آن سروکله بزنید منبع نوری غیرمستقیم است.

 

در برخی روزهای ابری نیز نور یکدستی در آسمان وجود دارد که این نور نیز برای عکاسی مناسب نیست و عکس‌های خوبی در این عکس‌ها دیده نمی‌شود، برای بهبود این فضا می‌توانیم از منابع نور مصنوعی موجود رد طبیعت، مثل چراغ‌های خیابان یا نورهای مصنوعی و منابع طبیعی استفاده کنیم.

 

 

اگر می‌خواهید عکس شما بر روی مخاطب تأثیر بگذارد در وهله اول شما باید به سوژه و یا صحنه رابطه عاطفی و احساسی برقرار کنید، اگر شما با موضوع و صحنه هیچ رابطه‌ای برقرار نکنید شک نکنید که هیچ حسی به مخاطب منتقل نمی‌شود.

 

نور یکی از منابع بسیار قوی است که می‌تواند انرژی را درصحنه به شما منتقل کند. شما می‌توانید از نور نهایت استفاده را بکنید. نورها می‌توانند حس مثبت، حس منفی را به‌راحتی به مخاطب القا کنند، پس شما باید از این منابع نوری طبیعی نهایت استفاده را بکنید. نورها احساس بسیار قوی دارند، پس بسیار به آن‌ها توجه کنید.

 

اگر منبع نوری در عکس فوق وجود نداشت عکس هیچ جذابیتی نداشت، غروب آفتاب توانسته تصویر بالا را بسیار خیال‌انگیز و زویایی کند.

 

3-نور چه رنگی است؟

 

 

نور روح جهان است و رنگ‌ها نیز در نوع نور و تأثیر نور بسیار مهم است. هنگامی‌که نور از منشور می‌گذرد بهرنگ‌هایی تقسیم می‌شود که این رنگ‌ها، رنگ‌هایی است که در نور سفید وجود دارد و ما می‌توانیم در رنگین‌کمان این رنگ‌ها را مشاهده کنیم. درهرصورت بسیاری از رنگ‌ها در نور باید به‌صورت مصنوعی توسط ما به وجود آیند. هنگام غروب آفتاب ما شاهد رنگ‌های بسیار زیبایی در آسمان هستیم که این رنگ‌ها، رنگ‌هایی طبیعی هستند و ما می‌توانیم به‌راحتی در آسمان ثبت کنیم. معمولاً در عکاسی برای ثبت رنگ‌های طبیعی در روزهای نیمه‌ابری در هنگام غروب آفتاب و یا طلوع آفتاب می‌توانیم به عکاسی بپردازیم.

 

4-نور حتی می‌تواند موضوعات خسته‌کننده را جذاب کند

 

اگر از نور درست در زمان درست عکاسی کنیم، همه‌چیز فوق‌العاده می‌شود! نور خاص می‌تواند عکس معمولی را به عکسی بسیار خاص تبدیل کند. نور می‌تواند به‌شدت حس‌های شدیدی را منتقل کند، حس غم، حس شادی، حس ناراحتی، همه این‌ها به‌راحتی از طریق نور به ما منتقل می‌شود.

 

عکس بالا مثال بسیار خوبی برای صحبت‌های ما است، در عکس بالا عکاس از یک اتاق بسیار ساده عکاسی کرده است، ولی نوری که در وسط دو تخت قرار دارد این عکس را به عکسی بسیار خاص تبدیل کرده است. اگر بخواهیم این تصویر را بر اساس نور تفسیر کنیم می‌توانیم به‌راحتی حس غم و جدایی را از تصویر دریافت کنیم.

 

در عکس بالا نیز یک پمپ گاز نمایش داده‌شده است، این موضوع بسیار ساده و پیش‌پاافتاده است و شاید هیچ‌کس به این موضوع فکر نکند که از یک پمپ گاز عکاسی کند ولی درهرصورت عکاس با نور مناسب توانسته به‌خوبی حس را به مخاطب منتقل کند.

 

5-نورها داستان را تعریف می‌کنند

 

 

نورها قدرت بسیار زیادی دارند، به‌راحتی می‌توانند حس‌ها را به مخاطب منتقل کنند، شما نیز می‌توانید از این موضوع استفاده کنید و به‌راحتی حس خوب و یا بد را به مخاطب منتقل کنید، فرض کنید یک عکاس در مناطق جنگی در غروب آفتاب از یک خرابه عکاسی کند، بی‌شک حس این عکس جز غم و اندوه چیزی نیست. ولی اگر از همان غروب آفتاب کنار ساحل عکاسی شود حسی بسیار دل‌انگیز به انسان منتقل می‌شود. پس این موضوع به‌راحتی می‌تواند حس‌ها را به ما منتقل کند.

 

عکاسی در شب از خیابان‌های شلوغ می‌تواند به‌راحتی حس شادی و نشاط را به مخاطب منتقل کند، این موضوع و توجه به نور نباید نادیده گرفته شود چون قدرت بسیار زیادی در بیان دارد.

 

6-نورها می‌توانند شمارا خلاق کنند

 

 

نورهای یکی از منابع بسیار مهمی هستند که می‌توانند خلاقیت شمارا تحریک کنند. نقاشی با نور، کشیدگی نور، همه این‌ها می‌توانند به خلاقیت ما در عکاسی کمک کنند پس باید دقیق‌تر و بهتر به نورها نگاه کنیم.

 

شاید همه عناصر طبیعت به‌نوعی الهام‌بخش عکاسی باشد تنها کافی است که ما نگاه خود به اطراف خود را تغییر دهیم.

 

نویسنده: فاطمه محمدی


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰



روزی که شما برای خرید دوربین به مغازه موردنظر خود می‌روید، با انبوهی از دوربین‌ها و لنزها مواجه می‌شوید و حتی ممکن است دوربین‌های موجود کمی شما را گیج هم بکند، ولی در کل در هر خرید، مخصوصاً خریدی به مهمی خرید دوربین عکاسی باید با اطلاعات قبلی به عکاسی بروید و بدانید که دنبال چه دوربینی هستید و در خرید دوربین خود باید به چه نکاتی توجه کنید.


روند خرید دوربین ممکن است کمی سخت و پیچیده باشد ولی در کل شما با دانستن نکاتی می‌توانید به‌راحتی خرید خود را انجام دهید.


