آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰


 

استاندارد باز BACnet

 

در داخل یک ساختمان هوشمند از استاندارهای ارتباطی متفاوتی استفاده می شود که تمامی آنها با مشخصات خاص خود، کاربری های متفاوتی را دارا می باشند که این کارآئیها شامل ملاحظات ریالی و امکانات کنترلی تا حد زیادی بستگی به حجم ساختمان و کاربری آن دارد .

 

استانداردهایی از قبیل :KNX, BACnet , Cbus , Lonworks ,LON  از جمله این استانداردها می باشند .

 در آموزش BMS وهوشمند سازی ساختمان که دو نمونه از بهترین آنها که علاوه بر عضویت در سازمانها و انجمن های کنترلی معتبر دنیا از امکانات یکپارچه سازی بسیاری برخوردار می باشند، KNXو BACnet   می باشند.

استانداردBACnet  خاص سیستمهای بزرگ با تعداد نقاط کنترلی بالا می باشد که توانای بسیار زیادی در یکپارچه سازی داشته و اصولا به عنوان راه  حلی جامع در ساختمان مطرح می گردد. لذا در اینجا به توضیح اندکی از آن پرداخته می شود.

علت ایجاد استانداردBACnet   تمایل فراوان  مالکین ساختمان برای هم سان سازی سیستم های ساختمان بود .

 همسان سازی یعنی قابلیت همکاری تجهیزات مختلف با سیستم کنترلی ساختمان صرف نظر از تولید کنندگان آنها .

برای دستیابی به این هدف کمیته استانداردسازی  انجمن تولیدکنندگان وسایل گرمایشی و سرمایشی آمریکا (ASHRAE)  بررسی  همه جانبه خود را برای وضع استاندارد جامعی که بتواند پاسخگوی این نیاز جامعه باشد به کار گرفت و در این راه با همه کمیته های استاندارد داخلی و خارجی ارتباطات گسترده ای را انجام داد  .

بالاخره پس از 9 سال بحث و تحقیق کمیته استاندارد سازیASHRAE  در سال 1995 BACnet  را بر پایه آخرین دستاورد های علم انتقال اطلاعات به صنعت عرضه کرد .

 BACnet  در دسامبر همان سال به وسیله موسسه استاندارد آمریکا ، به عنوان استاندارد ملی اتوماسیون شناخته شد .

کمیته استانداردسازی همواره برای توسعه و افزایش قابلیت های BACnet تلاش می کند و همواره در ارتباط با صنایع و شرکتهای بیشماری که خدمات اتوماسیون را برای صنایع و ساختمانها ارائه می کنند ، همکاری داشته است.

از این روست که استاندارد BACnet   به عنوان یک استاندارد باز همواره مورد استقبال مهندسان و طراحان قرار می گیرد .

 

BACnet امروز

 

استانداردBACnet  که با موشکافی و حساسیت ویژه ای طراحی گردید، به سرعت گسترش یافته و مورد استفاده قرار می-گیرد و کاملا مورد اعتماد مهندسان اتوماسیون می باشد .

این استاندارد که گواهی های بین المللی زیادی مبنی برکارایی فوق العاده و مورد انتظار مهندسان و طراحان را دارد در سال 2003 موفق به اخذ گواهی نامه ISO 16484-5  شده است .

BACnet  به مدیران و مالکان امکان می دهد تا بهمراه صرفه  جویی در هزینه از محصولات کنترلی که در شرکتهای مختلف ساخته شده اند به صورت یکپارچه و منسجم استفاده کنند.

BACnet  برای سیستم های کنترل یکپارچه و اتوماسیون ساختمان از قبیل روشنایی ، HVAC/R  ،کنترل دسترس ، امنیت ، آسانسور و … طراحی گردیده و بکار گرفته می شود.

با استفاده ازBACnet  مالکین ساختمان می توانند بهترین تکنولوژی و خدمات قابل ارائه از هر شرکتی را برای خود انتخاب کنند بدون آنکه نگران باشند ، سیستم انتخابی با سیستم های قبلی سازگار است یا خیر .

این امکان در حقیقت قابلیت تعویض کنترل کننده های مختلف را به مالک می دهد بدون آنکه نیازی به تعویض سیستم کنترلی باشد .

هوشمند سازی ساختمان  و قبل از طراحی این استاندارد ، تولید کننده های وسایل کنترلی ، هر یک برای ارتباط وسایل خود با شبکه ساختمان ، از استاندارد ساخت خود استفاده می کردند .

این استانداردها به هیچ وجه با یکدیگر سازگار نبود و اگر مالک تصمیم به تعویض یک کنترل کننده می گرفت ، می بایست هزینه  نصب سیستم کنترلی جدید را نیز  می پرداخت و این به صرفه نبود .

همچنینBACnet  امکان کنترل همه  جانبه  وسایل کنترلی را از یک ایستگاه کنترل میسر می سازد و در ساختمانی که از این استاندارد استفاده شده است ، اپراتور نگران برقراری ارتباط بین وسایل کنترلی نصب شده در هر گوشه ای از ساختمان نیست

 

 


  • ۹۴/۰۲/۲۷
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی