آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه

۴۴ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

آموزش دیاگ و تست الکترونیک خودرو و آموزش تعمیرات ایسیو

 

کار با نرم افزار های تست و آنالیز دیاگ DIAG

 

نرم افزار های دیاگ به ECU خودرو متصل می شوند و برای عیب یابی آنها طراحی شده اند که پارسیان صنعت خودرو به عنوان پیشرو، پیشگام در طراحی و ساخت نرم افزار های حرفه ای در این زمینه کار خود را شروع کرده است.

 

 در این آموزش ها نحوه اتصال دستگاه دیاگ به ECU خودرو آموزش داده می شود با دریافت اطلاعات ECU توسط نرم افزار و مقایسه آنها با مفاهیم کلی و استاندارد های سنسور های الکترونیک می توانید آنها را عیب یابی کنید.

 

 ما در طراحی نرم افزار های خود قسمت هایی را لحاظ کرده ایم که بصورت هوشمند عیب یابی می کنند، یعنی عملکرد سنسورها و قسمت های دیگر موتور را آنالیز کرده و به عنوان هشدار به کار آموز خطای نرم افزاری یا سخت افزاری را اعلام می کند.

 

سنسور های مکاترونیک

 

استاندارد های سنسور های الکترونیکی ETSI

 

در این آموزش می آموزید که استاندارد یک سنسور الکترونیکی چیست و چگونه دیتای صحیح را تولید می کند واگر خراب شود چه خطا هایی را شامل می شود .

 

 این مطالب علم پایه و مفاهیم کلی استاندارد ها و مقادیر عددی در کارکرد سنسور ها را شامل می شود که یک دید کلی را نسبت به آنها ایجاد می کند.

 

دانش آموز می تواند با در آختیار داشتن اطلاعات مثلا سنسور دما این مطلب را بیاموزد که نمایش اختلاف دمای ۱۰ درجه ای در هر ۳۰ ثانیه بر اثر خرابی این سنسور است چرا که در بازه ۳۰ ثانیه دما آب نمی تواند درون موتور نوسان ۱۰ درجه ای را داشته باشد.

 با داشتن این اطلاعات و آموزش تعمیرات ایسیو  و دانش نسبت به عملکرد سنسور ها می توانید یک حرفه ای در این زمینه و تحلیل سیستم های ترمودینامیک باشید.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

نرم افزار هایی جهت تست و آنالیز ECU و آموزش تعمیرات ایسیو خودرو تدارک دیده شده است

 که توسط کامپیوتر قابل اتصال هستند.

 

این نرم افزار ها انواع خرابی هایی که اتصال کوتاه الکترونیک یا پایه ریزی اطلاعات ECU را شامل می شود را به دانش آموز نشان می دهد که چگونه یک ECU را عیب یابی کند،

 

 اتصالات الکترونیکی آن را پیدا کند و آنها را تصحیح کنند.

 

همچنین چگونه نرم افزار پایه ECU را درون آنها توسط نرم افزار های واسط نصب کنند. ECU از یک نرم افزار میانه به نام FIRMWARE یا میان افزار تشکیل شده است که اطلاعات پایه کارخانه در آن ریخته می شود که توسط این آموزش قادر به تعمیر آن خواهید بود.

 

آموزش مفاهیم کلی و عمیق

 

برای اینکه نسبت به کارکرد سیستم های کنترل الکترونیکی دید عمیقی داشته باشید مفاهیم دقیق و کاملی را برای آموزش به شما فراهم دیده ایم

 

دوره آموزش تعمیرات ایسیو که شامل مستندات بسیاری است که نوسط متد های نوین آموزشی همراه با کار عملی تدارک دیده شده است که دانش آموز بتواند دید کلی و عمیقی از جزئیات کارکرد موتور خودرو و واحد کنترل الکترونیکی ECU پیدا کند.

این دید عمیق و درونی می تواند شما را در کار تعمیرات و عیب یابی پر سرعت و توانا کند. این توانایی نشات گرفته از یک علم پایه عمیق نسبت به کارکرد موتور و مفاهیم کلی الکترونیک خودرو به همراه کار عملی خواهد بود.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

صدا و شخصیت

 

چنانچه از داوران بخواهید شخصیت های هم پیوند با صداهای مختلف را ارزیابی کنند ، سطح بالایی از توافق را در بین آنها خواهید یافت . با این همه ، بین این قضاوت ها و معیارهای عینی شخصیت تطابق کمتری دیده می شود .

در آموزش میکس و مستر باید مقداری  ارتباط بین صدا و شخصیت قائل شویم ، زیرا مردم در عواطف و نگرش هایی که از خود ظاهر می سازند تا حدّی ثبات و پایداری نشان می دهند .

 

برون گرایی یکی از بهترین ابعاد استقرار یافتۀ شخصیت است و عملاً با صدا همبستگی دارد ؛ یعنی ارتفاع  بالاتر ( برای مردان) ؛ تأثیر کلامی بیشتر ، گفتار سریع تر و مکث کمتر (  برای زنان ).

 

شرر ( 1078 ) با ارائۀ یک مدل عدسی شکل نشان داد چگونه برون گرائی نزد مردان امریکایی به صورت تأثیر ارتفاع و کلام رمزگذاری و به شکل رسایی و (فقدان ) دلتنگی درک و تفسیر می شود .

در تعدادی از تجربه ها پژوهشگران با تغییر شیوه ی گفتاری گوینده قضاوت درباره ی شخصیت وی را مورد بررسی قرار داده اند . سرعت گفتار بکی از مؤثرترین متغیرها است .

گفتار سریع تر به عنوان توانمندی ، برون گرایی و شایستگی تلقی می شود . ارتفاع صدا دارای دو تأثیر است ؛بالا رفتن ارتفاع به عنوان برون گرایی ، جسارت ، اعتماد به نفس و شایستگی و همین طور تنیدگی و عصبی بودن قضاوت می شود ؛ شاید به این دلیل که بالا رفتن ارتفاع سر نخی از برانگیختگی عاطفی است ؛ چیزی که دیگران آن را به نوعی ویژگی شخصیتی تعمیم می دهند .

 

افراد مضطرب دقیقاً از همان کیفیت های گفتاری که در موقعیت های اضطراب آور تولید می شوند ، برخوردار نیستند . این عده سریع اما با مکث های خاموش صحبت می کنند ، بخصوص مکث های طولانی ( پیش از 5 / 1 ثانیه ) ؛ شاید به این دلیل که به زمان طرح ریزی بیشتری نیاز دارند . به علاوه ، این عده در کنترل سایر انواع نارسایی های گفتاری موفقند.

 

گروه دیگری که طبق یافته های بدست .

 

گروه دیگری که طبق یافته های بدست آمده از نوع خاصی از صدا برخوردار ند ، شخصیت های تیپ A  هستند ؛ افرادی رقابت جو ، متهاجم ، شکیبا که  شوق زیادی برای کسب موفقیت دارند . این عده هر چند ممکن است موفق یاشند ، اما مستعد بیماری عروقی نیز هستند .

آنان از صدا یی بلند ، سریع، همراه با مکث های انفجاری ، تنّوع  بسیار در سرعت حرف زدن و مکث کمتر در پیش از صحبت برخوردارند .

 

ما خصوصیت های آوایی عصب پریش ها و سایر بیماران را در فصل 17 بحث خواهیم کرد .

 

این عده از نظر اسپکتوگرام گفتاری خود تفاوت های بسیار جالبی با دیگران دارند .

 

 تحقیق بر روی قضاوت از روی صدا سه بُعد اصلی را بدست داده است :

 

وضعیت اجتماعی – اقتصادی

خوشایند – ناخوشایند

فعاّل – منفعل

 

شواهد گسترده ای در مورد پندارهای قالبی ( کلیشه ای ) در ارتباط با صداهای مختلف وجود دارد .

 

 ادینگتُن ( 1968 ) از بازیگران مرد و زن خواست تا به 9 روش مختلف صحبت کنند تا داوران آنها را بر روی 40 مقیاس ارزیابی کنند .

بیشترین توافق بر سر مقیاس های پیر – جوان ، مردانه – زنانه ، مشتاق – علاقه ، پر انرژی – تنبل و خوشگل – زشت بود ( با درجۀ اطمینان 80 /0 یا بیشتر بین داوری ها ) .

 برخی از خصوصیت های هم پیوند با شخصیت عبارت بودند از :

 

دمشی : جوان تر ، هنرمندانه تر

یکنواخت : مردانه ، وارفته ، سرد تر ، در خود فرو رفته

دماغی : نا خوشایند از نظر اجتماعی به جهات مختلف

تنیده : پیرتر ، سرکش ، تند خو

گلویی : پیر تر ، واقعگرا ، پخته ، فرهیخته ، سازگار

مطنطن : پر انرژی ، سالم ، هنرمندانه ، فرهیخته ، سرفراز ، جالب ، مشتاق

سریع : سوزنده ، برونگرا

ارتفاع متنوع : پویا ، زنانه ، مستعد ار لحاظ زیبایی شناختی

 

منشاء های این پندارهای قالبی کاملاًشناخته نشده اند . اینها ممکن است تا اندازه ای به پیوندهای واقعی با شخصیت ، تا حدی به صدای فرد از لحاظ سن ، جنس و گروههای فرهنگی مختلف ، و تا اندازه ای به قیاس ( برای مثال: خوشایند ،متزلزل ) مربوط باشند .

 

 در آموزش میکس و مستربا این همه ،  قضاوت های انجام شده بر پایۀ صدا و مضمون های کلامی همبستگی دارند تا با قضاوت های صورت گرفته از روی صدا ، چهره و مضمون کلامی در مجموع


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

آموزش الکترونیک پایه و عمومی

 

ECU یک قطه الکترونیکی است که عواملی مانند ضربه، رطوبت، اختلاف فشار و نوسانات و اتصال الکتریکی باعث بروز خرابی در آنها می شود. برای اینکه یک ECU عیب یابی شود باید مفهوم کلی آن در آموزش تعمیرات ایسیودرک شود .

 

پارسیان صنعت خودرو به عنوان مرجع آموزش الکترونیک خودرو مفاهیم کلی در باره تعمیرات ECU را در برنامه های آموزشی خود لحاظ کرده است که هر یک از عوامل بالا شامل ضربه، رطوبت، اختلا ف فشار و نوسانات و اتصال الکتریکی باعث بروز خرابی برای ECU شد دانش آموز بتواند آن را عیب یابی نموده و نسبت به تعمیر آن اقدام کند.

 

 ما به دانش آموزان خود مفاهیم کلی را در این زمینه بصورت پایه ای آموزش می دهیم بصورتی که آنها بصورت محسوس عملکرد سیستم های کنترل الکترونیکی را درک کنند.

مراحل عیب یابی و تعمیر ECU شامل مراحل تکمیلی است که به سه بخش کلی تقسیم می شود و به هر دانش آموز بصورت علمی و عملی این مراحل آموزش داده می شود که بتوانند تمام تعمیرات مربوط به ECU را انجام دهند.

 

آموزش های الکترونیک

 

این آموزش جهت نحوه صحیح کار با ادوات تعمیرات الکترونیک نظیر هویه و لحیم کاری همچنین نحوه کار با دستگاه های عیب یاب مولتی متر را شامل می شود.

در این آموزش ها کار آموز یا دانش آموز نحوه عملی کار با دستگاه های تست الکترونیکی شامل مولتی متر و اسیل اسکوپ را آموزش می بیند همچنین با گذراندن این دوره در تعویض قطعات معیوب بر روی برد ECU ماهر می شود و به راحتی می تواند قطعات معیوب روی برد ECU را تشخیص دهد و آنها را در آموزش تعمیرات ایسیوتعویض کند.

 تعویض و مونتاژ قطعات الکترونیک نیاز به مهارت در این زمینه دارد و جزء تکنیک های  الکترونیک


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

ECU چیست ؟

 

 

مدیرت الکترونیکی خودرو یا ECU به عنوان کامپیوتر کنترل کننده خودرو تعریف می شود.

 

ECU مخفف عبارت  ELECTRINIC CONTROL UNIT یا واحد کنترل الکترونیکی است.

 تقریبا از سال ۱۹۸۲ میلادی بصورت تجاری برای بهبود سیستم های کنترل موتور اتومبیل ها مخصوصا در زمینه سوخت رسانی از واحد کنترل الکترونیکی استفاده شد.

 ECU  یک کامپیوتر کوچک میکروکنترلر است که یک برنامه نویسی پایه برای این هدف و آموزش تعمیرات ایسیو دارد .

برنامه داخل آن مفاهیمی نظیر میزان مخلوط شدن هوا و سوخت، کنترل دما و سیستم خنک کننده موتور، کنترل انتقال قدرت و همچنین کنترل دیگر قسمت های الکترونیکی خودرو را درون خودرو دارد.

این کامپیوتر وظیفه کنترل و مدیرت تمامی قسمت های خودرو خصوصا موتور و سیتم انتقال قدرت را بر عهده دارد.

 

آموزش عیب یابی و تعمیر ECU خودرو

 

AUTO ECU REPAIR

 

بصورت کلی تعمیرات ECU خودرو به دو بخش اصلی تقسیم می شود

 

مانند تمام سیکل های ترکیبی دوره کارکرد موتور های درون سوز نیز که به واسطه ECU عمل می کنند دچار مشکل و خطا می شوند.

ای حالت  خطا شامل دو حالت کلی است که آموزش بر اساس آنها و آموزش تعمیرات ایسیو انجام می شود.

حالت اول خراب شدن خود ECU است که برای عیب یابی و تعمیر آن آموزش های لازم داده می شود و حالت دوم خراب شدن سنسورهای وابسطه به ECU است که در عملکرد آن خطا ایجاد می کند.

 

آموزش الکترونیک پایه و عمومی

۱- عیب یابی مدار اصلی الکترونیکی ECU

سنسور های الکترونیک خودرو

۲- عیب یابی سنسور های وابسطه به ECU

 

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

سنسور ها اجزایی هستند که اطلاعات مورد نیاز ECU را برای آنالیز و تصمیم گیری مهیا می سازند. سنسورهای مختلفی از نظر کاربرد و کارایی وجود دارند که تمام آنها اطلاعات خود را از طریق پالس ها و دیتاهای الکترونیک در اختیار واحد کنترل الکترونیکی ECU قرار می دهند.

سنسور فشار، سنسور دما، سنسور اکسیژن، سنسور گشتاور، سنسور فشار روغن از جمله سنسور های پایه ای هستند که اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری ECU  و آموزش تعمیرات ایسیو را فراهم می آورند.

 

سنسور گشتاور

 

سنسور گشتاور میزان بار و نیروی N  رو گیربکس اتومبیل را اندازه گیری می کند و این مقدار را در اختیار ECU قرار می دهد تا واحد کنترل الکترونیکی بهترین حالت برای تعویض دنده را تصمیم گیری کند.

همچنین این حالت برای مسیر های لغزنده کاربرد دارد که به موجب عدم هرز گردی چرخ های خودرو  واحد ECU تصمیم گیری می کند.

 ECU با مدیریت نیروی انتقالی به هر چرخ از هرز گردی آنها جلو گیری می کند. در خودرو های با سیستم چهار چرخ متحرک ۴WD این سنسور نقش کلیدی بازی می کند و ارتباط موتور، کلاج، دفرانسیل و سیستم انتقال قدرت موتور توسط این سنسور بهینه می شود.

 

سنسور فشار

 

سنسور فشار اطلاعات فشار اتمسفری که موتور در آن کار می کند را در اختیار ECU قرار می دهد.

 هر چه قدر فشار اتمسفر در داخل مینفولد بیشتر باشد مقدار ترکیب هوا نیز بیشتر است. با استفاده از اطلاعات فشار اتمسفری دریافتی توسط این سنسور ECU با استفاده از اطلاعات داخلی خود تصمیم می گیرد که میزان سوخت ورودی برای بهترین و بهینه ترین حالت در آموزش تعمیرات ایسیو  چقدر باشد.

فشار هوا عامل تاثیر گذار همچنین یک فاکتور اصلی برای احتراق سوخت می باشد. این سنسور همراه با سنسور اکسیژن در احتراق و سیستم سوخت رسانی همچنین مصرف سوخت موتور خودرو نقش کلیدی دارد.

 

سنسور دما

 

دمای موتور به سانتی گراد را در اختیار ECU قرار می دهد این دما بسیار مهم است چراکه برای احتراق بهتر موتور همچنین گردش سیال روغن دما باید بین ۷۰ یا ۸۰ درجه سانتی گراد باشد و از آنجا که آب در ۱۰۰ در جه به جوش می آید ECU تصمیم می گیرد که در چه بازه ای موتور را خنک کند  این تایم خنک سازی چقدر باشد که از مقدار تعیین شده پایین تر نباشد.

 ECU به صورت الکترونیکی یک دریچه را برای ورود آب داغ  درون موتور را به درون رادیاتور را باز می کند که پس از رسیدن به دمای پایین مورد نظر این درچه را می بندد. در اتومبیل های قدیمی این عمل توسط ترموستات انجام می گرفت که دقت کافی را نداشت.

 

سنسور اکسیژن

 

سنسور اکسیژن نقش کلیدی در احتراق موتور بازی می کند. این سنسور با در اختیار گذاشتن اطلاعت میزان اکسیژن موجود در هوا همچنین غلضت آن باعث می شود که ECU تصمیم بگیرد که چه میزان سوخت برای ترکیب با این هوا برای بهترین و بهینه ترین حالت ممکن مورد نیاز است و بصورت الکترونیکی به انژکتور ها در میزان پاشش سوخت دستور می دهد.

یک فرمول ترکیب هوا و سوخت  برای بهترین حالت احتراق درون ECU برنامه ریزی شده است که ECU بر اساس این فرمول و اطلاعات دریافتی از سنسور اکسیژن میزان پاشش سوخت را تنظیم می کند که بهترین حالت احتراق انجام شود.

 

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

 

آرش پاکزاد از هنرمندان موسیقی کشور که در حال حاضر می توان به عنوان نفر اول مسترینگ در ایران از او یاد کرد در جایی از نوشته های شخصی خود به مطلب جالبی اشاره کرده است درباره تونل کارپال ! تعجب نکنید که این مطلب ارتباطی با موسیقی ندارد ولی اهمیت آن برای هنرمندان موسیقی بسیار زیاد است .

 

همانطور که بیماری های مفصلی گردن برای دندانپزشکان از شایع ترین بیماری هاست عارضه تونل کارپال مچ دست نیز بلای جان تایپست ها و نوازندگان پیانوست . و اکنون موسیقی کارهای الکترونیک که همزمان از دو نوع کیبرد و آموزش میکس و مستر استفاده می کنند ! به شدت در معرض دچار شدن به این مشکل قرار گرفته اند.

 

بد نیست اطلاعاتی درباره این بیماری به نقل از ویکی پدیا برای شما بازگو کنیم تا بلکه راه پیشگیری این بیماری را پیدا کنید …

 

نشانگان مجرای مچ دستی یا سندرم تونل کارپ (به انگلیسی: Carpal tunnel syndrome) شایعترین نوروپاتی به دام افتادن عصب می‌باشد که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود.

