- در زمان استارت موتور: در زمان استارت زدن، ECU فرمان فعال شدن انژکتورها را به صورت پالس (موج
های پله ای) با عرض ثابت صادر می کند.
بدین معنی که انژکتورها به طور متناوب شروع به پاشش یکنواخت سوخت می نماید و این موردی مهم در آموزش تعمیرات ecu است .
مقدار سوخت تزریق شده با توجه دور موتور، دمای مایع سیستم خنک کننده، و همچنین دما
و فشا رهوای ورودی تنظیم می شود.
در عین حال مقدار هوای اضافی توسط موتور پلهای دور آرام و با توجه به پارامترهای عملکردی موتور تعیین می گردد.
پس از استارت زدن و روشن شدن موتور، دور آرام
با توجه به دمای مایع خنک کننده موتور تعیین میگردد.
عملکرد در دورهای مختلف:
در زمان تغییرات لحظه ای موتور (شتابگیری یا کاهش سرعت) مدت زمان تزریق سوخت توسط انژکتورها براساس تغییر در مقادیر پارامترهای زیر تعیین میشود:
- دور موتور (بوسیله سنسور دور موتور)
- وضعیت دریچه گاز (بوسیله سنسور موقعیت زاویه ای دریچه گاز)
- فشار هوای ورودی (بوسیله سنسور فشار هوای مانیفولد ورودی)
- دمای مایع خنک کننده (بوسیله سنسور دمای مایع خنک کننده موتور)
قطع پاشش سوخت انژکتورها:
الف) در زمان کاهش سرعت خودرو و زمانی که به
طور ناگهانی راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی دارد، ECU پاشش سوخت انژکتورها را به دلایل زیر قطع می
کند:
- کاهش مصرف سوخت
- کاهش گازهای آلاینده خروجی اگزوز
- برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دور موتور تقریبا از دور موتور 5500rpm
پاشش سوخت توسط انژکتورها قطع میشود.
شروع مجدد پاشش انژکتورها
ecu خودرو بعد از قطع پاشش
سوخت، هنگامی که دور موتور به مقدار مشخصی برسد، عمل پاشش سوخت مجددا آغاز شده تا
از خاموش شدن موتور جلوگیری شود.
- ۹۴/۰۱/۲۳