1. همیشه به هنگام نوشتن، مخاطب را در نظر بیاورید
طوری ننویسید که خودتان دوست دارید. روزنامهنگاران جدیدترین اخبار ورزشی معتقدند سطح سواد مخاطب را باید در حد دیپلم در نظر گرفت. برای چنین مخاطبی بنویسید و سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید. بیتکلف و ساده بنویسید و این به معنی بیمحتوا نوشتن نیست.
2. با سوم شخص و با تکیه به زمان گذشته بنویسید
نوشتن از زاویه سوم شخص، احساسی از بیطرف بودن را به مخاطب القاء میکند. البته در سبکهای دیگری از خبرنویسی میتوان خبر را از زاویه اول شخص و با زمان حال نوشت. این یک اشکال در خبرنویسی است که ((شخص)) و ((زمان)) را در خبر تغییر دهید. سادهترین راه برای شما نوشتن از زاویه سوم شخص و اتکا به زمان گذشته است.
3. به قواعد سبک هرم وارونه پایبند باشید
وقتی قواعد هرم وارونه را رعایت کرده باشید، روزنامه نگاران که غالبا"با کمبود جا و تراکم مطلب مواجه هستند می توانند خبر شما را از انتهای آن کوتاه کنند و آن را به چاپ برسانند ولی اگر قواعد هرم وارونه را رعایت نکرده باشید، کل خبر شما را دور خواهند ریخت، آنها فرصت ندارند خبرهای شما را بازنویسی کنند.
4. به دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنید
گمان نکنید همه مخاطبان شما همه اطلاعات شما را دارند،خیلیها ممکن است برای اولینبار به خبر و مسأله شما برخورد کرده باشند، سعی کنید اطلاعات مربوط به سوابق خبرتان را چاشنی خبر کنید.
5. از نوشتن منابع در خبر غفلت نکنید
خبر باید مستند باشد، همیشه تلاش کنید به منابع استناد کنید،حرف های کلی مثل منابع موثق یا منابع آگاه وغیره دردی از شما دوا نمیکنند.نام منابع خود را در خبرها و همچنین سمت دقیق آنها را اعلام کنید تا مخاطب به شما اعتماد کند.
6. قدر نقلقولهای مستقیم را بدانید و از آنها استفاده کنید
نقل قولها و به خصوص نقل قولهای مستقیم به خبرها جان میدهند. اجازه بدهید صدای انسان در خبرها به گوش برسد. خبری که فاقد نقل قول است حالتی خشک و بیروح دارد و به خبرهای پشت میزی شبیه میشود و شما میدانید که روزنامهنگاران به خبرهایی عنوان پشت میزی میدهند که خبرنگار بدون حضور در صحنه رویداد آنها را نوشته است.
7. خبر را با نظر اذغام نکنید
حتی اگر نظر شما معتبر باشد، جای آن در خبری که می نویسید،نیست.درخبر نه قضاوت کنید و نه تعمیم اعمال کنید.مطمئن باشید اگر شما رویدادها را به طرزی واقعی و بیطرفانه ارائه کنید، مخاطبان خودشان قدرت قضاوت دارند. مخاطب اگر احساس کند در صدد القای چیزی به او هستید، به منابع دیگری رجوع خواهد کرد و شما را تنها خواهد گذاشت.
8. بیشتر نشان بدهید و کمتر حرف بزنید
به جای این که از صفات کلی مثل جالب، جذاب، خطرناک، کسل کننده و جدیدترین اخبار ورزشی یا ...استفاده کنید، سعی کنید جزییات رویداد را بهترترسیم کنید. بصری حرکت کردن درخبرنویسی به مراتب جذابتر از حرکت نوشتاری است.
9. اجازه ندهید واژهها راه خبر را سد کنند
این جمله ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، ولی بسیار گویاست. وقتی میتوانید مسألهای را با یک کلمه بزنید، چرا از چند کلمه استفاده میکنید. مثلا" به جای این که بگویید ((به این دلیل که)) بنویسید ((زیرا)). این یک کلمه، کار همان چهار کلمه را میکند. این بحث در خبرنویسی تحت عنوان ((اقتصاد واژهها)) مطرح میشود و از آن یک قاعده کلی استخراج میشود: هر چقدر تعداد پاراگرافها که از کلمات ساخته میشوند بیشتر باشد، احتمال خوانده شدن خبر کمتر میشود.
10. لید نقشة خبر شماست، مباد مخاطب راه را گم کند
دوباره به آغاز خبر برگشتیم به لید که باید کوتاه و گویا باشد. لید نقشهای است که مخاطب باید راه خود را در آن بیابد و تا انتهای راه را به سهولت طی کند. اگر این نقشه زاویه ورود خوبی داشته باشد، مخاطب بدون خستگی تا پایان راه را طی خواهد کرد و این یعنی زدن حرف درست، در زمان مناسب و با مخاطب اصلی، چیزی که هم رابطه شما با روزنامهها و هم روابط شما با مخاطبان را به طرزی دوسویه و مبتنی بر درک متقابل تضمین خواهد کرد. هم روزنامهنگاران و هم مخاطبان روابط عمومیها چیزی جز این نمیخواهند که ارتباطی گویا و مؤثر با شما داشته باشند.
- ۹۵/۰۸/۱۰