 

عصب مدین (عصب میانی Median Nerve ) در ناحیه مچ دست از زیر بافت همبندی مچ دست (لیگامان عرضی مچ یا فلکسور رتیناکولوم )و از روی استخوانهای مچ عبور می‌کنند، اگر به دلیلی این فضا تنگ شده باشد به این عصب فشار وارد شده ما اختلالات حسی و حرکتی در انگشتان دست داریم که به این بیماری سندرم کارپال تونل می‌گوییم .

 

در این فضا (تونل کارپال) ما هشت تاندون سطحی و عمقی دست و تاندون بلند شست را به همراه عصب مدین داریم . هر عاملی که باعث کاهش اندازه تونل یا افزایش سایز بافتهای داخل تونل شود علائم CTS را ایجاد می‌کند.

 

شیوع این بیماری در خانمهای خانه دار میانسال، کاربران کامپیوتر، نجاران، تصویرگران، کارگران، قصابها و مکانیکهای خودرو و رانندگان ماشینهای سنگین بیشتر است .

 

علل بیماری

 

۱.علل آناتومیک : شکستگی‌ها، در رفتگی‌ها، استئوفیت‌های استخوانهای مچ، تومورها، کیست‌ها، سینوویوم تکثیر یافته، آرتروز و…

 

۲.علل التهابی و یا نوروپاتیک : دیابت و الکلیسم (این دو عروق و یا سلولهای پوششی عصب را درگیر می‌سازند)، بارداری و اختلالات تیروئید (با تغییر تعادل مایعات والکترولیتها و ادم احتمالی)

 

۳.علل مکانیکی : حرکات تکراری مچ و انگشتان، ارتعاش (مانند آب میوه گیری یا دریل کاری ) بویژه در کارگران دستی و کاربران کامپیوتر .

 

تظاهرات بالینی

 

بیمار معمولاً با کرختی (Numbness )، درد، گزگز ( پارستزی ) در محل توزیع عصب مدین (انگشتان شست، اشاره، میانی )مراجعه می‌کند، این علائم اغلب شب‌ها تشدید شده و با حرکات تکراری و قوی دست بدتر می‌شود.در برخی موارد صاف کردن یا تکان دادن دست باعث بهبودی علائم می‌شود.گاه عدم توان انجام حرکات دقیق انگشتان ( مانند سوزن دوزی ) و ضعف حرکتی نیز گزارش می‌شود .

 

آتروفی تنار (عضله پایین شست) از علائم قابل مشاهده(objective) این اختلال می‌باشد.

 

تست‌های تشخیصی

 

۱.تینل : در این مانور ضربات ملایم روی عصب مدین بر سطح مچ زده می‌شود.اگر این مانور علائم درد تیر کشنده و سوزشی ایجاد کرد یعنی تست مثبت است.

 

۲. فالن : بیمار ساعدش را بطور افقی در هوا نگه داشته یا از پشت دو دست را به هم می‌چسباند بگونه‌ای که مچ در فلکسیون کامل قرار گیرد، این وضعیت را ۶۰ ثانیه نگه می‌دارد اگر کرخی و پارستزی ایجاد شد تست مثبت است.

 

تشخیص قطعی با انجام مطالعات الکترودیاگنوستیک (EMG) و مطالعات هدایت عصبی اندام‌های فوقانی می‌باشد که در این بیماران تأخیر هدایتی حسی و حرکتی اعصاب مدین در ناحیه مچ دست را داریم .

 

درمان

 

این سندرم بسته به شدت درگیری عصب شامل ۳ مرحلهٔ اولیه، متوسط و نهایی می‌باشد .

 

۱.مرحله اولیه یا حاد سندرم : ۳ تا ۴ ماه اول که فرد در فاز حاد مراجعه می‌کند. این مرحله بهترین زمان برای درمان نگهدارنده ( کنسرواتیو ) است که شامل :

 

۱. آتل بندی ( Splinting) در وضعیت نوترال ( بدون زاویه مچ) یا اکستانسیون جزئی

 

۲.اغلب داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ( مانند آسپرین، بروفن و…)برای کاهش ادم و التهاب اطراف عصب و درد تجویز می‌شود .اقدام تهاجمی تر تزریق کورتیکواستروئید به درون تونل کارپ است . بعد از تزریق، ۳تا۴ هفته دست در آتل مچی بصورت تمام وقت و سپس به مدت ۳تا۸ هفته دیگر فقط بصورت شبانه می‌ماند.

 

۳. حرکات فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی Tendon.gliding.exe ( برای درمان کنسرواتیو یا بعد از عمل جراحی )

 

۴.ارزیابی وضعیتی مربوط به محیط کار و تغییراتی در محیط کار در صورت لزوم

 

اقدامات درمانی فوق در بیش از نیمی از موارد می‌تواند باعث تخفیف علائم شود.

 

    مصرف ویتامین ب ۶ نیز ممکن است مفید باشد .

 

۲.مرحله میانی سندرم: بیماران این گروه اغلب کرخی و پارستزی را گزارش می‌کنند و کاندید عمل جراحی دکامپرشن (برداشتن فشار عصب با برش تاندون فلکسور)هستند. در این مرحله هنوز آسیب عصب دائمی نشده‌است .

 

۳.مرحله نهایی یا شدید سندرم: این گروه اغلب علائم طولانی مدت دارند، به دلیل آسیب دایمی عصب حتی بعد از برداشتن فشار ممکن است برای همیشه آسیب حسی و ضعف عضلات تنار باقی بماند.

    جراحی ( Surgery ) : وقتی اقدامات کنسرواتیو در کاهش علائم سودمند واقع نشدند ( کمتر از نیمی از بیماران ) جراحی برای برداشتن فشار از عصب تجویز می‌شود. هدف جراحی افزایش ابعاد تونل کارپال بوسیله آزاد سازی لیگامان عرضی مچ و فاسیای اکستانسور آن می‌باشد. جراحی تا ۹۰٪ موفقیت آمیز است اما بهبود کامل و بازگشت به آموزش میکس و مستر چند ماه طول می‌کشد. امروزه جراحی به روش آندوسکوپیک نیز صورت می‌گیرد .

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

 

تن صدا به خصوصیات فردی از قبیل بنیه جسمی، حالت جمجمه، بزرگی قفسه سینه، بزرگی حفره های بینی و دهان و… بستگی دارد.

خاطر نشان می شود که بالا رفتن کیفیت صدا، رابطه مستقیم با کیفیت تنفس و آموزش میکس و مستر دارد.

 

تنفس صحیح صدا را دلنشین تر می‌نماید. نکته دیگر اینکه تار‌های صوتی که صدا را تولید می‌کند، در واقع چند عضله ضعیف و کوچک بیشتر نیستند.

 چون عضلات را می‌توان با ورزش قوی‌تر کرد، باید با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره، صدا را قوی‌تر نمود تا دیرتر توان خود را از دست بدهند.

دقیقا مثل یک بدن‌ساز که با استفاده از دمبل‌های سبک و سنگین عضلات شانه و بازوی خود را قوی می‌کند تا بعد از مدتی بتواند یک وزنه‌ی سنگین را بلند نماید.

پس تنفس صحیح باعث پر طنین شدن صدا می‌گردد و ورزش دادن عضلات باعث قوی شدن آن خواهد شد.

 

تمرین 1:

آرامش — در محلی ساکت و آرام بنشینید و عضلات را شل کنید سپس نفس عمیقی کشیده و در پایین ترین پرده حرف «آ» را به صورت ممتد و کشیده ادا نمایید و آنقدر ادامه دهید تا بازدم شما تمام گردد.

 

دوباره ریه ها را تا جایی که امکان دارد، از هوا پر کنید و در حالت بازدم به صورت کشیده بگویید «آ». این کار را تا پنج دقیقه به طور مدام تکرار نمایید.

 

در این کار عجله نکنید و از پایین ترین حالت ممکن آغاز نمایید. وقتی که حس کردید که حنجره شما خوب گرم شده است، حرف «آ» را در یک پرده بالاتر، با همان کیفیت اجرا کنید. این کار را همین طور پرده به پرده ادامه داده و بالا روید و این نکته را کسانی که مبتدی هستند باید توجه داشته باشند که به هیچ وجه نباید عجله نمایند.

 باید با حوصله این کار را به انجام رساند چون تمام پختگی صدا و قوت آن بستگی به تمرین در پرده های پایین دارد.

 

این کار را که انجام دادید و به پرده آخر صدای خود در حرف «آ» رسیدید، حنجره شما به خوبی گرم شده است و بعد از یک ربع تمرین، حالا می توانید با تمام قدرت یک بیت شعر را با آواز بلند (در اصطلاح شش دانگ) بخوانید بدون این که آسیبی به حنجره شما برسد.

(اگر در بین تمرین، هنگام بالا بردن پرده بعدی احساس خارش یا سوزش و یا سرفه نمودید، بدانید که عجله کرده اید و به توصیه این حقیر گوش نداده اید. در این حالت به پرده قبلی بازگشته و دقایقی آن را ادامه دهید و یا اینکه تمرین را برای مدتی قطع نمایید همچنین در پر کردن ریه ها هم نباید عجله کرد)

 

تمرین 2:

برای زنگ دار شدن صدا و آموزش میکس و مستر به تمرینات زیر توجه نمایید.

 

در حالتی راحت بنشینید و عضلات را رها نموده و کلماتی از قبیل منگ، هنگ، زنگ، … که به نگ ختم می‌شوند را با آهنگی تو دماغی، با مسدود کردن دهان با زبان و کشیدگی، اجرا نمایید.

 

دستانتان را زیر چانه بزنید ( حالتی که انسان چیزی را تماشا می‌کند) و فرض کنید که چیزی را می‌جوید. مکرر دهانتان را باز و بسته نمایید. بعد از مدتی استراحت، دوباره این کار ار انجام دهید.

 این تمرین و تمرین قبل، باعث قوی شدن عضلات چانه، شقیقه و گلو می‌شود و کم کم فک و گلو در اختیار شما در می آید تا حروف را موقع خواندن بهتر ادا کنید زیرا عدم توانایی در تلفظ واضح حروف و خستگی زودرس فک و دهان، ناشی از ضعیف بودن این عضلات است.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

اجزای ECU

 

ECU از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟

 

حافظه موقت RAM

 

در حافظه موقت اطلاعات دریافتی از سنسور ها به منظور پردازش بصورت موقتی و لحظه ای ذخیره می شوند که بعد از پردازش پاک می شوند.

در آموزش تعمیرات ایسیو و حافظه موقت اطلاعات ورودی سنسور ها را درون خود به منظور بهره برداری توسط پردازنده  و پرداش بر روی آنها درون خود در کسری از ثانیه ذخیره می کند.

 

 

حافظه دائم ROM

 

حافظه دائم شامل اطلاعت پایه برنامه ریزی شده توسط کارخانه است که مفاهیم کلی کنترل الکترونیکی در آن است و پاک نمی شود

 این اطلاعات توسط ECU به عنوان مرجع برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.

 تصمیم گیری در  واحد کنترل الکترونیکی  معنایی مدیریتی نیز دارد چرا که بر اساس یک الگوریتم انجام می شود و مفاهیم آن کاملا منطقی است.

 

واحد پردازش ECU

 

در واحد پرداش ECU یا مغز اصلی واحد کنترل الکترونیکی تصمیم گیری می شود

این تصمیم گیری بر اساس اطلاعات ورودی توسط سنسور ها در RAM همچنین اطلاعات پایه ROM صورت می گیرد.

مثلا یک فرمول کلی برای بهترین حالت احتراق وجود دارد که میزان مخلوط سوخت و بنزین را تایین میکند، این فرمول بصورت ۷۸درصد هوا و ۲۲ درصد سوخت است که درون ROM به عنوان اطلاعت پایه ای وجود دارد

در آموزش تعمیرات ایسیو همچنین اطلاعاتی که توسط سنسور اکسیژن دراختیار ECU قرار می گیرد که در RAM ذخیره می شود و

عمل پردازش در اینجا انجام می شود بدین صورت ECU دستور می دهد که با این میزان اکسیژن دریافتی و بر اساس فرمول پایه انژکتور ها چه مقدار سوخت را برای بهینه ترین حالت ممکن احتراق به درون سیلندرها تزریق کنند.

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

 

نتیجه نهایی ترک شما به داشتن یک میکس خوب  و کامل بستگی دارد که دراین راه شما باید از بسیاری از موارد پرهیز کنید همونطورکه میدونید عملیات میکس کار سختیه و برای داشتن یه میکس خوب باید زمان صرف کرد و البته مهارت پشتکار و استعداد رو به کار گرفت تا به نتیجه رسید.

اما برای داشتن یه میکس درجه یک همه اینها لازمه به علاوه ی داشتن استعدادی ویژه و آموزش میکس و مستر

بهترین راه برای تبدیل شدن به یک مهندس میکسینگ درجه یک این است که کارهایتان حرفه ای باشد و خبر خوب در این باره این است که تا زمانی که شما در این حرفه مشغول به فعالیت هستید مسیری از اطلاعات  بروز شده بروی شما باز میباشد.

اکنون در حالی که شما روی  قابلیتهای خود کار میکنید سایت نگاره با گفتن نکاتی شما را از بروز اشتباهات رایج دور کرده و چگونگی پرهیز از آن را با راهنمایی های لازم برای کمی حرفه ای تر شدن گوشزد می کند. در ادامه شش مورد از این اشتباهات را یاداوری میکنیم.

 

1: استفاده از افکت های بیشمار

 

وقتی که هر نرم افزار (DAW) تعداد زیادی از افکتها رو به شما ارائه میکنه و در همون زمان شما یک یا چند مجموعه افکت دیگرو در اختیار دارید (compression, EQ, reverb, delay ) خیلی وسوسه کنندست که از هر کدوم یکم استفاده کنید

و این کار درست نیست.

درست مانند آش پزی که در یک غذای خوب 2 یا 3 نوع ادویه طعم غذا را ایجاد میکنند و بیش از آن نیاز نیست

بهترین راه برای پرهیز از چنین اشتباهی این است که شما از هنگام شروع یک ایده خوب داشته باشید که از چه نوع صدایی را می خواهید استفاده کنید و در همان راستا حرکت کنید. کسب تجربه خوب است ولی با داشتن یک نقشه از پیش نوشته شده میتوانید در زمان صرفه جویی کنید

 

2: استفاده افراتی از ریورب (reverb)

 

این افکت خاص را باید از صفر شروع کنیم

زیاد کردن میزان ریورب  مخصوصا زمانی که از یک پلاگین خوب  استفاده میکنید که صدایی با کیفیت ارائه میدهد بسیار وسوسه انگیز است

ولی در اکثر موارد شما میتوانید با استفاده بسیار کم آن در نتیجه ی نهایی صدایی جامع داشته باشید

هرجایی از خط دنباله که بلندی بیش از حد یا فضای بزرگ داشته باشد می تواند میکس شما را به اصطلاح لکه دار کند

یعنی  صدا های شما برای نشان دادن تمام ویژگی های خود دچار مشکل می شوند

درست کردن این مشکل چندان کار سختی نیست کافیه پستی و بلندی های ریورب رو بصورت مینیموم استفاده کنید

چون اکثر صدا ها مثل کیک و بیس لاینها رو خراب می کنه

به شما اطمینان میدم این راه جواب میده.

 

3: زیاد بالا بردن تنظیمات اکولایزر

 

اغلب اوقات منحنی های اکولایزر شما باید در منحنی های زیبا در یک منظره زیبا باشد

حال ممکن است یک چیدمان زیبا از پستی و بلندی های اکو لایزر این احساس را در شما ایجاد کند که شما کار درست را انجام داده اید اما صداهای شما از راه هایی زیر فشارند که حتی تصورش را هم نمی توانید بکنید

صداهایی که بخوبی ضبط شده اند نیاز زیادی به  اکولایز کردن ندارن شاید تعدادی محدود برای بروز دادن جلوه طبیعی صدا

هر کات (کاهش) یا بوستی (تقویت) که رنج آن بالاتر از 5 دسیبل  باشد قطعا آسیب رسان خواهد بود.

 

اگه صدایی نیاز به تنظیمات گسترده اکو لایزر داشته باشد بهتر است تا دوباره آن را رکورد کنید.

 

4: کافی نبودن عرض میدانی (میزان استریو)

 

مونو در قیاس با استریو.

همونطور که شنیدید خیلی ها برای ارنج و تنظیم صدا از پن (Pan) مونو استفاده میکنند که به نظر یکم قدیمی میاد ولی باور کنید این پهنا خیلی کاربردی است. فضای ایجاد شده در میکس به شما این امکان را میدهد که بدون بالا بردن فرکانس و پوشاندن صداها  بازدهی آنها را بالا ببرید.

بطور معمول ما کسی را تشویق به بالا بردن رنج تنظیمات بصورت سعودی نمیکنیم اما در مورد این حالت اکثر افراد تازه کار  به اندازه کافی صداها را نمی کشند و پن ها (ولوم های چپ و راست کردن صدا) را بلا استفاده میگزارند که نتیجه آن  مصنوعی بودن و بی جانی صداهاست.

یک لطفی به خودتون بکنید و درجه پن ها رو بالاتر از حدی که بطور معمول  استفاده میکردید ببرید

 

5: مشکلات صدا در مسترینگ

 

این یه مشکل مرسومه در آموزش میکس و مستر که راه حلی آسون داره.

 

خیلی از تازه کار ها در آخر میکسشون به این فکر میوفتن که صدا هاشون به اندازه کافی بلند و پر قدرت نیست برای همین با مستر کردن حسابی کامپرس میکنن و این کامپرس در مرحله مسترینگ میتونه به کل میکس آسیب برسونه و درسته این کار صدا رو بلند تر میکنه ولی قطعا تمامی کارهای خوبی رو که در میکستون انجام دادید خراب میکنه .این مشکل یه راه حل کوچک داره . هیچوقت الکی از پلاگین مسترینگتون کار نکشید تا زمانی که نوبت به مستر کردن برسه و شما در حال مستر کردن باشید. فیدر (وولوم) مستر را در زمان میکس پایین بیاورید بعد در زمان پایان آن را به آرامی بالا ببرید و از همه مهمتر فضای خالی قدرت صدا با مقیاس 3- دسی بل را آزاد بگزارید

 

6: بلندتر کردن صدای کل آهنگ در پایان

 

شاید شما هم تا به حال واژه جنگ بر سر بلندی صدا را شنیده باشید برخورده باشید که بیانگر گرایش موزیسین هایی است که  می خواهند تا حد نهایت فایل ها را کامپرس و صدای آن ها را بالا ببرند با امید به این موضوع که گیرایی شنوایی بیشتری داشته یاشد. این کاریه که مسئول میکس صدا و سیمای خودمون موقع پخش تبلیغات تلوزیونی انجام میده و یهو صدا رو به اندازه ای بالا می بره که بینندگان محترم در به در دنبال کسی که صدا رو زیاد کرده می گردند!

تازه کارها در کارهایشان معمولا سعی میکنند صداها را بلند و بلند تر کنند

 

اون ها  صداهاشونو با کمپرس کردن له می کنن و در آخر یه شکل افتضاح از امواج صوتی چیزی شبیه به سوسیس بجا میمونه!! یه حرفه ای به قسمتهای آرومتر آهنگش احترام میزاره چون میدونه استفاده همزمان چند تا از اونا باهم باعث بلندی صدا خواهد شد

یه حرفه ای باشید و در کمپرس کردن زیاده روی نکنید.


  • mina afshar