با گرفتن دکمه i کیبرد، با تکون دادن ماوس صفحه هم تکون میخوره و می تونید همه جای آبجکتو هم بازرسی هم کارتونو انجام بدید
با دکمه < , > هم می تونید لغزنده زمانو پله پله به جلو و عقب ببرید
موقعی که یک پلیگان رو انتخاب میکنید، می تونید با کلید f2 کل اونو قرمز یا فقط دورشو قرمز کنید، که خیلی جاها در آموزش تری دی مکس به کار خودم اومده
::::::::::::::::::::::::::::
با گزینه add Default Lights to Scene در منوی view هم می تونید نورهای پیش فرض صحنه رو ظاهر کنید
البته باید تیک ۲Lights رو در قسمت Rendering method در پنجره Viewport Configuration زده باشید
اگه چند تا نور توی صحنه داشته باشید، با تیک زدن Default Lighting هم در همون قسمت قبلی نور کل صحنتون در پرویو به صورت پیش فرض در میاد
Ctrl+L هم کلید میانبرش
::::::::::::::::::::::::::::
برای قسمت محور مختصات
F5,F6,F7,F8 به ترتیب محورهای x,y,z,(xy,xz,yz)i رو فعال میکنه
x هم که محور مختصات رو قفل میکنه
+- هم محور رو بزرگ و کوچیک میکنه
Alt+X هم حالت See through (حالتی که جسم به صورت شفاف در میاد و اجسام پشت آن قابل رویت میشوند) رو فعال میکنه
ctrl+X هم محیط کاری مکس رو به تمام صفحه گسترش میده (با Alt+W اشتباه نشه که یک view رو ماکزیمم میکنه )
::::::::::::::::::::::::::::
ماشین حساب در مکس
در اسپینرها Spinner (جایی که برای وارد کردن عددهاست و دو فلش کوچیک به سمت پایین و بالا سمت راستشه) کلیک کنید و سپس Ctrl+N رو بزنید ، ماشین حساب ظاهر میشود
::::::::::::::::::::::::::::
در اسپینرها spinner برای اینکه بتونید خیلی سریع و بدون اینکه عدد وارد بکنید اونو به مقدار پیش فرض (که معمولا صفره) برسونید کافیه روی یکی از فلشها راست کلیک کنید.
در آموزش تری دی مکس همچنین یک کلیک روی این دو فلش کوچک و بالا پایین کردن موس مقادیر رو بالا یا پایین میبره ..!
کلیک رو که رها کنید و دوباره کلیک کنید و موس رو بالا پایین کنید مقادیر سریعتر تغییر میکنه! بازم رها کنید و دوباره ..
این کار یه روش دیگه هم داره و اون نگه داشتن کلید Ctrl هنگام بالا و پایین بردن موس هست، با این کار سرعت تغییر اعداد بیشتر میشه!
::::::::::::::::::::::::::::
تا حالا شده به خودتون بگید کاشکی میشد رنگ خاکستری محیط و منوهای ۳ds Max رو عوض کرد؟
البته انتخاب این رنگ حکمتی داشته چون این رنگ در دراز مدت باعث کمتر خسته شدن چشم نسبت به رنگهای دیگه میشه.
ولی تنوع هم چیز خوبیه، پس…
از منوی Customize گزینه Customize UI and Default Switcher رو انتخاب کنید، در پنجره جدید باز شده در منوی سمت راست ۴ حالت وجود داره که یکی از اونها رو میتونید انتخاب کنید.
::::::::::::::::::::::::::::
توی Preference Setting قسمت Rendering و بخش Render Termination Alert میتونید یه تکه موزیک یا پیش فرض خود مکس رو انتخاب بکنید،این بخش دقیقاً به محض پایان یافتن رندر فعال میشه و صدایی رو که شما به عنوان هشدار انتخاب کرده بودین رو از اسپیکرهای شما پخش میکنه تا شما رو از پایان یافتنه رندر با خبر کنه.
::::::::::::::::::::::::::::
همیشه برای ساخت از چند ادیت پولی استفاده کنید، تا در صورت لزوم بتونید راحت کار رو برگردونید. از سیو متوالی بهتره…
برای این که یک جسم دارای تکست چیر رو با نرم افزار دیگه تبادل کنید و تکستچیرش که پریده رو برگردونید. از آبجکت مرجع یک یو وی بگیرید و کپیش کنید، در شیع جدید پیست کنید. یا در یک روش خیلی بهتر، از میدفایر Morph استفاده کنید.بعد مرف رو ۱۰۰% کنید و بعد کلپس کنید
::::::::::::::::::::::::::::
یه نکته تو vray
اگه سایز Render region division رو در قسمت system زیاد کنید، سرعت رندر افزایش پیدا میکنه، البته نباید خیلی هم زیاد کرد
مثلا برای۶۰۰*۸۰۰ resolution اندازه ۱۵۰*۱۵۰مناسبه
ضمنا هرچه مقدار آن بیشتر شود به ram بیشتری نیاز دارید. لذا نباید مقدار آن بیش از حد زیاد شود. و همینطوربرای بهبود سرعت آن هم خیلی محدود است و به طور نسبی افزایش پیدا نمیکند. یعنی اگر در یک مدل سبک ۱۰ درصد افزایش باشد اینطور نیست که در یک مدل سنگین هم ۱۰درصد باشد. اگه به کمی ram هم بخورید که نتیجه خیلی وخیم میشود.
- ۹۵/۰۳/۰۴