فاکتورها و گزینه‌های زیادی برای خرید شما وجود دارد، شما باید از قبل از این زمینه‌ها اطلاعات کسب کنید تا بتوانید به‌راحتی و به‌درستی انتخاب کنید.


 


در این مقاله به بررسی این نکته می‌پردازیم که در هنگام خرید دوربین 5 اشتباه عمده واصلی وجود دارد که ممکن است بسیاری از شما به این اشتباهات دچار شوید، باید بتوانید این اشتباهات را درک کنید و بتوانید آن‌ها را برطرف کنید.


 در این لیست به بررسی کارهای اشتباهی می‌پردازیم که ممکن است بسیاری از شما این کارها را انجام داده باشید ولی از این به بعد با این اشتباهات آشنا می‌شوید و دیگر این اشتباهات را تکرار نمی‌کنید.


 


1-گرفتن مشورت از فرد بی‌تجربه و اشتباه


 


این‌یک امر طبیعی است که ماقبل از هر خریدی به سراغ افرادی می‌رویم که از آن‌ها مشورت بگیریم و حتی از آن‌ها نظر بخواهیم، این امر، امری بسیار طبیعی و عادی است که ممکن است هر فردی به‌صورت غریزی این کار را انجام دهد ولی باید به این نکته نیز توجه کرد که خرید دوربین یک خرید کاملاً فنی است و اگر فرد اشتباهی را برای مشورت گرفتن انتخاب کرده باشیم بی‌شک ممکن است دچار مشکل شویم. مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب فرد مناسب وجود دارد این است که فرد موردنظر کاملاً ازنظر فنی در رابطه با نیاز شما صحبت کند و هم‌چنین اطلاعات کاملی در حوزه عکاسی داشته باشد. ممکن است بسیاری از ما استادانی داشته باشیم که در کار عکاسی بسیار حرفه‌ای باشند و ما به آن‌ها بسیار اطمینان داشته باشیم ولی باید گفت که اگر استاد راهنما ما نیز باید فردی به‌روز باشد و دوربین‌های روز را بشناسد، اگر فرد موردنظر ما به‌روز نباشد بازهم ما با مشکل مواجه می‌شویم.


 


هیچ‌گاه این انتخاب را نکنید که اگر دوست شما از دوربینی راضی است شما هم همان دوربین را بخرید و از دوربین راضی باشید، اول از هر چیزی شما باید نیاز خود را بشناسید، این نیاز شما است که بسیار مهم است، اگر دوست شما از فلان دوربین راضی است این دلیل محکمی نیست که شما نیز از همان دوربین استفاده بهینه را بکنید.


 


2-قیمت و کیفیت همیشه برابر نیستند


 


بله همیشه چیزهای بسیار گران‌قیمت بهترین کیفیت را ندارند. باید به این نکته توجه داشت که بالاترین قیمت‌ها تضمین بهترین کیفیت‌ها نیست و همیشه باید در نظر داشت که با مناسب‌ترین قیمت‌ها، مناسب‌ترین اجناس را خریداری کنیم. گاهی اوقات تجهیزات ما را وسوسه می‌کند تا خرید بیشتری کنیم، ولی باید مواظب باشیم که اجناس گران‌قیمت صرفاً بهترین‌ها نیستند.


 


به مناسب‌ترین قیمت‌ها در فروشگاه دقت کنید، حتی اگر ازنظر مالی نیز مسئله‌ای ندارید، به این نکته توجه کنید که از مناسب‌ترین قیمت‌ها استفاده کنید و سعی کنید همیشه به سراغ پرفروش‌ترین اجناس بروید.


 


3-تمام پول خود را خرج نکنید


 


اگر برای خرید به فروشگاه فروش تجهیزات و سه پایه دوربین عکاسی رفتید خود را مکلف نکنید که تمام پول خود را خرج کنید و بهترین تجهیزات را بگیرید، از گذشته ضرب‌المثلی وجود داشته که در محدودیت است که انسان و استعدادهایش شکوفا می‌شود. سعی کنید همیشه با کمترین‌ها خودتان را سازگار کنید تا بتوانید بهترین نتیجه‌ها را بگیرید. اگر عکاسی تازه‌کار هستید باید به این نکته توجه کنید که دوربین 5 میلیون تومانی برای شما معجزه‌ای نمی‌کند و برای شما بهترین عکس را به ارمغان نمی‌آورد، بله دوربین 5 میلیون تومانی از دوربین 1 میلیون تومانی قابلیت‌های بسیار بیشتری دارد ولی اگر شما یک تازه‌کار باشید باید ابتدا توانایی‌های خود را کشف کنید تا در درجات بالا با استفاده از تجهیزات گران‌قیمت بهترین‌ها را ثبت کنید، پس نباید به این نکته بی‌توجه بود چون در دنیای عکاسی نوعی بیماری خرید تجهیزات بیشتر وجود دارد و هر فردی که عاشق عکاسی باشد به این بیماری دار می‌شود، شما به‌عنوان یک تازه‌کار باید از ابتدای کار جلوی میل خود را در بسیاری از شرایط بگیرید.


 


4-با دیدن دوربین‌ها و تجهیزات متنوع گیج نشوید


 


ممکن است هنگامی‌که به مغازه‌ای می‌روید با دنیایی از تجهیزات و اقلام عکاسی مواجه شوید، در این شرایط باید مستقیم به سمت هدف خود انتخاب اصلی خود بروید، هیچ‌گاه این ریسک را نکنید که موردهای دیگر را نیز انتخاب کنید، اگر این مسیر را طی کنید بی‌شک دچار مشکل می‌شوید و حتی نمی‌توانید انتخاب قبلی خود را نیز بخرید، در این شرایط باید بر روی هدف خرید خود تمرکز کنید و حاشیه نروید این حاشیه رفتن ممکن است شمارا از اصل مطلب دور کند و تمرکز شمارا از بین ببرد.


 


باید به این نکته نیز توجه کنید که در اینترنت و فروشگاه‌های عکاسی تبلیغات بسیار پرزرق‌وبرقی دیده می‌شود که گه گاهی حتی افراد حرفه‌ای را نیز وسوسه می‌کند، باید به این نکته نیز توجه کنید که در تبلیغات همیشه نکات مثبت بزرگ و اغراق‌شده بیان می‌شود، در تبلیغات یک محصول هیچ‌گاه به نکات منفی توجه نمی‌شود، پس باید باهوش باشید و فقط و فقط به حقایق اطمینان کنید و حقایق نیز فقط از فرد مورداطمینان به دست می‌آید.


