استفاده از جواهرات در دوران قدیم به معنای تراشیدن سنگ های گران بها و آویزان کردن آنها در گوشه لباس، کمربند و غلاف شمشیر جنگاوران بوده است. دستبند زنجیر مانند کلفتی که در قرن شانزدهم طراحی شد، اولین نمونه ای بود که به طراحی جواهرات امروزی شبیه بود. از زنجیر طلا علاوه بر زیور آلات در تهیه کیف و سنجاق سینه، قلاب کمربند و کلاه نیز استفاده می شد.
در گذشته از هنر ویترا (نقاشی روی شیشه) برای ساخت گردن بند استفاده می شده است. جورج راونسکرافت در سال ۱۶۷۰ در فرانسه از الماس بر روی انگشترها استفاده کرد که با استقبال فراوانی از سوی افراد طبقه اشراف مواجه شد.
کارلو جولیانی در ناپل ایتالیا، اوژینو فونتانی درفرانسه و تیفانی در نیویورک از دیگر کسانی بودند که شروع به طراحی زیور آلات با ویترا کردند. شکوفایی جواهرات در اروپا را باید ازقرن نوزدهم دانست.
پیوکاستلانی و میکل آنجلو کاتانی از نخستین کسانی بوند که در دهه اول قرن تمامی زیور آلات کلاسیک در اروپا جمع آوری کرده و به طراحی نمونه های جواهرات باستانی پرداختند. قرن ۱۹، قرن ظهور سنگ سیاه در صنعت طلا و جواهر است و در اصل نماد میهن پرستی هستند.
استفاده از آلیاژهای مختلف در زیور آلات را آلمانی ها با ساخت بند ساعت از جنس پلاتین در طراحی جواهرات پیاده کردند. بیشترین شکل هایی که در این زمان استفاده می شد شامل گل، خوشه گندم، پروانه و خورشید که هر کدام به عنوان سمبل شناخته شده بودند. سنجاق سینه به شکل گل و با شیشه های نارنجی تزئین شده بودکه نماد باروری و پاکی است که دوشیزگان در مهمانی ها استفاده می کردند.
در قرن بیستم، برخی از کمپانی های طراحی جواهرات همچون کارتیه دست به اقدام جالبی زدند. کارتیه طراح و جواهر ساز فرانسوی در سال ۱۹۲۵ انگشتری ساخت از ۳ حلقه باریک طلای زرد، قرمز و سفید ساخته شده بود و دیری نپائید که یکی از پرطرفداران ترین مدل حلقه ها بین زوج ها تبدیل شد. ساخت گوشواره های بلند و دنباله دار هم در همین قرن ساخته شد. گردنبد قلاده ای هم پس از اینکه ملکه الکساندرا در انگلیس برای پوشاندن زخم های گلویش از آن استفاده کرد، رواج یافت.
ایتالیایی ها خریداران اصلی سنگ های گران بها و مروارید های اصل شرقی بودند. تاجران ایتالیایی، جواهرات را به قیمتی نازل از شرقی ها می خریدند و به قیمت گزاف به اروپاییان می فروختند.
در میان جواهرات، مروارید های سفید هند و ایران از ارزش بالایی برخوردار بودند. مدتی بعد تصمیم گرفتند که سنگ هایی مصنوعی شبیه مروارید ساخته تا بتوانند با نازل ترین قیمت به مردم عادی بفروشند. سرانجام با مخلوط کردن پودر شیشه سفید، سفیده تخم مرغ و ماده لزج حلزون، مروارید مصنوعی ساخته شد.
از سال ۱۹۶۰ به بعد، طراحان جواهرات تصمیم گرفتند که روش های فانتزی را جایگزین طرح ها و روش های سنتی کنند و از روش های قدیمی کمی فاصله بگیرند. بدین ترتیب طرح هایی مخلوط از طلای زرد (طلا + آلیاژ برتز) و طلای سفید (طلا + آلیاژ نقره) و انواع سنگ های قیمتی رواج پیدا کرد.
نرم افزار طراحی جواهرات Rhinoceros:
آموزش نرم افزار راینو محصول کمپانی «مک نیل و شرکا» است. این کمپانی تا به امروز ۴ نرم افزار طراحی کرده است که در واقع یکی نرم افزار مادر و بقیه نرم افزار های کمکی هستند.
چندنمونه از برتری های راینو نسبت به نرم افزار های مشابه خود عبارتند از:
۱- محیط برنامه طوری طراحی شده است که کاربر می تواند به راحتی با فرمان ها و ابزار ها کار کند. این نرم افزار از دقت بالایی برخوردار است و به خوبی فایل های تولید نرم افزار های دیگر را می خواند. راینو دارای دستوراتی است که منحصر به فرد بوده و کمتر نرم افزاری از این مزیت برخوردار است.
Plugin های این نرم افزار شامل Bongo و Flamingo، Penguin است. Flamingo به منظور رندرینگ در آن گنجانده شده است.
Penguin نیز مانند آن عمل می کند با این تفاوت که خروجی های آن شبیه عکس واقعی نیست. Bongo نیز Plugin متحرک ساز است که در موارد خاص آموزش نرم افزار راینو می توان از آن استفاده کرد.
- ۹۵/۰۲/۰۵