میکس و مسترینگ مربوط به Quality و یا کیفیت نهایی یک موسیقی می*شود که با اجرای درست آن می*توان به نتیجه*ی مطلوبی دست یافت و کاری حرفه ای ارائه داد.
میکس و مستر موسیقی روح را به حرکت وامی*دارد و قادر است تأثیرات قوی و متفاوتی بر جای بگذارد، می تواند انسان را آرام و یا هیجان*زده کند!
اما چه زمان موسیقی تاثیرگذارتر است و به غیر از آهنگسازی، هنر نوازندگل، شعر و صدای خواننده چه فاکتورهایی باید ارزیابی شود تا آهنگ با شنونده ارتباط بر قرار کند و حرفی برای گفتن داشته باشد؟
اگر چند اثر موسیقی موفق را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که مواردی در همه*ی آنها مشترک است. که این موارد عبارتند از: آهنگسازی، شروع و پایان، ملودی*ها و شعر و در نهایت صدابرداری.
یک موسیقی همان طور که به آهنگسازی و ملودی*های مناسب و … نیازمند است، به یک صدا برداری خوب نیز نیاز دارد و باید میکس و مسترینگ یک موسیقی را جدا از بقیه*ی اجزای آن و به طور مستقل بررسی کرد.
اما هدف از میکس و مسترینگ چیست و موجب چه تغییراتی در کار خواهد شد؟
1-تقکیک دقیق صداها و مشخص شدن جایگاه هر صدا در کل اثر:
این مرحله جای هر صدا در پروژه را مشخص می*کند؛ بهعنوان مثال تعیین کننده*ی Volume و Paning ( پخش صدا از باند چپ یا راست) اصوات است به طوری که با بقیه ی صداها تداخل نکند و در آخر نتیجه*ای دلنشین و همچنین حرفه*ای داشته باشد.
بعد از این مرحله هر صدا جایگاه خود را دارد و به راحتی قابل شنیدن است. اما لازم نیست که تمام صداها که در موسیقی وجود دارد کاملا واضح باشد و می*تواند برای پر کردن قسمتی از کار استفاده شود.
2-قدرت گرفتن صداها:
این مرحله باعث می شود تا صداهای موجود را بهتر تشخیص داده و بشنویم؛ هر صدا یا ساز استفاده شده در آهنگ، در این مرحله حجم بیشتری پیدا کرده و به اصطلاح باعث پر شدن کار میگردد. به طوری که اگر کل موسیقی خلوت باشد نیز صداها حجیم و پر به نظر خواهد رسید.
این مرحله همچنین برای قوت بخشیدن به ریتم Drum و پرکاشن مناسب است.
3-حذف صداها و فرکانس های اضافه:
در حین انجام میکس و مسترینگ در کار ممکن است متوجه اصوات و فرکانس*هایی شویم که وجودشان نه تنها لازم و ضروری نیست، بلکه زائد و اضافی است که باید از کار حذف شوند .
این مرحله کمک زیادی برای دلنشین شدن اثر و از بین رفتن صداهای گوش خراش میکند.
4-واقعی تر شدن صداهای موجود:
ممکن است در یک آهنگ صداهای به کار برده شده خام به نظر بیایند و حس دلخواه را به شنونده القا نکنند، بنابراین این مرحله موجب پخته شدن، حجیم شدن و واقعی*تر شدن اصوات می*گردد و صداهای محو به صورت شفاف ظاهر خواهند شد.
همچنین این تصور وجود دارد که با اضافه کردن صداها و سازهای مختلف می*توان به آهنگ حجم داد و آن را پر کرد، اما در واقع این کار اصولی نبوده و موجب شلوغی موسیقی می شود.
موارد ذکر شده در بالا در آهنگ*های مختلف دارای تفاوت*هایی می*باشد، به عنوان مثال باید به جنس صداها و سازهای به کار رفته توجه کرد و به تنطیم آن پرداخت.
از دیگر عوامل مهم، سبک، ملودی*ها و تم کلی کار است که توجه به آن ضروری می*باشد. مثلا اگر در سبک Trance یا House از Kick ضعیف استفاده شود و کار صدا برداری مناسبی نداشته باشد، صدای استفاده شده به سختی شنیده خواهد شد. رعایت این موارد می*تواند کمک شایانی در تنظیم آهنگ کند و موجب رضایت بیشتر شنونده از کار شود.
میکس در مجموع به سلیقه*ی شخص تنظیم کننده برمی*گردد و فرد با استفاده از احساس و خلاقیت خود می*تواند اثری زیبا و به یاد ماندنی خلق کند. زیرا میکس و مسترینگ یکی از مهم*ترین فاکتورهای تولید یک اثر موسیقی خوب، کامل و حرفه*ای می*باشد که نباید از آن غافل شد.
- ۹۵/۰۶/۱۴