 


5-واقع‌بین باشید


 


در خرید باید بیشتر از هر چیزی واقع‌بین باشید، باید ببینید که شما توان استفاده از تمام امکانات این تجهیزات رادارید یا خیر، بسیاری از افراد در مراجعه به فروشگاه عکاسی وسوسه می‌شوند و حتی ممکن است بسیاری از وسایلی که نیازی به آن ندارند را نیز بخرند، ممکن است با ورود به فروشگاه عکاسی وسوسه شوید و نورها و تجهیزات نورپردازی بخرید، ممکن است شما حتی نورپردازی نیز بلد نباشید، جدا از این موضوع حتی ممکن است زمانی نیز برای رفتن به کلاس نورپردازی نیز نداشته باشید، پس چنین خریدی اساساً اشتباه است و باید در خرید بیشتر از هر چیزی واقع‌بین بود.


 


در آخر باید به این نکته اشاره کرد که اگر قصد خرید دارید بهترین راه و بهترین پیشنهاد قبل از هر کاری بررسی دوربین موردنظر در وب‌سایت‌های معتبر است و حتی برخی مقاله‌های نقد و بررسی دوربین‌ها از هزاران مشورت نیز موتر تر است.


 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

نکات مهم درباره عکاسی

 

در کتاب ها و در وب سایت های عکاسی همیشه با انبوهی از آموزش ها و نکاتی مواجه می شوید که می خواهند طریقه درست عکاسی کردن را به شما بیاموزند، عکاسی یکی از هنرهای بسیار خاص است که شاید با بقیه هنرها کمی تفاوت داشته باشد، با ورود عکاسی بسیار از افراد و بسیاری از هنر ها شروع به مخالفت با عکاسی کردند و عکاسی را زیر سوال بردند و در هر صورت در این جا ما به بررسی نکاتی می پردازیم که در هیچ مدرسه ای و در هیچ کلاس درسی شاید به آن ها اشاره نشده باشد ولی نکات مهمی در عکاسی هستند و باید به آن ها توجه کرد، شاید در این میان نکاتی نیز وجود داشته باشد که جنبه مثبت زیادی نداشته باشد ولی در هر صورت باید به این نکات نیز اشاره شود، این مقاله برای افرادی بسیار مناسب است که تازه شروع به عکاسی کرده اند و باید با برخی حقایق این زمینه آشنا شوند.

 

یاد گرفتن عکاسی آسان نیست

اگر در ابتدای راه هستید باید به شما بگوییم که عکاسی اصلا آسان نیست، یعنی هیچ کاری آسان نیست و در هر زمینه ای برای رسیدن به بهترین باید تلاش کرد، بسیاری از افراد بر این باورند چون در عکاسی دوربین عکاسی در حال عکس گرفتن است و فرد نیاز نیست کار خاصی انجام دهد عکاسی کاری بسیار آسان است ولی سخت در اشتباه هستید، شاید عکسی که به نظر شما خوب است و به نظر شما عالی ترین عکستان را گرفته اید از نظر یک استاد یک عکس بسیار بد باشد، به خود مغرور نشوید، عکاسی مانند دریایی بی پایان است و شما به جز با تمرین و تکرار و آموزش نمی توانید این راه طولانی را بپیمایید، هرگاه فکر کردید که دیگر نیازی به یادگیری ندارید در آن لحظه بدانید چیزهای بسیار زیادی است که شما نمی دانید و باید بیاموزید، همیشه باید در حال آموختن باشید، راز یک عکاس خوب و حرفه ای در این است که هیچ گاه از آموزش دیدن ترس و غرور ندارد.

دوربینDSLR شما دارای گزینه های بسیار زیادی است که شما اصلا از وجود آن ها اطلاع نیز ندارید، پس دوربین خود را در دست بگیرید و آموزش را از دم دست ترین ابزار یعنی دوربین خود شروع کنید و عکاسی را با آموزش درگیر کنید.

 

عکاسی رشته ارزانی نیست

 

یکی از نکاتی که باید به آن توجه بسیار کرد این است که عکاسی به هبچ وجه رشته ارزانی نیست، این یک حقیقت بدیهی است و نمی توان آن را انکار کرد و نادیده گرفت، برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای شما نیاز به یک دوربین حرفه ای نیز دارید و یک دوربین حرفه ای با کیفیت خوب، قیمت ارزانی ندارد پس باید حتما در ابتدای راه این نکته را مد نظر داشته باشید، شما در عکاسی پول خرج خواهید کرد، پس جدی باشید تا نتیجه پول هایی که خر ج کرده اید مثبت باشد.

هر ژانری از عکاسی دارای لوازم جانبی خاص خود است و شما به عنوان یک عکاس باید به این نکته توجه داشته باشید که باید از خرید هرگونه لوازم جانبی اضافه دوری کنید.

 

تجهیزات عکاسی سنگین هستند

 

اگر داریم از سختی های عکاسی سخن می گوییم به این دلیل است که این موضوعات واقعیت های عکاسی هستند و اگر شما عاشق این کار نباشید حتی حمل تجهیزات نیز برای شما سخت و دشوار می شود، پس باید با این نکات حتما آشنایی داشته باشید و روزی را پیش بینی نکنید که از انتخاب خود پشیمان شده اید، عکاسی شغل و کار پرزحمتی است و شما باید عاشق راه خود باشید تا بتوانید از این راه به زیبایی و هدف خود برسید.

 

تجهیزات درست را انتخاب کنید

 

در سطرهای قبلی به این موضوع اشاره کردیم که تجهیزات و سه پایه دوربین عکاسی مهم است و شاید خرید تجهیزات کمی گران باشد ولی اگر انتخاب درستی داشته باشید می دانید که چه تجهیزاتی را در چه زمانی خریداری کنید، تازه کارها میل بسیار زیادی به خرید تجهیزات اضافی دارند، این کار بسیار اشتباه است و شما باید بدانید که خرید مناسب تجهیزات رمز موفقیت یک عکاس بسیار خوب است. اگر می توانید حتی تجهیزات ساده را درست کنید، امروزه ویدئو های آموزشی بسیاری از در این زمینه وجود دارند که به عکاس این امکان را می دهد تا به راحتی از ابزار ساده تجهیزات عکاسی بسازد، پس دقت کنید که خرج زیاد شما را عکاس حرفه ای نمی کند.

 

 

تجهیزات حرف اصلی را نمی زند

 

بله درست است، تجهیزات در عکاسی مهم است ولی اگر تجهیزات ندارید به این معنی این نیست که نمی توانید عکاس خوبی شوید، شما باید بدانید که مهم تر از تجهیزات دید شما است، دید شما است که به تجهیزات شما معنی می دهد، دید خود را قوی کنید.

 

حرفه ای شدن زمان می برد

 

شما در هر رشته نیز فعالیت می کنید باید صبور باشید و تمرین کنید تا حرفه ای شوید، شما یک شبه نمی توانید ره صد ساله را طی کنید و باید سال ها تلاش کنید و با پشتکار به هدف خود برسید، در عکاسی از همه چیز مهم تر پشتکار است، ممکن اس در میان راه دلسرد شوید ولی کسی پیروز است که بر این دلسردی ها غلبه کند و بتواند راه را با ایمان به خود ادامه دهد.

 

شبکه های اجتماعی دوست نیستند

 

اگر عکسی از خود رد شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید باید جنبه وتوانایی تحمل هر کامنتی از هر فردی را داشته باشید، افرادی که در شبکه های اجتماعی هستند دوستان شما نیستند وتنها یک مخاطب هستند و برایشان مهم نیست از کار شما تعریف کنند یا خیر، پس باید با روحیه بالا عکس خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید و توانایی تحمل هر گونه کامنتی را داشته باشید

 

اگر می خواهید از آفتاب عکاسی کنید باید صبح زود بلند شوید.

 

یکی دیگر از مسائلی که هر عکاسی با آن درگیر است عکاسی از ساعات طلایی است، شما به عنوان یک عکاس باید از ساعات طلایی درست ترین استفاده را بکنید و برای عکاسی از ساعات طلایی باید سحر خیز باشید، این نیز یکی از سختی های راه عکاسی است که باید هر عکاس خوبی این راه را طی کند، اگر عاشق این کار باشید تمام این سختی ها شیرین است.

 

ویرایش فقط یک ابزار است

امروزه ادیت یا همان ویرایش عکس به یکی از ارکان عکاسی یا به زبانی دیگر به دست راست عکاسان بدل شده است. ویرایش افراطی کار درستی نیست و شما باید بدانید که فقط در شرایط ضروری باید عکس های خود را ویرایش کنید، ویرایش یک ابزار است یک روش نیست.

 

علاقه مند باشید

یکی از شروط اصلی ورود به حوزه عکاسی عشق است! شما باید عاشق عکاسی باشید و برای یادگیری حریص باشید و در غیر این صورت به نتیجه نخواهید رسید، عکاسی برای یک علاقه مند یک شغل نیست، یک بخشی از زندگی است.

 

نویسنده: فاطمه محمدی


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


عکاسی ماکرو یکی از ژانرهای عکاسی است که در این زمینه علاقه‌مندان بسیار زیادی وجود دارند، عکاسی ماکرو درواقع عکاسی از زاویه بسیار نزدیک از اشیا است و در عکاسی ماکرو، حشرات و گیاهان موضوعات بسیار مناسبی هستند. برای عکاسی ماکرو. نیازی نیست که حتماً دوربین بسیار حرفه‌ای یا لنزهای بسیار گران‌قیمت داشته باشید. با دوربین کامپکت نیز می‌توان عکس ماکرو گرفت ولی بی‌شک عکسی که با دوربین DSLR گرفته می‌شود با عکس ماکرویی که با دوربین کامپکت گرفته می‌شود قابل‌مقایسه نیست. در دوربین‌های DSLR نیز برای عکاسی ماکرو حتماً نیاز نیست شما لنزهای بسیار گران‌قیمت تهیه کنید.


برای عکاسی ماکرو از اشیای بسیار ریز با تجهیزات ارزان می‌توانید از رینگ معکوس استفاده کنید، اکستنشن تیوپ‌ها نیز در این زمینه بسیار خوب و مؤثر هستند ولی رینگ و یا حلقه معکوس علاوه بر کیفیت دارای قیمت بسیار ارزانی نیز هستند.


 


اگر با دوربین کامپکت خود عکاسی می‌کنید هم حتی می‌توانید عکس ماکرو بگیرید، برای عکاسی ماکرو اگر از دوربین کامپکت استفاده می‌کنید می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید، حتی اگر از دوربین DSLR نیز استفاده می‌کنید می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:


 


حالت ماکرو را انتخاب کنید: بدیهی است که در مرحله اول شما باید حالت عکاسی ماکرو را انتخاب کنید، در این حالت دوربین بر روی اشیایی که در فاصله نزدیک‌تر قرار دارند فوکوس می‌کند؛ یعنی کمترین فاصله را انتخاب کرده و بر روی آن فوکوس می‌کند. معمولاً حالت ماکرو در دوربین‌های دیجیتال با یک گل نشان داده می‌شوند و معمولاً در همه دوربین‌ها این حالت با این المان نشان داده می‌شود. اگر از دوربین DSLR استفاده می‌کنید و به‌اندازه کافی بر روی دوربین و تنظیم دستی تسلط دارید می‌توانید از حالت دستی یا Manual استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اگر از رینگ معکوس استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که فوکوس دستی باید در این حالت استفاده کنید چون لنز شما برعکس می‌شود حالت فوکوس اتوماتیک آن غیرفعال می‌شود و باید به‌صورت دستی فوکوس انجام شود.


 


از سه‌پایه استفاده کنید: استفاده از سه‌پایه در عکاسی ماکرو بسیار کارآمد است. اگر از دوربین کامپکت برای عکاسی ماکرو استفاده می‌کنید می‌توانید از سه‌پایه‌های مخصوص دوربین‌های کامپکت استفاده کنید. سه‌پایه‌های بسیار کوچکی در بازار وجود دارد که هم برای دوربین‌های DSLR و هم برای دوربین‌های کامپکت مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس اگر قصد دارید عکاسی ماکرو را دنبال کنید حتماً سه‌پایه تهیه کنید چون این سه‌پایه در بسیاری از موارد به کمک و کار شما می‌آید.


