آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

رایانه و عیوب آن


 

رایانه‌ها یکی از الزامات اصلی برای هوشمندسازی مدارس هستند. در صورت خرابی و یا از کار افتادن رایانه‌ها ممکن است در فرآیند ارائه هوشمند دروس اختلالی ایجاد شود.

 در صورتی‌که رایانه به صورت کلی توسط یک پیمانکار و یا شرکت بیرونی گارانتی نشده باشد. ممکن است تمایل داشته باشید در مراحل اولیه، رایانه را بررسی نموده و در صورت امکان عیب آنرا  با آموزش تعمیر کامپیوتر برطرف سازید.

 

خرابی رایانه دلایل متفاوتی دارد که تمامی آن ها حل ناشدنی نیستند. گاهی اوقات با یک دستکاری ساده که چند دقیقه هم بیشتر طول نمی کشد و خرجی هم ندارد می‌توان رایانه را تعمیر کرد.

 در بعضی موارد هم نیاز است تا مبلغ کمی برای قطعات جایگزین هزینه کنیم و با صرف یکی دو ساعت وقت می‌توان رایانه را دوباره به روز های خوبش بازگرداند.

 در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد کهچگونه با رایج‌ترین مشکلات رایانه‌ای روبه رو شده و آن ها را برطرف کنید .

 

خنک‌سازی

 

برای اینکه یک رایانه یا لپ تاپ به خوبی کار کند ؛ باید تمامی محتویات و قطعات درونی آن ها خنک نگه داشته شود که این کار توسط فن ها و سیستم تهویه هوای آن ها صورت می گیرد . اگر فن های سیستم شما پر سرو صدا کار می کنند ،نشانه نقص در عملکرد آن ها است و اگر رایانه شما چند دقیقه پس از روشن شدن خاموش می شود ، به دلیل گرمای زیاد درون سیستم  است که به دنبال نا کارآمد شدن فن ها اتفاق می افتد . حالا برویم برای معاینه ! رایانه را از برق بکشید ، در کیس را باز کنید و تمامی فن ها و پره های آن ها را چک کنید که تمییز و سالم باشند .

اگر درون آن ها گرد و غبار جمع شده آن را تمییز کنید و سپس سیستم را دوباره به برق وصل کنید و گردش تمامی فن ها را چک کنید . اگر بعضی کارنمی کنند شاید اشکال در کابل برق باشد پس دوباره  رایانه را  خاموش کنید و کابل ها را سفت کنید . اگر پس از انجام این کار باز هم مشکل حل نشد نیاز به تعویض و جا به جایی فن ها دارید . فن های 8 cm و 12 cm کمتر از 10 پوند (14 هزار تومان) در بازار موجود اند . معمولا فن های جدید با آداپتور هایی عرضه می شوند که قابلیت تبدیل و تنظیم برق را دارند .

 

CPU

 

پردازشگر رایانه (CPU) با یک خنک کننده و فن احاطه شده است. زمانی که دمای یک پردازشگر خیلی بالا برود باعث می شود که سرعت سیستم بسیار کاهش بیابد. اگر فن پردازشگر از کار بیافتد، باید کل مجموعه خنک‌کننده تعویض و جایگزین شود . چرا که فن و خنک کننده به همدیگر متصل می‌باشند . چک کردن اینکه فن پردازشگر به درستی کار می کند یا دچار نقص شده است کار آسانی می‌باشد. کافی است تا فقط نگاهی به آن بیندازید تا از چرخش آن مطمئن شوید . اما اگر فن به درستی نمی چرخد بلافاصله رایانه را از برق بکشید و مجموعه فن و خنک کننده را تعویض کنید .

 

قیمت CPU cooler ها در حدود 10 تا 50 پوند (14 تا 70 هزار تومان) است و نصب آن کمی قلق دارد اما مشکل نیست. پردازشگر های مختلف از cooler هایی با طرح ها و مدل های مختلف استفاده می‌کنند. چرا که چیپ های مختلف به روشهای متفاوتی به مادربورد نصب شده اند . بنابراین دانستن مدل دقیق یک پردازشگر ، پیش از خرید جایگزین جدید ، بسیار مهم است . این موضوع هم به آسانی قابل حل است. شماره مدل پردازشگر ر روی آن درج شده است .

 

 هارد دیسک

 

نقص در هارد دیسکی که ممکن است حاوی اطلاعات و مدارک شخصی شما باشد نیز بسیار ناراحت کننده است . اگر به روند عملکرد هارد دیسک خود شک کردید ، رایانه خود را restart کنید . اگر نقصی در عملکرد دیسک وجود داشته باشد با پیغام های خطایی مثل " عدم شناسایی سیستم عامل"   یا  "سیستم عامل گمشده" و یا "عدم شناسایی رابط بوت کننده " مواجه می شوید . هارد دیسکی که دچار مشکل شده است ، به ندرت علامتی از خود نشان می دهد .

هرچند ممکن است منجر به آسیب دیدن فایل ها و صدمه دیدن سیستم شود . البته گاهی اوقات نیز تولید سرو صداهایی از سوی هارد دیسک نیز نشانه ایجاد اختلال در عملکرد آن است .

به هر حال اگر آموزش تعمیرات هارد را دیده باشیم احتیاج به دنبال نقص نیاز به جابه جایی و تعویض درایو داریم که کار آسانی است .

 


  • ۹۴/۰۲/۲۸
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی