آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

Max Creation Graph

 

Max Creation Graph - اسکریپت نویسی بدون نیاز به کدنویسی !

 

 در آموزش تری دی مکس اگر برای اولین بار نرم افزار 3ds Max 2016 رو روی سیستمتون نصب و اونو اجراش کنید، پس از باز شدن نرم افزار اولین تغییری که به چشم میاد حذف یک منو و اضافه شدن یک منوی جدید خواهد بود.

 در این نسخه از مکس منوی MaxScript حذف شده و جای خودش رو به یک منوی جدید بنام Scripting داده که میشه گفت عنوانش خیلی بی ربط با محتواش نیست.

 اما مهمترین اتفاق صرفا یک تغییر نام ساده نبوده و با بازکردن این منو متوجه وجود چند گزینه جدید با نام های Max Creation Graph خواهید شد که خبر از یک ویژگی جدید در بخش اسکریپت نویسی این نرم افزار میدن.

 

در نگاه اول حدس و گمان های جالبی درباره این ویژگی جدید یعنی Max Creation Graph زده شد.

برخی اون رو با سیستم VEX هودینی مقایسه میکردن و برخی دیگه هم میگفتن این ویژگی درواقع همون سیستم ICE سافت ایمیج مرحوم ـه و بر اساس قولی که اتودسک داده بود، حالا بر روی مکس 2016 اضافه شده.

 اما فارق از تمامی این نقطه نظرات این MCG رو میشه بعنوان یک سیستم اسکریپت نویسی کاملا پویا و بر پایه Node-Base بحساب آورد که ساخت هرگونه ابزار در نرم افزار 3ds Max رو برای شما ممکن میکنه.

 

بگذارید درباره این ویژگی جدید (MCG) بیشتر توضیح بدم.

 قابلیت Max Creation Graph  یک متد کاملا منحصر به فرد برای اسکریپت نویسی و درواقع یک زبان برنامه نویسی کاملا پویا در نرم افزار 3ds Max 2016 هست که بعنوان یک Visual Programing عمل میکنه و این امکان رو در اختیار شما قرار میده که با کمک اون بتونید هرگونه ابزاری که مدنظرتون هست رو بسازید.

ابزارهای کاربردی در زمینه های مختلف مثل Mesh Tools، Modifiers  و Utility Tools که هریک از این بخش ها میتونه زیر مجموعه های بسیار گسترده ای رو داشته باشه.

 درضمن به این موضوع هم توجه داشته باشید عنوانی که برای این بخش درنظر گرفته شده همچنان پابرجاست یعنی تمامی این فرآیند ها بدون حتی 1 خط کدنویسی انجام میشه.

در تمام پروسه شما فقط با متصل کردن Node ها (گره ها) فرمان ها، دستورات و توابع اسکریپت خودتون رو تکمیل میکنید و بسادگی امکان اجرا کردن اون در داخل خود نرم افزار 3ds Max میسر خواهد بود.

 اما اگه موافق باشید بازهم نگاه دقیق تری به MCG داشته باشیم.

 برای آموزش تری دی مکس در تصویر بالا پنجره Max Creation Graph Editor رو مشاهده میکنید که درواقع بخش اصلی MCG بحاب میاد و من اونو به 5 قسمت تقسیم کردم و قصد دارم  بشکل خیلی ساده محیطش رو شرح بدم.

 

    در اولین بخش منوهای MCG رو مشاهده میکنید که تنظیمات و دستورات مهم در اونها قرار داده شده.

همچنین ناگفته نماند که امکان ذخیره سازی داده های MCG در غالب یک پکیج و امکان اشتراک گذاری اونها نیز وجود داره که همین مساله باعث محبوبیت و منحصر به فرد شدن این بخش خواهد شد.

    در این قسمت میتونیم تمامی نودها که قراره بعنوان دستورات و توابع در اسکریپت نویسی مورد استفاده قرار بگیرند رو مشاهده و فراخوانی کنیم. امکان فراخوانی بسیار سادست و اینکار فقط با یک کلیک درگ انجام میشه.

    بخش سوم رو میشه به عنوان پنجره اصلی MCG Editor بحساب آورد چرا که در این قسمت تمامی نودها و درواقع تمام اسکریپت نویسی شما صورت میگیره. شیوه کارکردن با این بخش درست همانند بقیه قسمت های نودبیس مکس مثل پارتیکل سیستم، متریال ادیتور، ShaderFX و ... هست و از اونجایی که حتما با اونها آشنایی خوبی دارید، طبعا کارکردن با MCG نیز براتون کار سختی نخواهد بود.

    بخش Operator Description رو میشه بعنوان یک راهنمای هوشمند و جامع در محیط MCG بحساب آورد و پاسخگوی هرگونه سوال درباره هریک از نودها خواهد بود. محتویات آموزشی در این بخش بصورت خودکار نمایش داده میشه و بسادگی میتونید اطلاعات مفیدی رو بدست بیارید. فقط کافیه بر روی node مورد نظر کلیک کنید تا توضیحات اون در این بخش به نمایش دربیاد.

    و آخرین بخش هم به گزارشات اختصاص داره که MCG نیز از این بخش بی بهره نبوده و شما میتونید تمامی اتفاقات رو در این بخش بصورت یک Massage Log مشاهده کنید.

 

دوستان تصور کنید که اگر قصد داشتید یک ابزار ساده ای رو بعنوان یک Modifier برای خودتون طراحی کنید تا قبل از این چه روش هایی برای شما وجود داشت ؟

شاید کدنویسی به زبانهای C++ و یا شاید هم اسکریپت نویسی به زبان MaxScript یکی از بهترین گزینه ها بودن. اما بدون تردید هر کدوم از اینها یعنی صدها و هزاران خط کد و البته پیش نیاز تمامی اونها تخصص و تسلط کامل به زبانهای برنامه نویسی و اسکریپت نویسی بود.

اما اکنون به ساده ترین و جذاب ترین روش (Visual Programing) شما میتونید ابزارهای مورد نیاز خودتون رو طراحی و حتی اونها رو با دوستانون به اشتراک بگذارید.

در انتهای این بخش فقط میتونم همون جمله اتودسک بسنده کنم که میگفت "MCG فقط یک ابزار جدید نیست، MCG ابزاریست که با اون ابزارهای جدیدی ساخته خواهد شد" و این بدون تردید انقلابی رو در نرم افزار 3ds Max بوجود میاره. امیدوارم که شما هم بتونید بخوبی ازش استفاده کنید.


  • ۹۵/۰۳/۰۵
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی