آموزشی

با ما به روز بمانید

آموزشی

با ما به روز بمانید

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

 

    وظیفه مولتی متر:

 

اندازه گیری مقدار مقاومت، مقدار ولتاژ متناوب، مقدار ولتاژ مستقیم و مقدار جریان می باشد و به آن اندازه گیر چند حالته یا مولتی متر می گویند.

 

طرز کار مولتی متر آنالوگ (عقربه ای):

 

طریقه کار قسمت اهم و طرز اندازه گیری مقاومت در مولتی متر عقربه ای :

 

ابتدا کلید سلکتور مولتی متر را روی  R*1 گذاشته و دو فیش اهمتر را به هم اتصال می دهیم، عقربه باید حرکت کند و روی صفر بایستد. در غیر اینصورت پیچ تنظیم صفر مولتی متر باید تنظیم شود. اگر تنظیم نشد، باطری قلمی ۱٫۵ ولتی داخل مولتی متر ضعیف است. (باطری ۹ ولت کتابی مربوط به قسمت R*10K است.) یا مولتی متر خراب است سپس دو فیش مولتی متر را به دو سر مقاومت می زنیم. البته دقت شود که هر دو دست به فیش های مولتی متر تماس نداشته باشد. اگر عقربه حرکت نکند کلید را روی R*10 و یا R*100 و یا R*1k قرار می دهیم.

 

به طور مثال اگر کلید روی R*100 باشد و عقربه روی خط مدرج شده روی عدد ۵۰ ایستاد می گوییم مقدار مقاومت برابر است با (۱۰۰*۵۰=۵۰۰۰) یعنی ۵۰۰۰ اهم می باشد. اگر کلید را روی R*1K قرار دهیم و عقربه روی ۵ بایستد که مقدار مقاومت باز هم برابر است با :

 

۵*۱K=5K

 

دقت شود هر بار که کلید را روی R*1 یا R*10 یا … قرار می دهیم باید تنظیم صفر مجددا صورت گیرد.

 

    طریقه کار قسمت AC:

 

برای اندازه گیری ولتاژ AC (مانند برق شهر) کلید انتخاب کننده (سلکتور) را در قسمت AC-V باید قرار داد. (برق AC قطب مثبت و منفی ندارد و فیش ها را از هر طرف بزنیم فرقی نمی کند.)

 

اگر کلید را روی درجه ۱۰ قرار دهیم مقدار ولتاژ را روی خط مدرج  بین صفر تا ۱۰ باید بخوانیم،ا گر کلید را روی درجه ۵۰ قرار دهیم،مقدار ولتاژ را روی خط مدرج بین صفر تا ۵۰ باید بخوانیم و اگر کلید سلکتور را روی درجه ۲۵۰ قرار دهیم، مقدار ولتاژ را روی خط مدرج ۰ تا ۲۵۰ باید بخوانیم و اگر کلید سلکتوری را روی درجه ۵۰۰ قرار دهیم،چون خط مدرج ۵۰۰ وجود ندارد،مقدار ولتاژ را روی خط ۰ تا ۵۰ می خوانیم و آن را در ۱۰ ضرب می کنیم و اگر کلید را روی ۱ قرار دهیم مقدار ولتاژ را روی خط ۰ تا ۱۰ خوانده و بر ۱۰ تقسیم می کنیم.

 

    طریقه کار قسمت ولتاژ DC :

 

برای اندازه گیری ولتاژ DC (مانند برق باطری یا آداپتور) کلید سلکتور را باید در قسمت DC-V قرار داد. برق DC دارای قطب + و – است و باید فیش سیاه را به منفی و فیش قرمز را به مثبت بزنیم در غیر اینصورت عقربه در جهت مخالف حرکت می کند. برای خواندن ولتاژ DC مانند ولتاژ AC عمل می شود، یعنی اگر کلید روی ۱۰ باشد مقدار ولتاژ روی خط مدرج بین صفر تا ۱۰ و اگر روی ۵۰ باشد روی خط مدرج صفر تا ۵۰ و اگر روی ۲۵۰ باشد روی خط مدرج صفر تا ۲۵۰ خوانده می شود.

