معماری محتوا چیست؟
و جایگاه آن در طراحی سایت کجاست؟
قبل از اینکه مشخص کنیم معماری محتوا واقعا چیست باید مرز بین معماری محتوا و مدیریت محتوا را از یکدیگر مشخص کنیم.
بسیاری از افراد در تعریف معماری محتوا ویژگی ها و مشخصات تعریف شده برای مفهوم مدیریت محتوا را ذکر میکنند.
چیزی که لازم است در همین ابتدا بدانیم اینکه این کاملا اشتباه است. در واقع در فرآیند تولید و انتشار محتوا، معماری محتوا قبل از مدیریت محتوا قرار میگیرد.
به بیان ساده تر، معماری محتوا در یک وب سایت، ایجاد ساختار طبقه بندی انتشار محتوا و اطلاعات، ایجاد مسیرهای دسترسی به اطلاعات و چینش اجزای اطلاعاتی وب سایت به نحوی است که حداکثر دسترس پذیری و اثرگذاری بر مخاطب را فراهم کند.
همانگونه که پیداست این فعالیت در فرآیند تولید و انتشار محتوا قبل از فعالیت مدیریت محتوا میبایست انجام پذیرفته باشد.
مدیریت محتوا فعالیتی است که عموما کارفرما و یا مالک یک وب سایت اقدام به آن میکند. مانند درج محتوای محصولات، درج اخبار، درج تصاویر و به صورت کلی بروز رسانی وب سایت و پورتال و طراحی سایت؛
اما معماری محتوا فعالیتی است که طراح وب سایت در زمان طراحی وب سایت و یا طراحی پورتال نسبت به آن اقدام میکند.
یک معماری محتوای مناسب علاوه بر ایجاد حداکثر دسترس پذیری و اثرگذاری بر مخاطب آثار ویژه ای نیز در نتایج حاصل در موتور های جستجو و بهینه سازی یک وب سایت دارد.
تصویر زیر به خوبی جایگاه فعالیت معماری محتوا در فرآیند طراحی وب سایت را نمایش میدهد.
- ۹۵/۱۰/۰۵