 


دیافراگم: اگر از دوربین‌های کامپکت میان رده استفاده می‌کنید بی‌شک می‌توانید دیافراگم خود را تنظیم کنید، بی‌شک دیافراگم‌های باز برای عکاسی ماکرو مناسب هستند و شما باید از دیافراگم‌های بسیار باز برای عکاسی ماکرو استفاده کنید، در دوربین های DSLR هم شما می‌توانید از لنزهای بسیار بالا رده استفاده کنید و لنزهای ماکرو نیز مختص این کار هستند و بدون هیچ زحمتی شما می‌توانید بهترین دیافراگم را انتخاب کنید، دقت کنید اگر از دوربین کامپکت معمولی استفاده می‌کنید انتخابی در دیافراگم ندارید پس نمی‌توانید در این قسمت دستی ببرید و باید تمام سعی خود را بکنید تا بهترین زاویه دید و بهترین فاصله با سوژه را انتخاب کنید. عدد شما در انتخاب دیافراگم باید کوچک‌ترین عدد باشد تا بازترین دیافراگم را برای شما به ارمغان بیاورد. در انتخاب عدد دیافراگم بسیار دقت کنید تا از بازترین دیافراگم استفاده کنید.


فوکوس کردن: یکی از مهم‌ترین قسمت‌های عکاسی ماکرو همان فوکوس کردن است که شما باید در فوکوس کردن بسیار دقت کنید که نقطه موردنظر خود را با دقت انتخاب کنید و بهترین فوکوس را در آن نقطه فوکوس دقیقی انجام دهید. فوکوس شما درواقع به مخاطب نشان می‌دهد که باید به کدام نقطه دقت کند پس در عکاسی ماکرو فوکوس کردن حتی شاید از انتخاب لنز نیز مهم‌تر باشد. دقت کنید که در عکاسی ماکرو اگر لنز شما حالت لرزش گیر دارد حتماً از حالت لرزش گیر استفاده کنید چون این حالت به شما بسیار کمک می‌کند تا عکس بهتری بگیرید.


 


ترکیب‌بندی: فکر نکنید حالا که دارید عکاسی ماکرو می‌کنید موضوع و جزئیات به‌اندازه کافی جذاب هستند و نیازی نیست بر روی ترکیب‌بندی تمرکز کنیم ولی نباید این اشتباه را کنید و بدانید که در عکاسی ماکرو نیز ترکیب‌بندی بسیار مهم است. در عکاسی ماکرو شما می‌توانید به‌راحتی از قانون یک‌سوم و قانون ترکیب‌بندی طلایی استفاده کنید. قانون یک‌سوم در عکاسی ماکرو می‌تواند بسیار به ما کمک کند. در قانون یک‌سوم، می‌توانیم از قابلیت‌های دوربین خود نیز استفاده کنیم. در دوربین‌های کامپکت و DSLR حالتی وجود دارد که در آن خط‌هایی درزمینهٔ کشیده می‌شوند و در این حالت به‌راحتی بدون هیچ سختی می‌توانید از خط‌های پس‌زمینه استفاده کنید و بهترین ترکیب‌بندی را انجام دهید.


 


فلاش: بسیاری از کاربران با فلاش مشکل‌دارند، در دوربین‌های کامپکت معمولاً فلاش‌های خوبی ندارند، پس بهتر است از نور طبیعی استفاده کنید ولی اگر نور طبیعی جواب گوی شما نیست و نمی‌توانید از نور طبیعی نتیجه دلخواه را بگیرید، ناچار هستید که به سمت نورهای مصنوعی و فلاش‌ها بروید، فلاش‌های پاپ آپ در دوربین‌های DSLR گزینه‌های بسیار مناسبی هستند ولی اگر امکان این موضع برای شما وجود دارد می‌توانید از فلاش‌های اسپید لایت نیز استفاده کنید ولی اگر علاقه‌ای به استفاده از نورهای مصنوعی ندارید بهتر است از نور روز بهترین استفاده را کنید.


 


عکاسی کنید: در عکاسی ماکرو می توانید از سه پایه دوربین عکاسی LCD نیز برای عکاسی استفاده کنید، چون در این ژانر عکاسی فوکوس کردن بسیار مهم است پس حتی استفاده از LCD می‌تواند از منظره یاب نیز بهتر باشد.


 


لنزهای ماکرو: همان‌طور که گفتیم اگر از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنید بهترین راه استفاده از لنزهای ماکرو حرفه‌ای است، ولی همان‌طور که گفته شد رینگ معکوس و اکستنشن تیوپ نیز بسیار خوب و کاربردی است.


 


استفاده از تایمر: استفاده از تایمر بسیار مهم است. سعی کنید حتماً از تایمر استفاده کنید و اگر امکان این کار را دارید از ریموت نیز استفاده کنید، استفاده از ریموت باعث می‌شود تا هیچ لرزشی در عکس دیده نشود، پس تایمر نیز عنصر بسیار خوب و مهمی است.


 


درهرصورت به‌عنوان کلام آخر باید گفت که در عکاسی ماکرو شما باید لرزش را به حداقل برسانید، پس به این موضع بسیار دقت کنید که لرزش‌ها را به حداقل برسانید.


 


نویسنده: فاطمه محمدی


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

دوربین عکاسی

 

تاریخچه دوربین عکاسی

 

در صده های 11 تا 16 بشر از یک اتاقک به عنوان چیزی شبیه به دوربین عکاسی استفاده می کرد.

به این صورت که یک اتاقک مکعب مستطیل شکل آماده می کردند که هیچگونه نوری از آن عبور نمی کرد. در قسمت جلویی این اتاقک سوراخی با قطر تقریبی یک میلی متر ایجاد می کردند سپس تصویر سوژه ی مورد نظر از آن سوراخ کوچک بر روی پرده یا دیواره ی داخلی جعبه به صورت معکوس تابیده می شد.

شفافیت یا وضوح این تصویر بستگی به قطر آن سوراخ داشت. هرچه سوراخ ایجاد شده کوچکتر بود، تصویر شفافتری ایجاد می شد.

البته این اتاقک بیشتر برای نمایش و نقاشی کاربرد داشت، نقاشان اوروپایی داخل این دستگاه می نشستند و از تصویر ایجاد شده بر روی دیواره ی این اتاقک نقاشی می کشیدند.

 ابداع کننده این اتاقک یک دانشمند مسلمان بود که حسن ابن هیثم نام داشت که به وی لقب پدر علم مدرن اپتیک را داده اند.

پس از مدتی برای بالا بردن شفافیت و وضوح تصویر ایجاد شده در این جعبه، سوراخ کوچک این اتاقک را به عدسی مجهز نمودند که این ابداع را به نیوتون و رابرت ون لی ون هوک نیز نسبت داده اند.

در سال 1826 توماس وج وود و همچنین همفری دیوی با استفاده از کاغذ مخصوص توانستند تصاویر غیر ثابتی به دست آورند.

این کاغذ آغشته به محلولی بود که هر گاه در برابر نور خورشید قرار می گرفت رنگ اصلی خود را از دست می داد و به کلی سیاه می شد.

آن اتاقک توسط جوزف نیپس تبدیل به یک جعبه جواهرات شد که آن را به یک ذره بین میکروسکوپ مجهز نمود. او با این دستگاه فقط می توانست عکسهای نگاتیو بردارد.

در آخر در سال 1835 ویلیام تالبوت نخستین کسی بود که توانست عکسهای پازتیو هم بردارد، عکسهایی که ثابت باقی ماندند.

 در سالهای بعد دوربینهای عکاسی به مرور پیشرفته شده و توانستند عکسهایی با کفیت در اختیار ما قرار دهند.

 

ساختار دوربین عکاسی

 

دوربین عکاسی از یک محفظه تاریک تشکیل شده است که بر دیواره های آن یک عدسی محدب با فاصله کانونی ثابت قرار دارد.

 در دیواره مقابل این عدسی فیلم، و بین فیلم و عدسی، دیافراگم وجود دارد.

علاوه بر این به دستگاه تنظیم فاصله، شاتر، نورسنج و منظره یاب و فلاش دوربین نیز مجهز می باشد.

 

قسمت های مختلف یک دوربین تک لنز :

1.     لنز دوربین

2.     نگهدارنده لنز

3.     دیافراگم

4.     گریپ یا دستگیره دوربین

5.     فیلم عکاسی

6.     آویز بند دوربین

7.     شاتر

8.     دکمه کنترل کننده سرعت عکسبرداری

9.     صفحه نمایش تنظیمات

10.   چشمی

11.   جای فلاش اسپیدلایت

12.   حلقه فوکوس


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

TTL مخفف Through The Lens می باشد که به معنی «از میان لنز» است و تقریبا در همه دوربین های دیجیتال امروزی قرار دارد. کانن تکنولوژی E-TTL خود و نیکون تکنولوژی i-TTL خودش را دارد.

 

TTL مخفف Through The Lens می باشد که به معنی «از میان لنز» است  و تقریبا در همه دوربین های دیجیتال امروزی قرار دارد.

 کانن تکنولوژی E-TTL خود و نیکون تکنولوژی i-TTL خودش را دارد.

 

کاری که کمپانی های دوربین سازی انجام داده اند این است که نورسنج های دستی را به درون دوربین منتقل کرده اند تا دوربین خود بتواند روشنایی، رنگ و … صحنه را «از میان لنز» اندازه بگیرد.

 

اگر این کار ترسناک به نظر می رسد، تنها یک نفس عمیق بکشید – با هم این مشکل را حل خواهیم کرد.

 

خوشبختانه، کنترل فلاش دوربین کاملا ساده است. در مد دستی (بر روی فلاش)، شما میزان قدرتی را که فلاش در آن فایر یا زده می شود انتخاب می کنید.

 

این میزان به صورت نسبی بیان می شود: ۱/۱ به این معنی است که فلاش در قدرت کامل زده می شود، ¼ یعنی فلاش در یک چهارم از کل قدرت خود زده می شود، و به همین ترتیب.

ساده است، نه؟

 

بسیار خب، حالا می دانیم که چطور فلاش را کنترل کنیم.

 در مورد تنظیمات دوربین چطور؟

 

این بخش جالب کار است.

شما می توانید اثرات فلاش را با استفاده از ایزو و دیافراگم خود کنترل کنید.

تنظیم این دو مورد میزان حساس بودن سنسور دوربین شما، و اینکه چقدر نور می تواند جمع آوری کند را کنترل می کند


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

مهم‌ترین مبحث عکاسی، درک نور و نورپردازی است. امروزه تقریباً تمام دوربین‌های DSLR (و همچنین دوربین‌های کامپکت ) یک فلاش داخلی دارند. اما فلاش داخلی دوربین همیشه بهترین انتخاب نیست و در بسیاری از موارد جوابگوی نیاز عکاس نمیبااشد و از این رو نیاز به انواع فلاش‌های داخلی و فلاش دوربین افزایش میابد. در این مقاله کوتاه نگاهی اجمالی به انواع فلاش‌های مورد استفاده در عکاسی و کاربرد آن‌ها خواهیم داشت.

 

فلاش داخلی و پاپ آپ

 

فلاش‌های داخلی و پاپ آپ در درون بدنه اصلی دوربین جاسازی می‌شوند. این فلاش‌ها بطور معمول در دوربین‌های DSLR و بریج در بالای لنز و هم راستای با لنز قرار میگیرندو در دوربین‌های رنج فایندر و کامپکت در کنار لنز اما باز هم هم‌راستای با لنز قرار گرفته‌اند.نکته مشترک در مورد این فلاش‌ها هم‌راستائی فلاش با لنز و ثابت بودن جهت نورپردازی آن میباشد که این موضوع بعضاً مشکل‌ساز خواهد بود ، زیرا که زمینه را به میزان قابل توجهی تاریکتر از آنچه هست خواهد کرد. همه ما عکس‌های فراوانی را که چنین مشکلی را دارند دیده‌ایم. برای جلوگیری از این مسئله بهترین راه تنظیم قدرت فلاش بر اساس میزان نور محیطی میباشد و در برخی از موارد دیگر استفاده از تکنیک فیل فلاش میباشد.

 

فلاش اکسترنال

فلاش اکسترنال در کفشک دوربین (جایگاهی که معمولاً در بالای دوربین در قسمت وسط است) نصب می‌شود. فلاش های خارجی در ابتدا بصورت دستی تنظیم میشدند اما امروزه فلاش‌های TTL با استفاده از اطلاعات ثبت شده توسط نورسنج دوربین میزان نور مورد نیاز را محاصبه کرده و در نتیجه نیاز به تنظیم دستی میزان نور فلاش را کم کرده اند. فلاش‌های TTL علاوه بر درک میزان نور محیط ، تنظیمات دوربین همانند اندازه دیافراگم ، سرعت شاتر ، ISO و حتی فاصله کانونی لنز را برای تنظیم مورد استفاده قرار میدهند. فلاش های اکسترنال نسبت به فلاش‌های داخلی و پاپ آپ ارجح هستند. از دلایل برتری آنها می‌توان به کنترل اثر قرمزی چشم در این نوع فلاش‌ها اشاره کرد که با تغییر زاویه فلاش نسبت به سوژه و یا تابش نور قبل از گرفتن عکس میباشد تا مردمک چشمان سوژه را تنگ کرده و از قرمزی چشم جلوگیری کنند. فلاش TTL به دلیل انعطاف پذیری که به شما می دهد در مقایسه با فلاش داخلی دوربین کاربری وسیعتر و بهتری دارد. یکی از مزایای این سری از فلاش‌ها بخصوص در مدل‌های جدید ، امکان ارتباط بیسیم فلاش با دوربین میباشد که در برخی از دوربین‌ها نیازمند وسیله‌ای به نام رادیو تریگر است و در برخی دیگر از مدل‌های دوربین این ارتباط بدون نیاز به وسیله خارجی دیگر انجام میشود. این ارتباط بیسیم امکان قرار دادن فلتش در هر نقطه‌ای که دلخواه شماست را فراهم میکند و از این رو آزادی عمل شما در نورپردازی بسیار بالاتر میباشد. یکی دیگر از امکاناتی که این ارتباط بیسیم ایجاد میکند شبکه کردن مجموعه‌ای از فلاش‌های TTL میباشد که این امر در نوبه خود نورپردازی در محیط‌های خارج از آتلیه را بسیار آسان کرده است.

 

فلاش دوربین حلقه ای ماکرو

 

فلاش حلقه‌ای برخلاف فلاش‌های اکسترنال بر روی لنز سوار می‌شود. این فلاش نوری ملایم، توزیع شده و ایده‌آل را برای عکاسی ماکرو فراهم می کند. ظرافت عکاسی ماکرو به شما اجازه استفاده از فلاش داخلی را نداده و فلاش اکسترنال نیز جهت‌گیری مناسب برای چنین عکس‌هایی را در اختیار ندارد و نمی‌تواند نوردهی مناسبی انجام دهد. فلاش حلقه‌ای شما را قادر خواهد ساخت که تا حد ممکن به سوژه نزدیک شوید و منبع نوری را که تضاد یا سایه شدیدی ایجاد نمی کند به همراه داشته باشید. با استفاده از فلاش حلقه ای نوری متعادل و ملایمی خواهید داشت که می توانید جزئیات سوژه را به خوبی به تصویر بکشید.

 

فلاش دوربین سر چکُشی

 

فلاش سر چکشی (Hammerhead) نوعی از فلاش است که روی کفشک دوربین قرار نمی گیرد و با استفاده جای پیچ سه‌پایه که در زیر دوربین تعبیه شده است روی دوربین پیچ می‌شود. این فلاش در کنار دوربین قرار می گیرد، پس زاویه از حالت مستقیم در آمده و چشم سوژه قرمز نمی شود. فلاش سر چکشی به دلیل نور خروجی زیاد و زاویه بهتری که فراهم می کند در میان عکاسان رسانه های خبری و عکاسان مجالس عروسی محبوب بوده است اما امروزه به خاطر پیشرفت چشمگیر در تکنولوژی ساخت فلاش‌های اکسترنال ، بسیار کم طرفدارتر شده‌اند.

 

حال که با انواع فلاش‌های متداول در عکاسی آشنا شدیم به معرفی دوتا از تکنیک‌های پر فایده در عکاسی میپردازیم.

 

تکنیک فلاش پُرکننده

 

 

فلاش پُرکننده ( Fill Flash ) با استفاده از فلاش داخلی خود دوربین انجام میشود و هنگامی به کار می‌آید که زمینه سوژه شما از خود سوژه بسیار روشن‌تر است یا میزان قابل توجهی سایه روی سوژه دارید. همانطور که از نامش پیداست، از آن برای افزودن نور اضافی و پر کردن نقاط تاریک استفاده می‌شود. وقتی که بیرون از خانه عکس می گیرید فلاش را روشن کنید و یکی از نقاط اصلی سوژه ( در عکس بالا صورت) را که در مقایسه با کل صحنه تاریکتر به نظر می رسد نورسنجی کنید. در نتیجه عکس شما متعادل‌تر خواهد شد. توجه کنید که در صورتی تنظیمات فلاش برای این تکنیک مناسب و صحیح نباشد سوژه شما را به گونه‌ای ثبت میکند که انگار بر روی پس زمینه ادیت شده است.

 

فلاش بازتابی

 

تکنیک دیگری که در رابطه با فلاش زدن وجود دارد، فلاش بازتابی (Bounce flash) است. اگر به جای مستقیم فلاش زدن به سمت سوژه آن را به سطح دیگری بتابانید و از این طریق سوژه را روشن کنید، عکس‌های ظریف و زیباتری را بخاطر نور دیفیوز شده خواهید داشت. برای این تکنیک به فلاش اکسترنال نیاز خواهید داشت تا نور فلاش را به سقف یا دیوار نزدیک بتابانید.

 

نویسنده: پوریا غلامی (Poghes)


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

در این مقاله تیتر ۱۲ اشتباه رایج در ارتباط با قفسه بندی  انبار فهرست شده و مطلب تا حد ممکن خلاصه شده است.

 

 

۱-قرار دادن بار ، بیش از توان قفسه

 

یکی از مهمترین و شایعترین اشتباهات ،قرار دادن بار بیش از توان تحملی وزنی قفسه بر روی آن می باشد که در موارد ساده باعث دفرمه شدن کفه ها یا بازو ها و در موارد حاد، حتی ممکن است باعث فروریختن و یا حتی فروریزی دومینویی تمام سیستم گردد و خسارتهای جبران ناپذیری به بار آورد.

