تری دی مکس (۳Ds MAX) چیست؟
تری دی مکس بستهای نرمافزاری ۳dmax با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرک سازی و رندر میباشد. این نرمافزار یکی از قدرتمندترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری است. سالهاست که توسط کمپانی اصلی خود یعنی Autodesk توسعه داده می شود.
امکانات بسیار گسترده و کارایی نسبتا آسان و به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت فیلم و انیمیشن، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده میشود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است. این نرم افزار و آموزش 3dmax همچنین دارای سیستم آنالیز نور بسیار قدرتمندیست که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند.
تاریخچه تری دی مکس ۳D MAX چیست؟
تریدی مکس ابتدا در سال ۱۹۹۰ در محیط DOS با نام ۳ds Studio (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد
پس از انتشار نسخه ۴ نرمافزار، این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید ۳ds Studio توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانهها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد. سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرمافزار را خریداری کرد.
سه بعدی یا ۳d چیست؟
افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است.
در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.
کاربرد تری دی مکس در معماری چیست؟
معماران و گرافیستها میتوانند از این برنامه برای پیشنمایش بناها و مدلهایی که هنوز ساخته نشدهاند، بطور شگفت انگیزی استفاده کنند.
کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد
همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار auto cad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد
همچنین به کمک ۳dmax میتوان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود.
interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.
مدل سازی در تری دی مکس چیست؟
مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل میباشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک میکند.
در نرم افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:
– Mesh\Polygon Modeling – Patch Modeling – NURBS Modeling
دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از:
Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار میگیرد و با تغییر در وجوه و گرههای یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر میرسند.
Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گرههای (vertex) آن به صورت سه بعدی در میآید. (Patch Modeling)
- ۹۵/۰۲/۱۴