 

برای اندازه گیری جریان DC بایستی مولتی متری که کلید آن روی DC-mA است، به طور سری در مدار قرار گیرد و مقدار جریان روی همان خطوط مدرج بین ۰ تا ۱۰،یا ۰ تا ۵۰ و یا ۰ تا ۲۵۰ خوانده شود.

 

دکمه فشاری قرمز روی بعضی اهمترها برای تست باطری مولتی متر است، اگر فشار دادیم و عقربه تا نیمه حرکت کرد باطری سالم است. همچنین اگر دو سر مولتی متر را به هم بزنیم و با تنظیم پیچ اهمتر عقربه روی صفر نیاید یا باطری آن ضعیف است یا اهمتر خراب است.

 

کلید دو حالته در بعضی اهمترها (+ -) برای اینست که اگر در موقع ولتاژگیری عقربه در جهت مخالف حرکت شود به جای تعویض فیش ها کلید را در حالت دیگر قرار داده ولتاژ را بخوانیم.

 

برای اندازه گیری ولتاژ باطری ها کلید سلکتور در قسمت ولتاژ روی درجه ۱۰ قرار دارد بنابراین مقدار را روی خط مدرج بین صفر تا ۱۰ باید بخوانیم که در این صورت مشاهده می کنیم، عقربه بین ۴ تا ۶ قرار گرفته است و حدود V  ۴٫۵ ولت را نشان می دهد. همچنین در شکل زیر طریق ولتاژگیری برق شهر نشان داده شده است.

 

طرز کار مولتی متر دیجیتال:

 

    طریقه اندازه گیری مقاومت:

 

کلید سلکتور مولتی متر را روی قسمت Ω قرار می دهیم در این قسمت،علامت های ((۲۰۰ و ۲kو ۲۰kو ۲۰۰kو ۲Mو ۲۰M)) نوشته شده است که قسمت  ●))) مربوط به تست دیود،تست ترانزیستور و تست قطع و وصل بودن می باشد (بیزر یا بوق).

 

هنگامی که کلید مولتی متر را روی عدد ۲۰۰ قرار می دهیم، یعنی مولتی متر در این حالت قابلیت اندازه گیری مقاومت های بین صفر تا ۲۰۰ اهم را دارا می باشد و هنگامی که کلید را روی ۲K قرار می دهیم، یعنی مولتی متر قابلیت اندازه گیری مقاومت های بین صفر تا ۲ کیلو اهم را دارا می باشد و … ضمنا در این حالت فیش سیاه مولتی متر را در محل COM و فیش قرمز اهمتر را در محلی که با V/F/Ω مشخص شده قرار می دهیم و مقدار مقاومت را بر روی صفحه می خوانیم. هرگاه اهمتر قادر به خواندن مقدار مقاومت نباشد عدد ۱ ظاهر می شود که باید کلید را تغییر داد و هرگاه مولتی متر در همه حالت عدد ۱ را نشان دهد معرف خرابی مقاومت است.

 

     طریقه تست دیود و ترانزیستور با مولتی متر دیجیتال:

 

برای تست دیودها و ترانزیستورها، کلید اهمتر را روی قسمت … قرار می دهیم و فیش سیاه اهمتر را در نقطه COM و فیش قرمز را در نقطه V/F/Ω قرار داده و دیود و ترانزیستور را تست می کنیم.

 

    طریقه اندازه گیری ولتاژ مستقیم(باطری=DC):

 

کلید سلکتور را روی محدوده ولتاژ DC که با علامت _ مشخص شده قرار می دهیم. در این محدوده شماره های مختلفی دیده می شود. چنانچه کلید را روی رنج ۲۰۰m قرار دهیم،مفهومش اینست که مولتی متر در این حالت قادر است ولتاژهای بین صفر تا ۲۰۰ میلی وات را اندازه گیری کند. چنانچه کلید سلکتور را روی عدد  ۲V قرار دهیم مفهومش اینست که مولتی متر در اینحالت قادر است ولتاژهای بین صفر تا ۲ ولت را اندازه گیری کند و به همین نحو… در این حالت نیز فیش سیاه در محل COM و فیش قرمز در محل V/F/Ω نصب می شود. ضمنا به علت اینکه بایستی فیش مثبت و منفی را درست وصل کنیم، در صورت برعکس زدن فیشها، مقدار ولتاژ با علامت منفی روی صفحه ظاهر می شود.

 

    طریقه اندازه گیری ولتاژ متناوب(AC):

 

آموزش تعمیر بردهای الکترونیکی : کلید سلکتور مولتی متر را روی محدوده ولتاژ  AC که با علامت ~ مشخص شده قرار می دهیم. در این محدوده شماره های مختلفی دیده میشود. چنانچه کلید را روی رنج ۲V قرار دهیم، یعنی در این حالت مولتی متر قادر است ولتاژهای بین صفر تا ۲ ولت متناوب را اندازه گیری کند و اگر کلید را روی ۲۰V قرار دهیم یعنی مولتی متر ولتاژهای بین صفر تا ۲۰ ولت را می تواند اندازه گیری نماید. در این حالت فیش سیاه را در محل COM و فیش قرمز را در محل V/F/Ω قرار داده و فیش ها را از هر طرف به محل ولتاژ وصل کنیم فرقی نمی کند چون ولتاژ متناوب قطب منفی و مثبت ندارد.

 

    طریقه اندازه گیری جریان DC:

 

کلید سلکتور را روی قسمت DC-mA قرار داده و فیش سیاه را در محل COM و فیش قرمز را در محل mA (برای جریان کم) و یا ۲۰A (برای جریان زیاد) قرار داده و آنگاه برای اندازه گیری جریان،فیش مولتی متر را در مدار مربوطه به صورت سری قرار می دهیم.

 

    طریقه اندازه گیری مقدار ظرفیت خازن:

 

پایه های خازن را پس از خالی خازن،در محلی که با CX در قسمت بالای مولتی متر مشخص شده است قرار داده و کلید سلکتور را در قسمت CX، بر روی یکی از شماره ها قرار می دهیم. به طور مثال وقتی کلید سلکتور را روی رنج ۲۰n قرار می دهیم یعنی مولتی متر قادر است ظرفیت خازنهایی که بین صفر تا ۲۰ نانوفاراد است را اندازه گیری نماید.

 

    طرز کار تستر ترانزیستور در مولتی متر دیجیتال:

 

ابتدا مشخص می کنیم که ترانزیستور PNP(مثبت) است و یا NPN(منفی) و سپس پایه های Bو Eو C آن را مشخص می کنیم.

 

سپس ترانزیستور مورد تست را در محل مربوطه قرار داده و کلید سلکتور را روی hFE قرار می دهیم و آنگاه مقدار hFE ترانزیستور بر روی صفحه مولتی متر ظاهر می شود که با مقایسه کردن آن با مقدار hFE که در جلوی شماره آن ترانزیستور، می توان پی برد که ترانزیستور سالم است یا خراب.

 

    طریقه اندازه گیری مقدار فرکانس با مولتی متر دیجیتال :

 

کلید سلکتور مولتی متر را روی قسمت فرکانس (۲۰KHZ) قرار داده و فیش سیاه را به محل COM و فیش قرمز را در محل V/F/Ω قرار می دهیم و آنگاه مقدار فرکانس را اندازه می گیریم.

 

    طریقه اندازه گیری مقدار حرارت با مولتی متر دیجیتال :

 

قطعه حساس به حرارت را که به دو فیش وصل است و در جعبه مولتی متر قرار دارد به محلی که در قسمت بالای اهمتر قرار دارد و با علامت – و + مشخص شده قرار داده و آنگاه اگر قطعه فوق را به محل دما نزدیک کنیم مقدار حرارت بر روی صفحه مولتی متر ظاهر می شود.

 

    کلید Hold در مولتی متر دیجیتال چیست؟

 

در بعضی مولتی متر دیجیتال، مقدار کم و زیاد شده و متناوب تغییر کند که برای ثابت دیده شدن عدد،می توان کلید Hold را فشار داد.

احمد بنی حسن


  • ۹۶/۰۱/۲۲
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی