در دو قسمت پیشین در مورد ویژگی های فردی و خصلت های شخصی خبرنگاران مطالبی را خواندید. در این بخش در مورد ویژگی های حرفه ای خبرنگار نکاتی را یادآور می شویم.
ویژگی های حرفه ای خبرنگار
کسی که حرفه ی خبرنگاری اخبار ورزشی را برمی گزیند باید توانایی های لازم برای اجرای وظایف این شغل را فراگیرد. مهم ترین خصوصیات حرفه ای برای خبرنگاران را می توان این گونه برشمرد:
- آشنایی با قواعد نگارش و ادبیات فارسی
- فراگیری اصول و روش های سوژه یابی ، تنظیم و تدوین خبر، گزارش و مصاحبه
- تشخیص ارزش های خبری
- توانایی یادداشت برداری و تند نویسی
- توانایی کار با فناوری های دریافت و ارسال خبر
- آشنایی کامل با فضای مجازی و توانایی کار در این محیط
- دارا بودن اطلاعات عمومی مناسب در کلیه زمینه ها
- فراگیری اطلاعات تخصصی و جامع در مورد حوزه فعالیت خبری خود
- آگاهی کامل از وقایع جاری و مسایل روز داخلی و خارجی
- آگاهی از سیاست های خبری رسانه
- شناخت منابع خبری در اخبار ورزشی
کسب تخصص های گفته شده نیازمند مطالعه ، پشتکار ، تمرین و حضور در فضای خبری و رسانه ای است .
حرفه خبرنگاری را می توان با شناگری مقایسه کرد.
اگر شما مدت ها در مورد فن شنا مطالعه کنید و روزهای متوالی در کنار استخر شاهد شنا کرد ن دیگران باشید هیچگاه شناگر ماهری نخواهید شد .
لازمه ی شناگری، رفتن به داخل آب و شنا کردن در قسمت کم عمق، نیمه عمیق و سپس عمیق استخر است.
برای خبرنگار شدن علاوه بر فراگرفتن اصول کار باید انواع خبر، مصاحبه و گزارش را از رسانه های جمعی ببینید و بخوانید و بشنوید و در نشریات گوناگون انوع مطالب را مطالعه کنید تا با روش ها ، ابتکارات ، تجربیات و نوآوری های سایر خبرنگاران آشنا شوید.
اما در کنار آن باید خودتان هم دست به کار شوید و تا می توانید بنویسید و بنویسید.
ضعف ها و ایرادهای کار خود را دریابید و برطرف کنید تا خبرنگاری حرفه ای شوید.
برای رسیدن به جایگاه یک خبرنگار حرفه ای به آنچه گفته شد خصوصیات دیگری را هم اضافه کنید:
- وقت شناسی و رعایت دقیق آن در هنگام ملاقات با دیگران ، مصاحبه ها و حضور در مجامع و مراکز مختلف و گردهمایی ها و البته توجه به زمان در آماده سازی وانتشار اخبار.
- بهره گیری از تجارب دیگران و تجربه اندوزی از فعالیت های روزمره خود.
- کنار گذاشتن پیش فرض ها در هنگام تهیه خبر و جست و جوی واقعیت ها
- پرهیز از تعصب و یکجانبه نگری
- همدلی با مخاطبان و شناخت آنان و تلاش برای اثر گذاری برمخاطب
- شناخت عرصه ی رقابتی رسانه بویژه در فضای مجازی
- آراستگی ظاهری و رعایت عرف جامعه
- ۹۵/۰۸/۰۴