 

 پس:

 

به وسیله یک تابلو بر روی سیستم قفسه بندی ، توان تحملی سیستم را به اطلاع کلیه عوامل مرتبط برسانید.

 

 

۲-پرتاب بار توسط لیفتراک

 

این حالت زمانی رخ می دهد که راننده لیفتراک ، فرمان تخلیه بار را قبل از قرار گیری کامل و صحیح پالت بر روی قفسه ،صادر می کند.

 

این حرکت باعث ایجاد وارد آمدن فشار”مضاعف و نقطه ای ” به قفسه بندی می گردد و علاوه بر خطر سقوط ، احتمال دفرمگی ، شکستگی و فرو ریزی قفسه را به دنبال دارد.

 

در ضمن لرزش حاصل از این عمل در دراز مدت می تواند به استقامت سیستم لطمه وارد نماید

 

پس:

 

از رانندگان و اوپراتورهای آموزش دیده استفاده نماییم

 

 

۳-ضربه زدن با لیفتراک به پایه های قفسه بندی

 

ضربات شاخه های لیفتراک به پایه ها وستونها می تواند باعث شل شدن پیچ ها و رول بولتها گردد و در موارد حاد باعث دفرمه شدن ستونی شده و استقامت سیستم را کاهش دهد.

 

پس:

 

می توان با استفاده از قطعه زیر که به محافظ قاب معروف است، مانع برخورد شاخک های لیفتراک با ستونی قفسه بندی گردید.

 

 

۴-قرار دادن بار در راهرو های قفسه بندی

 

یکی از رایجترین و خطرناک ترین اشتباهات، قرار دادن بار در راهروهای بین قفسه بندی انبار است.

 

اهمیت پرهیز از این عمل در هنگام وقوع حریق مشخص می گردد.

 

همانطور که می دانیم این عمل می تواند دسترسی سریع وسایط نقلیه اطفاء حریق را به محل وقوع حریق کند و مختل نماید و باعث سرایت آتش به سایر قسمتهای انبار یا کارخانه گردد.

 

پس:

 

پس این مساله را  به مسئول مرتبط ، یاد آوری نماییم

 

 

 

۵-استفاده از پالت نامناسب

 

در انتخاب پالت، حتما به توان تحملی پالت ها دقت به عمل آوریم تا از آسیب های احتمالی ناشی از خرد شدن پالت و سقوط آن جلوگیریبه عمل آید.

 

 

 

۶-جوشکاری کردن قطعات اضافی بر روی سیستم

 

این عمل باعث کاهش و یا تغییر بالانس فشار وارده بر سیستم قفسه بندی گردیده و می تواند بسیار خطرساز باشد

 

 

۷-ریزش مواد خورنده بر روی سیستم قفسه بندی

 

ریزش مواد خورنده باعث حل شدن رنگ و ایجاد خردگی در قفسه می گردد و به سیستم لطمه وارد می کند.

 

 

پس:

 

در صورت مشاهده این وضعیت، اگر پوسیدگی زیاد بود، حتما قطعه فوق توسط کارشناسان قفسه بندی تعویض گردد.

 

 

۸-کشیدن و هل دادن بار در موقع گذاشت و برداشت

 

این عمل نیز موجب ساییدگی رنگ و زنگ زدگی قطعات می شود.

 

 

۹-مونتاژ و دمونتاژ توسط پرسنل غیر حرفه ای

 

هرگونه بار و بست ، تغییر و کاهش و افزایش قطعات سیستم قفسه بندی ممکن است باعث تغییر بالانس فشار وارده بر روی سیستم گردیده و حادثه ساز گردد.

 

 

پس :

 

به هیچ عنوان بدون مشورت با کارشناسان قفسه بندی ، اقدام به باز و بست قطعات نماییم.

 

 

۱۰-عدم عایق بندی صحیح سیستمهای الکتریکی از قبیل بالابر ها ، کابل های روشنایی و …

 

عایق بندی صحیح و عبور سیمها و کابلها باید از محلهایی صورت پذیرد که در مسیر رفت و آمد و آسیب دیدگی نباشد و از حوادث ناشی از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری شود.

 

 پس :

 

رعایت اصول ایمنی و استاندارد را در سیستم های برق رسانی  قفسه بندی را بسیار جدی بگیریم.

 

 

۱۱-توزیع ناصحیح بار

 

بارگذاری متمرکز(غلط)  در یک سیستم قفسه بندی ، می تواند توازن ساختار را به هم ریخته و باعث بروز حادثه گردد.

 

بارگذاری حتما باید به صورت گسترده و ساکن انجام گیرد تا فشار در یک نقطه از قفسه وارد نشود.

 

 

۱۲-فشار های جانبی

 

هرگز نباید بدون اطلاع و مشاوره کارشناسان ، اقدام به ایجاد فشارهای جانبی بر روی سیستم قفسه بندی نمود.

 

به عنوان مثال ساخت پلت فرم بر روی قفسه بندی و یا تکیه دادن ابزارآلات سنگین و همچنین آویزان کردن اقلام وزین باعث اعمال فشار جانبی گردیده و ممکن است در موارد حاد باعث ریزش دومینویی (سلسله وار) قفسه بندی گردد.

توجه : در صورت مشاهده خرابی ، تغییر شکل ، ضرب دیدگی و … در سیستم قفسه بندی ،نسبت به تعویض آن اقدام کنید

 

توصیه:

 

بالا رفتن فرد از سیستم قفسه بندی می تواند بسیار خطرناک باشد

 

بهتر است پالتهای با چینش صحیح و دیواره دار  در طبقات فوقانی استفاده شودتا مانع از بروز حوادث ناشی از سقوط اشیاء شود.

 

این افراد می توانند صاحبان کارخانه ، مدیران انبار ، انبار داران، رانندگان لیفتراک ها و نروتراک ها و پرسنل شاغل در انبار باشند.

در ضمن، در صورتی که شما نیز مواردی را می دانید که در مقاله درج نشده است، لطفا آن مورد در پایین همین صفحه و در قسمت نظرات کاربران درج نمایید تا دیگران نیز از آن آگاهی یابند.


  • mina afshar